سفر به منطقه کوهستانی قفقاز در گرجستان

شاید کوه‌های گرجستان چیزی شبیه به کوه‌های آلپ و آسپن نباشند، اما دلایل زیادی برای سفر به منطقه قفقاز در با تور گرجستان وجود دارد، مخصوصا زمانی که پوشیده از برف هستند. زیبایی طبیعی گرجستان از تاکستان‌ها تا سواحل، کوهستان و جنگل‌ها برای سال‌ها پشت پرده پنهان مانده بود. با پایان یافتن 70 سال حاکمیت اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991، سرانجام این جمهوری دوباره بر روی نقشه جهان غرب ظاهر شد.

با وجود این که تفلیس در حال حاضر مجهز به فرودگاهی مدرن با اتصال اینترنت، کافه‌ها و رستوران‌ها و جاهای دیدنی زیادی است اما تمام گرجستان که به پایتخت و امکانات آن محدود نمی‌شود. روستاها و شهرهای کوچک‌تر که صحنه جذاب آشپزی و طبیعت را فراهم می‌آورند، به لطف هتل‌های جدید حالا بهتر از قبل در دسترس قرار دارند.

 

رومز هتل کازبگی

هتل کازبگی از بهترین هتل‌های کوهستانی در گرجستان است. این اقامتگاه، مدرن و راحت در دامنه‌های کوهستانی گرجستان است که خدماتی واقعی را ارائه می‌دهد. البته اقامت در سوییت‌ها و کلبه‌های خانگی در این حوالی امکان‌پذیر است اما با افتتاح هتل کازبگی در سال 2012 بلاخره امکانات لوکس به ارتفاعات شمال گرجستان هم رسید. این هتل که قبلا تفرجگاه دوره اتحاد جماهیر شوروی بوده با طراحی داخلی چوبی، صندلی‌های چرمی پر زرق و برق، لوسترهای زیبا و فرش‌های رنگارنگ گرجی در ابتدا چشم‌های شما را تسخیر خواهد کرد. در اینجا 156 اتاق و یک کتابخانه روسی انگلیسی در اختیار شما قرار داده شده است. اما مهم‌ترین ویژگی این هتل تراس گسترده و بزرگ است که منظره به شدت تماشایی را ارائه می‌دهد. از تفلیس با دو ساعت و نیم رانندگی می‌توانید خودتان را به این هتل برسانید. در روزی با هوای صاف و یکدست می‌توانید کلیسای تثلیث گرگتی قرن 14امی را در نزدیکی قله مشاهده کنید.

بعد از یک روز کاوش و پیاده‌روی و صعود در گرجستان و تماشای دامنه‌های زیبای کوهستانی می‌توانید به مرکز سلامت و اسپا بروید و در استخر آبگرم با منظره سحرانگیز کوهستانی فرو بروید و خستگی‌تان را به در کنید. اما اگر به شب نشینی علاقه دارید می‌توانید به کافه شبانه رومز بروید و از انواع نوشیدنی‌ها و کوکتل‌های عالی سفارش دهید.

 

بخوانید: راهنمای سفر زمستانه به گرجستان

 

 

