گشت و گذار در دره تروسو گرجستان

در این مقاله، می‌خواهیم از گردشی عالی در منطقه کازبگی گرجستان در یک دره تقریبا متروکه به سمت مرزهای اوستیای جنوبی لذت ببریم. به جز طبیعت خوب، سازندهای تراورتن عجیب و غریب سفید و زرد نیز که به دلیل وجود چشمه‌های معدنی محلی و آتشفشان ایجاد شده‌اند و نیز برج‌های باستانی و چندین روستا در ارتفاعات بسیار زیاد در حدود 2350 متری از سطح دریا، پنیر خوش طعم و خاچاپوری اوستیایی و مردمانی خوب را نیز می‌توانید در این حوالی بیابید. پس بیایید وقت را از دست ندهیم و با هم به گشت و گذار در دره تروسوی گرجستان بپردازیم.

 

مدت زمان طی کردن مسیر

پیاده‌روی از روستای Kvemo Okrokana تا خرابه‌های قلعه زاکاگوری قریب 6 ساعت طول می‌کشد. این پیاده‌روی 22 کیلومتری در جاده‌ای خاکی، نسبتا راحت است و تغییرات ناگهانی در ارتفاعات ندارد. اما اگر بخواهید در حوالی دریاچه کلیتسادی نیز گردش کنید، مدت سفرتان بیش از اینها طول خواهد کشید و این پیاده‌روی کمی دشوار خواهد بود. در واقع، یک روز طول می‌کشد تا خود را به دریاچه برسانید و یک روز هم لازم است که در آن اردو بزنید و از طبیعت بی‌نظیرش استفاده کنید. پیشنهاد میکنیم اگر علاقه به کمپ زدن در کنار دریاچه‌ها را دارید مقاله زیباترین دریاچه‌های گرجستان را از دست ندهید.

 

 

بهترین زمان سفر

بهترین زمان سفر، از ماه مه تا نوامبر است که دره تروسو در شکوفه‌های بهاری بسیار زیبا غرق شده و در اواخر پاییز نیز از رنگ‌های شگفت‌انگیز زرد و سفید و قرمز پوشیده شده است. در این زمان‌ها هوای آفتابی است و آسمان آبی.

 

بخوانید: بهترین زمان برای سفر به گرجستان

 

 

چطور به دره تروسو برویم؟

ورودی دره ترسو، منبع رودخانه Tergi در بزرگراه نظامی گرجستان است و در حدود 20 کیلومتری جنوب کازبگی در دهکده Kobi قرار دارد. برای رسیدن به تروسو، می‌توانید از کازبگی سوار جیپ شوید و یا از تفلیس مارشروتکا بگیرید و خود را به دهکده Kobi برسانید که طی این مسیر حدود 50 ژل هزینه خواهد داشت. از دهکده نیز، سفری طولانی و لذت‌بخش را در این دره تجربه خواهید کرد.

 

 

با این حال، خیلی بهتر است که پیاده‌روی را از روستای Kvemo Okrokana در پایین دره شروع کنید. برای رسیدن به این روستا، باید از میدان کازبگی تاکسی بگیرید که هزینه‌ای در حدود 60 تا 80 ژل برای مسیر یک‌طرفه رفت دارد. در کنار این موارد، آژانس مسافرتی Mountain Freaks نیز، اتوبوس‌هایی برای رساندن گردشگران به این روستا دارد که روزانه دو بار، ساعت 9:15 (بازگشت در ساعت 16:30) و ساعت 11:15 (بازگشت در ساعت 18:30) از دفتر خود در استپانتسمیندا حرکت می‌کند. قیمت بلیط برگشت، 30 ژل است و اتوبوس با حداقل 3 مسافر حرکت می‌کند.

 

بخوانید: سفر به منطقه کوهستانی قفقاز در گرجستان

 

 

شرح پیاده‌روی

پیاده‌روی از روستای تقریبا متروکه Kvemo Okrokana آغاز می‌شود. مسیر کنار رودخانه را دنبال کنید. چندین خانه متروکه را پشت سر خواهید گذاشت و در نهایت وارد دره عمیق و باریک Kasari خواهید شد. بعد از گذشت چند کیلومتر، از یک پل به کناره سمت راست رودخانه خواهید رسید.

