گرجستان؛ پیاد‌ه‌روی در جوتا–روشکا: بخش دوم

پیاده‌روی در جاده جوتا – روشکا و عبور از گذرگاه چائوخی، تجربه‌ای بسیار پرطرفدار در مسافرت با تور گرجستان است. این سفر وقتی کامل می‌شود که فرصت کافی برای گشت و گذار و دیدن جاذبه‌های اطراف را داشته باشید. در ادامه مقاله قبل، اطلاعات تکمیلی را در مورد نحوه طی کردن مسیر و نیز اقامت‌گاه‌های بین راه ارائه خواهیم کرد.

 

شرح پیاده‌روی

با رسیدن به جوتا، پیاده‌روی را به سمت گذرگاه چائوخی شروع خواهید کرد. بهتر است که پیاده‌روی، از صبح زود شروع شود و پینشهاد می‌کنیم لوازم ضروری طبیعت‌گردی در گرجستان را حتما به همراه خود داشته باشید. می‌توانید صبحانه را در دل طبیعت صرف کنید. در همان ابتدای مسیر، لازم است که از روی پل عبور کنید و به سمت راست بپیچید و وارد یک مسیر کوچکتر شوید که به سمت بالا صعود می‌کند. بعد از گذشت 15 دقیقه، به کمپینگ Zeta می‌رسید. این مسیر تا مهمانخانه Fifth Season ادامه می‌یابد. از اینجا، به سمت قسمت شرقی دره بروید و از رودخانه عبور کنید. در این محدوده یک دریاچه کوچک و مصنوعی نیز وجود دارد. می‌توانید در این حوالی، گردش کنید و از مناظر طبیعی اطراف نهایت لذت را ببرید.

 

 

سپس به پیاده‌روی‌تان به سمت شرق دره ادامه دهید. در اینجا نیز لازم است از چندین مسیر کوچک عبور کنید. در انتهای دره، به سمت جنوب بروید. در این مسیر، منظره‌ای جالب از اسب‌ها و گاوهای نیمه وحشی را خواهید یافت که در فضایی سرسبز پرسه می‌زنند. به زودی به سوی ارتفاعی شیب‌دار صعود خواهید کرد و ظرف 20 دقیقه پیاده‌روی آسان، به گذرگاه چائوخی خواهید رسید. این گذرگاه، یک نقطه دیدنی عالی و نیز مکانی مناسب برای چادر زدن و کمپ کردن در گرجستان است. پیاده‌روی از جوتا به این گذرگاه، حدود 4 ساعت طول خواهد کشید.

 

بخوانید: معرفی زیباترین دریاچه‌های گرجستان

 

 

برای رفتن به دره این محدوده، دو مسیر پیاده‌روی وجود دارد: می‌توانید مستقیما از گذرگاه چائوخی به درون دره پیاده‌روی کنید و یا می توانید از مسیر دیگر که سراشیبی تندتری دارد، خود را به درون دره برسانید. در نهایت، دریاچه‌های آبودلائوری را مشاهده خواهید کرد.

 

 

در سمت چپ نیز، منطقه‌ای موسوم به "سنگ‌های روشکا" را می‌‌بینید که در طی آخرین عصر یخبندان توسط یخچالهای ارتفاعات چائوخی به اینجا آورده شده‌اند. در اینجا، جاده‌ای را خواهید یافت که مستقیما در جهت دره آرخوتی پیش می‌رود. شما در آرخوتی، تپه‌های زیبا و آبشارها و سکوت و آرامش را تجربه خواهید کرد. این جاده، به وضوح قابل مشاهده است و می‌توانید در آن پیاده‌روی کنید و ظرف 2 – 3 ساعت خود را به روستای روشکا برسانید.

 

بخوانید: زیباترین رودخانه‌های گرجستان برای طبیعت گردی

 

 

اگر سفرتان را دو روزه برنامه‌ریزی کنید، این سفر پس از رسیدن به روشکا خاتمه نمی‌یابد و فرصت دارید به گشت و گذار در بهترین روستاهای کوهستانی گرجستان در اطراف این منطقه بپردازید. و سپس در مدت یک ساعت و نیم و پس ازطی 5 کیلومتر پیاده‌روی می‌توانید به جاده اصلی برسید و در آنجا پیدا کردن هرگونه وسیله حمل و نقل بسیار آسان‌تر خواهد بود.

