گرجستان؛ پیاد‌ه‌روی در جوتا–روشکا: بخش اول

جاده جوتا–روشکا که منطقه کازبگی گرجستان را به خسوریتی وصل می‌کند، بسیار پرطرفدار است. در این جاده، چمنزارهایی با سازندهای صخره‌ای جذاب و دریاچه‌هایی زیبا به استقبال شما می‌آیند و یک مسیر نسبتا طولانی و باشکوه را به عاشقان پیاده‌روی در گرجستان هدیه می‌دهند. می‌توانید در بین راه اردو بزنید و شب را در دل طبیعت بی‌نظیر، در کنار دریاچه‌ها آرام بگیرید. در این مقاله قصد داریم که با هم به پیاده‌روی در جاده جوتا–روشکا بپردازیم و از جاذبه‌های مسیر لذت ببریم.

 

مدت زمان طی کردن مسیر

بسته به نوع برنامه‌ریزی شما در تور گرجستان، پیاده‌روی می‌تواند یک یا دو روز طول بکشد. اگر بخواهید یک‌روزه این مسیر را طی کنید، لازم است که از مبدا جوتا به مدت  8 – 9 ساعت به پیاده‌روی بپردازید. در این صورت می‌توانید در پایان مسیر، در یکی از اقامت‌گاه‌های روشکا ساکن شوید. اما اگر برنامه‌ریزی سفرتان را دو روزه در نظر گرفته‌اید، قطعا در بین راه به چادر زدن احتیاج پیدا خواهید کرد، که این امر نیز خالی از لطف نیست و خاطره‌ای لذت‌بخش را برایتان به همراه خواهد داشت، زیرا اینجا یکی از بهترین نقاط گرجستان برای کمپ کردن است.

 

 

بهترین زمان سفر

شما برای طی کردن جاده جوتا – روشکا، نیاز به عبور از گذرگاه چائوخی خواهید داشت. این گذرگاه، یکی از مرتفع‌ترین و گذرگاه‌های توریستی در گرجستان است و به همین دلیل دسترسی به آن دشوار است. این گذرگاه، در نیمه دوم ژوئن قابل عبور است و حتی در این زمان هم مجبور خواهید بود تا با مقداری برف باقی مانده در مسیر مواجه شوید.

در کل بهترین زمان برای این پیاده‌روی، از ابتدای ماه جولای تا پایان سپتامبر است. اگر در مورد آب و هوا خوش شانس باشید، می‌توانید حتی در هفته‌های اول اکتبر نیز پیاده‌روی خوبی را تجربه کنید. پس از آن، معمولا اولین بارندگی شدید برف رخ می‌دهد، که تا فصل بعد این گذرگاه را مسدود می‌کند.

 

بخوانید: نقاط دیدنی برتر در خسوریتی گرجستان

 

 

کدام مبدا بهتر است؟

این مسیر کمی طولانی است اما طی کردن آن با مبدا جوتا چندان سخت نیست، زیرا جوتا تقریبا 400 متر ارتفاع دارد و شما می‌توانید به آرامی و با حداقل موانع به ارتفاعات صعود کنید. اما اگر سفر را از روشکا شروع کنید، با سختی‌هایی مواجه خواهید شد. در واقع، باید خود را برای یک صعود نفس‌گیر از دریاچه‌های آبودلائوری آماده کنید که از زیباترین دریاچه‌های گرجستان هستند.

 

 

دریاچه‌های آبودلائوری در شمال غربی بخش شرقی کوه‌های قفقاز، در ارتفاع 2500 متری در مناطق کوهستانی و در پای کوه چائوخی واقع شده‌اند. این دریاچه‌ها، از رنگ‌های زیبا و متفاوتی (سفید، سبز، آبی) برخوردارند. شما می‌توانید در اطراف این آنها اردو بزنید و از مناظر اطراف و نیز انعکاس تصاویر کوه‌ها و طبیعت در آب لذت ببرید.

 

بخوانید: گشتی در مناطق کوهستانی گرجستان

 

 

چطور به جوتا برویم؟

روز اول، حرکت از تفلیس به منطقه کازبگی از طریق جاده نظامی گرجستان انجام می‌شود. در این مسیر بازدید از صومعه جواری‌، کلیسای آنانوری و عبور از محدوده قفقاز بزرگ را تجربه خواهید کرد که از دیدنی‌های زیبای گرجستان هستند. پس از آن، وارد شهر استپانتسمیندا می‌شوید. می‌توانید پیاده به دیدن کلیسای ترینیتی گرگتی بروید و در ضمن از هوای پاک و تازه اطراف و مناظر بی‌بدیل لذت ببرید. سپس لازم است به استپتانسیندا بازگردید و در صورت تمایل به دره Sno بروید و از قلعه آن دیدن کنید.

 

 

برای رفتن به جوتا وسایل حمل و نقل عمومی وجود ندارد، بنابراین احتمالا بهترین گزینه برای کوهنوردان انفرادی و زوج ها، مینی بوس روزانه است که توسط آژانس Mountain Freaks در اختیار علاقمندان قرار داده می‌شود. این مینی بوس‌ها روزانه دو بار، در ساعات 9:15 (بازگشت در ساعت 16:30) و 11:15 (بازگشت در ساعت 18:30) از دفتر آژانس در استپانتسمیندا حرکت می‌کنند. قیمت بلیط برگشت 30 ژل است و مینی بوس با حداقل 3 مسافر حرکت می‌کند. بنابراین در طول فصل پر رفت و آمد (ژوئیه و آگوست)، توصیه می‌کنیم چند روز قبل از پیاده روی خود، برای این سفر ثبت نام کنید، زیرا شاتل‌های این آژانس  به سرعت پر می‌شوند. در چنین مواقعی، زمان‌های عزیمت را نیز بررسی کنید زیرا هر از گاهی تغییر می‌کنند.

 

بخوانید: معرفی هتل‌های کوهستانی و خوش ساخت در گرجستان

 

 

گروه‌های بزرگ‌تر گردشگران، ممکن است یک تاکسی خصوصی را ترجیح دهند. برای این امر، از صاحب مهمانخانه یا افرادی که در میدان اصلی هستند سؤال کنید. قیمت سفر یک طرفه 40-50 ژل بوده و مدت سفر 45 دقیقه است. برگشت نیز با 3-4 ساعت زمان انتظار، شامل حدود 80-100 ژل می‌شود. در نهایت اگر می‌خواهید پیاده خود را به جوتا برسانید، لازم است که یک پیاده‌روی 4 ساعته از کازبگی را به جان بخرید.

 

 

 بسیار خب! در این مقاله پیاده‌روی در جاده جوتا – روشکا  را شروع کردیم و اطلاعات اولیه را در این رابطه بدست آوردیم. واقعیت این است که کوهنوردانی که به ناحیه اطراف گوداوری و استپانتسمیندا می‌روند، بدون شک به سمت جوتا نیز سفر خواهند کرد. جالب است بدانید که در طی مسیر، سگ‌های این منطقه که بسیار مهربان و بی‌آزار هستند و ممکن است با شما به طور موقت همراه شوند. این سگ‌ها، به وجود کوهنوردان و گردشگران عادت کرده‌اند. به هر حال این محدوده شروع یک پیاده‌روی دل‌انگیز برای علاقمندان به این ورزش است. در مقاله بعدی، به شرح این پیاده‌روی خواهیم پرداخت.

 

بخوانید: ۴ استراحتگاه زیبای کوهستانی در گرجستان

 

 

مطالب مرتبط