دیدنی‌های ساحل دریای سیاه گرجستان

تاریخ گسترده و متنوع گرجستان، تاثیراتی را از اروپای شرقی و آسیای غربی گرفته که در شهرها، معماری، مذهب، هنر و موسیقی‌اش کاملا مشهود است. علی‌رغم این تاثیرات بیرونی و تهاجم‌های متعدد در طول قرن‌ها، گرجستان بی نظیر است و بر خلاف هر کشور دیگری در اروپا یا آسیا توانسته خود را حفظ کند.

چهار منطقه دریای سیاه گرجستان شامل آجارا، گوریا، سامگرلو و منطقه خودمختار آبخازیا است. هر چند که به نظر می‌رسد تور تفلیس و کوه‌های قفقاز در زمینه گردشگری گوی سبقت را از سایر بخش‌های کشور ربوده‌اند، اما باید گفت که دیدنی‌های ساحل دریای سیاه گرجستان نیز، جذابیت خاصی داشته و برای گردشگران دلبری می‌کند.

 

باتومی، مروارید دریای سیاه

باتومی در منطقه خودمختار آجارا در گرجستان، نزدیک مرز ترکیه واقع شده است. این شهر ساحلی با آب و هوای نیمه گرمسیری‌اش، به یک مقصد ایده‌آل در فضای باز برای تعطیلات مردم گرجستان و همچنین گردشگران سراسر دنیا بدل شده است. بازدید کنندگان می‌توانند یک روز دوست داشتنی را با پیاده‌روی در تفرجگاه ساحلی و به دنبال آن یک شب فراموش نشدنی از پایکوبی وشادی را در کلوپ‌های شبانه تجربه کنند. این شهر آثاری از معماری دبی، استانبول، امپراتوری بیزانس و اروپای مرکزی را به یکباره به معرض نمایش می‌گذارد.

 

بخوانید: معرفی هتل‌های نزدیک ساحل در باتومی

 

 

مهمانی‌ها

شهرهایی مانند آناکلیا و باتومی، بخشی از شهرت خود را در سراسر اتحاد جماهیر شوروی سابق، مدیون "گردشگری تکنو" هستند. این مهمانی‌های رقص و پایکوبی در مکان‌های مختلف شهر، از جمله کلوپ‌های مختلف باتومی و در تعدادی از استراحتگاه‌های آناکلیا و از همه مهم‌تر در جشن GEM در هفته اول یا دوم مرداد برگزار می‌شوند و یکی از جالب‌ترین تفریحات در باتومی هستند. با رشد شهرت گرجستان به عنوان یک سرمایه فنی، DJ های معروف بیش از پیش در این محدوده خودنمایی کرده و جمعیت بین‌المللی بیشتری را به سوی خود جلب می‌کند.

 

 

تنوع گیاهان و پرندگان

باغ گیاه‌شناسی باتومی، یکی از زیباترین و متنوع‌ترین بخش‌های منطقه است و بهترین هتل‌های اطراف باغ گیاه‌شناسی باتومی از مکان‌های اقامتی معروف در این منطقه است. این محدوده 111 هکتار را پوشش می‌دهد و شامل گونه‌های گیاهی از مناطق مختلف از جمله آسیای شرقی، نیوزیلند، آمریکای شمالی، مدیترانه، استرالیا، هیمالیا و البته قفقاز است. این باغ، در خارج از مرکز شهر باتومی واقع شده و در عین حال منظره‌ای زیبا از دریای سیاه را ارائه می‌دهد.

 

 

پارک ملی کلخیتی نیز، بین گوریا و سامگرلو قرار دارد از طریق بندر پوتی قابل دسترسی است. این باغ به دلیل تالابهایش که گونه‌های مختلف از پرندگان مهاجر را شامل می‌شود، از مهم‌ترین مناطق دریای سیاه به شمار می‌آید. در اینجا به طور کلی 194 گونه پرنده وجود دارد.