کمی در پشت پل، مسیر پیاده روی به سمت غرب می‌پیچد ​​و کل دره پیش روی شما گشوده می‌شود. در اینجا می‌توانید اولین تراورتن‌ها را ببینید که توسط چشمه‌های معدنی محلی تشکیل شده‌اند. سازندهای موجود در اینجا، بیشتر نارنجی و سفید هستند. بعلاوه، چندین چشمه معدنی کوچک در این منطقه پدید آمده‌اند. در سمت مقابل، یک حوضچه کوچک پر از آب را نیز مشاهده می‌کنید که به نظر جذاب می‌رسد، اما آب آن بسیار سرد است. با این حال هنوز هم می‌تواند در یک روز آفتابی گرم، گزینه خوبی برای آب تنی باشد.

مسیر اصلی پیاده‌روی را همچنان دنبال کنید و به زودی به گروه دیگری از تراورتن‌ها خواهید رسید. این بار، بیشتر سازندها به رنگ قرمز هستند. چشمه آب معدنی موجود، با سرعت بالایی جریان دارد.

 

بخوانید: دانستنی‌های مهم در سفر به تفلیس

 

 

در ادامه جاده، روستای Ketrisi را خواهید دید که عمدتا در میان ویرانه واقع شده، اما خانه‌های معدودی نیز وجود دارند که دارای سکنه هستند. در انتهای روستا، از روی پل به سمت سمت چپ رودخانه بروید. در اینجا، چندین صومعه پیدا خواهید کرد. اولی صورتی رنگ است، بعدی یک صومعه بسیار زیبا و تازه بازسازی شده و فعال است راهبه‌ها رفتاری دوستانه دارند و حتی امکان استراحت در باغ آن نیز ممکن است.

 

 

از اینجا تنها یک پیاده‌روی کوتاه به سمت ویرانه‌های قلعه زاکاگوری وجود دارد. یک پست بازرسی، در زیر قلعه وجود دارد که به شما اجازه نمی‌دهد بیش از این در دره پایین بروید. اما اجازه صعود از تپه و اکتشاف ویرانه‌ها را دارید. با این حال نمی‌توانید این پیاده‌روی را بیش از این ادامه دهید، مگر اینکه مجوز داشته باشید. در غیر اینصورت، مجبورید راهی را که آمده‌اید را بازگردید.

کوهنوردان حرفه‌ای، می‌توانند تجربه بسیار جالب و بی‌نظیری برای بازدید از دریاچه‌های آلپاین کلیتسادی در فلات Keli که در ارتفاعات 3300 متری واقع شده‌اند داشته باشند. البته برای بازدید از دریاچه کلیتسادی، لازم است مجوزهای لازم را داشته باشید.

 

بخوانید: دلایل سفر به کوتایسی پس از دیدن تفلیس

 

 

در این مقاله، گشت و گذار در دره تروسو گرجستان را تجربه کردیم. همانطور که گفته شد، کشف کل دره ممکن نیست و به مجوزهایی احتیاج دارد. برای برگشت از دره نیز اگر مایل باشید، می‌توانید از وسایل حمل و نقل در داخل و خارج از دره استفاده کنید. این قیمت‌ها چندان بالا نیست در کل اکثر رانندگان مایلند شما را به آنجا ببرند، کل روز منتظر شما باشند و شما را با مبلغ 80-100 ژل برگردانند.

به عاشقان پیاد‌ روی نیز مژده می‌دهیم که در سفر با تور گرجستان، بسیاری از مسیرهای کوتاه و طولانی مناسب برای این تفریح لذت‌بخش را خواهند یافت که در مقاله بهترین مسیرها برای پیاده‌روی در گرجستان، می‌توانید با برخی از آنها آشنا شوید.

 

مطالب مرتبط