 

 

چگونه روشکا را ترک کنیم؟

ترک کردن روشکا ممکن است کار دشواری باشد، زیرا هیچ وسیله حمل و نقل عمومی وجود ندارد و مجبور خواهید بود که به یکی از دهکده‌های اطراف بروید و دنبال راننده بگردید تا شما را به باریساخو برسانند که این امر حدود 60 ژل برای شما هزینه خواهد داشت. پس از آن می‌توانید از باریساخو، با اتوبوس و مارشروتکا به تفلیس برگردید.

اگر نیاز به بازگشت به جوتا دارید و نمی‌خواهید از همان مسیری که به روشکا آمدید استفاده کنید، می‌توانید از طریق گذرگاه Sadzele  یا از دره ارخوتی به جوتا بازگردید.

 

بخوانید: زیبا‌ترین مناظر طبیعی گرجستان برای طبیعت‌گردی

 

 

اقامتگاه‌های جوتا

پیدا کردن اقامت‌گاه مناسب در جوتا بسیار آسان است. این دهکده در حال حاضر، پذیرای اغلب گردشگرانی است که در حوالی کازبگی گرجستان به گشت و گذار می‌پردازند. اما از آن میان، می‌توان به اقامت‌گاه‌های زیر اشاره کرد که بیش از سایرین طرفدار دارند و از اقامتگاه‌های باکیفیت گرجستان هستند:

مهمانخانه MetiTsa: این مکان زیبا و مدرن که در قسمت بالایی دهکده و در مسیر گذرگاه چائوخی واقع شده است، یک میزبان خوب، دلسوز و مسلط به زبان‌های انگلیسی و روسی دارد. غذاها در این جا، فراوان و خوشمزه هستند و این مهمانخانه را به یکی از بهترین مکان‌ها در جوتا تبدیل کرده‌اند.

 

 

مهمانخانه Lali: این مهمانخانه کوچک، در قلب روستای جوتا واقع شده و از میزبانی بی‌نظیر با رفتاری دوستانه و سرگرم‌کننده برخوردار است که به زبان‌های آلمانی و انگلیسی صحبت می‌کند. در این جا نیز، غذاها بسیار خوشمزه هستند و به فراوانی یافت می‌شوند. تنها نقطه ضعف این اقامت‌گاه، حمام است که در بیرون واقع شده است.

 

 

مهمانخانه Fifth Season: اینجا، یک کلبه کوهستانی مدرن با فضایی بزرگ است که در بالای دهکده جوتا قرار دارد و بهترین چشم اندازها را از کوهستان چائوخی ارائه می‌دهد.

مهمانخانه Levan & Megi: این مکان، در ابتدای روستای جوتا و در کنار رودخانه واقع شده و بسیار دنج است و آرامش و راحتی را به مهمانانش هدیه می‌دهد. کار آشپز نیز بسیار عالی است.

 

بخوانید: بهترین زمان برای سفر به گرجستان

 

 

کمپینگ Zeta: اینجا یک اردوگاه سنتی عالی، واقع در بالای روستای جوتا و در مسیر گذرگاه چائوخی است . در اینجا کلبه‌ها و چادرهایی یافت می‌شوند که هزینه اقامت در آنها کمی بالاست، بنابراین بهتر است که خودتان چادر به همراه داشته باشید.

 

 

دو روز پیاده‌روی در جاده جوتا – روشکا، یک سفر عالی برای کوهنوردانی را رقم می‌زند که مایل به کشف کوه‌های قفقاز در گرجستان هستند. ما در این مقاله، با هم سفری زیبا را تجربه کردیم و از پانورامای کوهستان و نیز دریاچه‌های سر راه لذت بردیم. در نهایت اگر به پیاده‌روی علاقه‌مندید، پیشنهاد می‌کنیم که قبل از سفر با تور گرجستان، مقاله بهترین مسیرها برای پیاده‌روی یک روزه در گرجستان را نیز مطالعه کنید. 

 

مطالب مرتبط