بهترین غذاهای گرجی

غذاهای گرجی به شدت خوشمزه و خواستنی هستند. شما میتوانید در بهترین رستوران‌های تفلیس از دامپلینگ‌های فوق‌العاده، خینکالی و خاچاپوری‌های لذیذ نوش جان کنید. منتها نسخه‌های کوهستانی روستایی در جاهایی مثل مستیا، کازبگی و پاسانائوری به دلیل استفاده از سبزیجات معطر و وحشی طعم و مزه متفاوتی دارند. اگر واقعا می‌خواهید از خوردن دامپلینگ‌ها لذت ببرید واقعا چاقو و چنگال را فراموش کرده و مثل گرجی‌ها غذا بخورید. محلی‌ها دامپلینگ را از سر می‌گیرند و گاز کوچکی به خمیر نرم و پخته‌اش می‌زنند سپس اجازه می‌گنند آب گوشت خارج شود بعد با خیال راحت باقی لقمه‌شان را می‌خورند بدون آن که چرب و روغنی شوند. البته رومز کازبگی خینکالی را در منوی خود قرار نمی‌دهد زیرا ترجیح می‌دهد مهمانان از ساخینکله‌های محلی (خینکالی محلی) مثل تسانارتی (Tsanareti) امتحان کنند. به علاوه خاچاپوری‌های کوهستانی با نسخه تفلیسی متفاوت هستند. گیاه‌خواران نگران نباشند، پخالی از غذاهای سنتی گیاه‌خواری گرجی است که از بادمجان، اسفناج و چغندر همراه با گردو، گیاهان معطر و سیر درست می‌شود که میتوانید در رستوران‌های تفلیس با غذاهای گیاهی سفارش دهید.

 

 

روی برف پودری پانخورده هلی‌اسکی کنید

اگر اهل ماجراجویی هستید و محدودیت بودجه ندارید می‌توانید هلی‌اسکی را در بهترین پیست‌های اسکی گرجستان تجربه کنید. در جاهایی مثل ژاپن، آلاسکا و آلپ این ورزش طرفداران زیادی دارد. توجه کنید در جایی مثل سوییس هلی‌اسکی برای هر نفر 390 دلار هزینه برمی‌دارد در حالی که می‌توانید همین تجربه را در گرجستان به مبلغ 160 دلار برای هر نفر به دست بیاورید. از سال 2016 هلی‌کوپرهای کازبگی با تورهای گودائوری فری‌رایدز همکاری می‌کنند. تیم آن‌ها متشکل از خلبان و راهنماهای کوهستانی باتجربه اتریشی و آشنا با برف پودری است. اگر این تجربه برای‌تان گران است می‌توانید با 40 دقیقه رانندگی به پیست اسکی گودائوری بروید و با 12 دلار از اسکی در دامنه‌های گودائوری لذت ببرید.

 

بخوانید: ۹ دلیل برای سفر به کوتایسی گرجستان

 

 

می‌توانید از فرهنگ مورد توجه یونسکو دیدن کنید

شما در دامنه‌های قفقاز می‌توانید منطقه معروف سوانتی بالادست (Upper Svaneti) بلندترین منطقه مسکونی قفقاز را پیدا کنید که به ثبت میراث جهانی یونسکو رسیده است و میتوانید از بهترین تفریحات در سوانتی گرجستان بهره‌مند شوید. این منطقه همچون موزه‌ی زنده با دهکده‌های قرون وسطایی، قلعه‌ها، کلیساها و برج‌ها پر شده است. در واقع این اجتماعات که در ارتفاعات با ویرانه‌های تاریخی احاطه شده‌اند گویش و رسومات خود را همچنان حفظ کرده‌اند. گردشگری نیز در این نواحی به کندی رشد کرده. رومز هتل تفلیس با جت سرویس، سفر زمینی 8 ساعته را به پروازی 40 دقیقه‌ای تبدیل می‌کند تا گردشگران با رفاه بیشتر برای دیدن این ناحیه ترغیب شوند. موزه تاریخ و مردم شناسی سوانتی نمایی کلی از داستان مردم این قسمت گرجستان ارائه می‌دهد که ارزش بازدید دارد. در استراحتگاه اسکی مستیا و تِتنولدی که طی سال‌های اخیر افتتاح شده‌اند می‌توانید در شیب‌های تند و جدی و خلوت به ورزش و تفریح بپردازید. توسعه گردشگری زیر نظر دولت در حال گسترش است. این طرح از مناطق اسکی اروپایی مثل آرلبرگ اتریش الگوبرداری شده که طی آن روستاها با استفاده از مسیرهای کابلی به هم وصل می‌شوند.

 

بخوانید: دانستنی‌های مهم در سفر به تفلیس

 

مطالب مرتبط