 

بخوانید: بهترین استراحتگاه‌های ساحلی گرجستان در سواحل ماسه سیاه

 

 

 قایق‌های پنیری و چاشنی‌های تند

غذای گرجی از محبوب‌ترین غذاهای دنیا هستند و در حال حاضر خاچاپوری و خینکالی بیش از سایرین طرفدار دارند. اما به دلیل آب و هوای گرم محدوده دریای سیاه، مواد غذایی، بسیار معطر و تندتر از بقیه مناطق گرجستان هستند. بعنوان مثال مشهورترین خاچاپوری در دریای سیاه، Khatchapuri Acharuli است. این نوع خاچاپوری، شامل یک نان قایقی شکل است که با پنیر سولگونی پر شده است و روی آن یک قطعه کره و تخم مرغ خام گذاشته می‌شود و از طعمی غلیظ‌تر و چاشنی‌هایی تندتر برخوردار است و جز یکی از مشهور‌ترین غذاهای گرجستان به شمار می‌رود.

 

 

آبشار گردی

تنگه مارتویلی که در منطقه سامگرلو گرجستان واقع شده است، یک سفر روزانه عالی را برای مسافران رقم می‌زند. در این جا می‌توانید از آرامش کافی و آفتابی ملایم برخوردار شوید و در رودخانه‌ای که زمانی به خانواده سلطنتی دادیانی اختصاص داشت، به شنا کردن بپردازید و نیز از دیدن آبشاری بسیار زیبا لذت ببرید.

در سال‌های اخیر برای این منطقه، پیاده‌روها و قایق‌های موتوری متعددی درنظر گرفته شده که این امر امنیت بیشتری را نسبت به گذشته برای مسافران فراهم می‌کند. به طور کلی، این محدوده بسیار مناسب عاشقان تنگه‌ها و آبشارهاست.

 

بخوانید: شگفت انگیزترین آبشارهای گرجستان

 

 

برخورداری از هنر

عاشقان هنرهای مدرن و معاصر دلیل دیگری برای اقامت در کنار دریای سیاه دارند، زیرا در اینجا می‌توان یکی از دیدنی‌ترین مجسمه‌های جهان یعنی مجسمه علی و نینو در گرجستان را یافت. هر روز ساعت 7 شب، این مجسمه‌ها به حرکت در می‌آیند و این اجرا تا طلوع خورشید ادامه دارد.

 

 

بعلاوه پیاده‌روی در کنار تفرجگاه ساحلی، فرصتی دیگر برای کشف هنرهای عمومی و معماری مدرن است. بسیاری از آثار، ادای احترام به فرهنگ و تاریخ گرجستان هستند. بعنوان مثال برج الفبای گرجستان بی‌نظیر بوده و شبیه تارهای DNA است که با 33 حرف الفبای گرجستان تزئین شده است. برای آشنایی با سایر نمادهای این شهر، مقاله آشنایی با نمادهای ملی باتومی؛ گرجستان را مطالعه کنید.

 

 

مزارع چای

آب و هوای نیمه گرمسیری گوریا و تپه‌های وسیع، آن را برای رشد چای ایده‌آل می‌کند. گرچه گرجستان نمی‌تواند ادعای سابقه‌ای طولانی در کشت چای را داشته باشد، اما این صنعت در این کشور وقتی مطرح شد که در قرن نوزدهم شاهزاده میکا اریستاوی، دانه‌های چای را از چین قاچاق کرد. سرمایه گذاری‌های اخیر برای بازسازی مزارع چای، نتایج شگفت‌انگیزی را به دنبال داشته است.

 

بخوانید: نکاتی مهم در سفر به کازبگی گرجستان

 

 

تاریخ باستانی

آثار باستانی یونان و رومی‌ها به خوبی در گرجستان مشهود است. بازدید از قلعه رومی در گونیو در باتومی، بسیار لذت بخش خواهد بود. ساخت این بنا، به اواخر دوره رومی باز می‌گردد و گواهی بر نبوغ رومیان در ساخت و ساز است. این قلعه، به عنوان یک پاسگاه نظامی ساخته شد و اکنون یک موزه ایالتی است.

 

 

در این مقاله به دیدنی‌های ساحل دریای سیاه گرجستان سر زدیم. برخورداری از کوه‌های زیبا و دریای سیاه در کنار هم، گرجستان را به مکانی تبدیل می‌کند که سلیقه هر گردشگری را تامین می‌نماید. در اینجا تفریحگاه‌ها و جاذبه‌هایی وجود دارند تا تعطیلات فوق‌العاده‌ای را در سفر با تور گرجستان تجربه کنید.

 

مطالب مرتبط