جاذبه‌های گردشگری خاشوری گرجستان

خاشوری، منطقه‌ای است که در شیدا کارتلی واقع در شرق گرجستان و در ارتفاع 690 متری از سطح دریا واقع شده است. برای علاقه‌مندان به تور گرجستان شاید جالب باشد که بدانند، این قلمرو، از زمان‌های بسیار قدیم و از دوران سنگی، مسکونی بوده است. این امر با وجود ابزارهای سنگی، اشیاء برنز و تحقیقات باستان شناسی دوره‌های مختلف، به اثبات رسیده است.

از آنجا که این منطقه در چهارراه شرقی، غربی و جنوبی گرجستان واقع شده، دارای موقعیت استراتژیک است. صنعت و کشاورزی در خاشوری توسعه یافته و بناهای فرهنگی و منابع طبیعی بسیاری را در این ناحیه می‌توان یافت. استراحتگاه‌های خاشوری به دلیل آب و هوای عالی، آب‌های معدنی شفابخش و زیبایی‌های طبیعی بسیار پرطرفدار هستند. بیایید با مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری خاشوری گرجستان آشنا شویم.

 

شرایط اقلیمی

رودخانه اصلی خاشوری، رودخانه Mtkvari است. گیاهان و جانوران خاشوری متنوع هستند. جلگه‌ها عمدتا استپ‌های بوته‌ای خارق العاده بوده و در دامنه کوه و جنگل‌ها پراکنده‌اند. چمنزارهای بسیاری را می‌توان در این حوالی یافت. در ضمن گونه‌های مختلفی از حیوانات نظیر خرس قهوه‌ای، گرگ، روباه، خرگوش و .... را در خود جای داده است.

آب و هوای نیمه گرمسیری نسبتا مرطوب، بر این خطه حاکم است. در منطقه کوهستانی، زمستان‌های سرد و تابستان‌های طولانی و خنک وجود دارد و ارتفاعات پایین‌تر از تابستانی داغ برخوردارند.

 

بخوانید: نکاتی مهم در سفر به کازبگی گرجستان

 

 

دریاچه Koditskaro

یکی از جاذبه‌های گردشگری بسیار زیبا در خاشوری، دریاچه Koditskaro است و جز زیباترین دریاچه‌های گرجستان به شمار می‌رود. این محدوده، دارای آب و هوایی بی‌نظیر بوده و برای گردشگرانی که به دنبال مکان‌های دنج و آرام و جنگل‌های زیبا هستند، بسیار مناسب است.

 

 

معبد Tsromi

این بنا، در کنار رودخانه Mtkvari و در وسط روستای Tstromi واقع شده است. اینجا یکی از زیباترین معماری‌های گرجستان را داراست که به مرور زمان به معیار و پایه‌ای برای معماری سایر کلیساهای قرون وسطی در این کشور تبدیل شد. ساخت معبد، به سال‌های 626-634 برمی‌گردد. تزئینات این بنا، بسیار محدود است. گفته می‌شود که این اثر تاریخی در اثر زلزله در سال 1940 به شدت آسیب دید، اما بعدها مورد بازسازی قرار گرفت.

 

 

قلعه Surami

این قلعه در کنار رودخانه Suramela، در دهکده سورمی واقع شده است و یکی از قلعه‌های با شکوه گرجستان است. این مجموعه شامل حصارها، قلعه، برج، کاخ و کلیسای سنت جورج است. قدمت سکونت در این بنا، به عصر برنز باز می‌گردد. خود قلعه، در تقاطع دو جاده قرار داشته و دیوارهای قلعه از جاده‌ها محافظت می‌کردند.

برای نخستین بار از این قلعه در قرن شانزدهم یاد شده است، هنگامی که تحت سلطه ترک‌ها بود. با گذشت زمان این بنا، اهمیت استراتژیک و دفاعی خود را از دست داد و به دلیل آب و هوای معتدل قاره‌ای، امروزه به یک تفرجگاه محبوب تبدیل شده است.

 

بخوانید: سفر متفاوت به گودائوری در گرجستان

 

 

تفریحگاه Surami

این تفریحگاه زیبا در کوهپایه دامنه‌های جنوبی محدوده Likhi ، در 7 کیلومتری جنوب غربی منطقه خاشوری، در ارتفاع 750 متری از سطح دریا و در 137 کیلومتری تفلیس واقع شده است. این مجموعه، یک مرکز شفابخش، اسپا و چشمه‌های آب معدنی بسیاری را نیز شامل می‌شود. گفته می‌شود که شرایط اقلیمی و نیز آب معدنی آن، در درمان بیماری‌هایی نظیر مشکلات مزمن استخوان‌ها، اختلالات عملکردی سیستم عصبی، ناراحتی‌های پوستی، قلب و عروق موثر بوده است.

جالب است بدانید که این استراحت‌گاه، در محاصره جنگل‌ها قرار دارد و به همین دلیل از آب و هوایی عالی و تازه و چشم اندازی به مناظر طبیعی بی‌نظیر برخوردار است. این محدوده، بسیار محبوب خانواده‌ها خصوصا کودکان است. یکی از جاذبه‌های نزدیک به این تفریحگاه،  قلعه باستانی Surami است.

 

بخوانید: ۹ دلیل برای سفر به کوتایسی گرجستان

 

 

اقامتگاه‌های خاشوری

خاشوری، گزینه‌های اقامتی عالی و متناسب با نیاز شما را ارائه می‌دهد. یکی از معروف‌ترین آنها، مهمانخانه Apaga Jabastan است که دارای یک باغ با امکانات باربیکیو بوده و تنها چند قدم با کناره رودخانه Kura  فاصله دارد. رزرواسیون آن 24 ساعته است و دکوراسیون اتاق‌هایش دارای سبک کلاسیک هستند و بالکن‌ها چشم اندازهایی به مناظر بی‌بدیل باغ ارائه می‌دهند.

 

 

Rest Camp نیز اقامت‌گاه جالب توجه دیگری است که با وجود باغی پر از نیمکت‌های چوبی، اتاق دورهمی بزرگ، ارائه چای و قهوه و وای فای رایگان و صبحانه در محاصره یک منظره کوهستانی آرام قرار گرفته است.

اما در این میان نمی‌توان از مهمانخانه Metreveli Street 19 غافل شد که خدمات کاملی را به مهمانان ارائه داده و در ضمن  دارای یک بار، سالن مشترک، باغ و وای فای رایگان در سراسر ملک است. این اقامت‌گاه با داشتن یک آشپزخانه مشترک، امکانات باربیکیو را در اختیار مهمانان قرار می‌دهد.

 

بخوانید: راهنمای سفر از تفلیس به باتومی

 

 

و در نهایت به اقامتگاه Strawberry اشاره می‌کنیم که یک باغ و یک تراس با چشم‌اندازی عالی دارد و میهمانان می‌توانند از وای فای و پارکینگ اختصاصی رایگان استفاده کنند. در این مهمانخانه، همه اتاق ها دارای بالکن هستند. در ضمن، میهمانان می‌توانند از صبحانه کامل اینجا نهایت لذت را ببرند.

 

 

در این مقاله، با مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری خاشوری گرجستان آشنا شدیم. از دیگر جاذبه‌های این خطه می‌توان به آبشار Bijnisi، کوه Ghornamkli و نیز چشم اندازهای زیبای طبیعی و سبز اشاره کرد که گردشگران بسیاری را مجذوب خود می‌کنند.

 

مطالب مرتبط