دانستنی‌های مهم در سفر به تفلیس

سفر به مقاصد برجسته، مدرن و امروزی به مراتب راحت‌تر است زیرا تقریبا فرهنگ یکپارچه جهانی با کمی تفاوت در سراسر دنیا به یک شیوه رواج پیدا کرده است. وقتی به اروپا سفر می‌کنید به جز عادت‌های ملی عموما فرهنگ کلی آن‌ها را می‌توانید حدس بزنید. در جوامع سنتی‌تر و کم‌توسعه یافته و یا در حال توسعه اوضاع متفاوت است. مردم دارای فرهنگ بومی و تعصبات بیشتری هستند. تور گرجستان فرصت خوبی برای آشنایی نزدیک با مردم و فرهنگ این کشور را فراهم می‌آورد.

 

چند روز برای ماندن در تفلیس لازم است؟

تفلیس پایتخت گرجستان و مرکز اصلی گردشگری آن است. شما می‌توانید بسته به این که چقدر می‌توانید در سفر بمانید بازدید از جاذبه‌های شهر را در زمانبندی‌های متفاوتی برنامه‌ریزی کنید به طور متوسط 3 روز اقامت  برای بازدید از مناطق دیدنی تفلیس کافی به نظر می‌رسد اما هرچه بیشتر بمانید چیزهای بیشتری هم کشف خواهید کرد.

 

بخوانید: گردش برای زوج‌های رمانتیک در تفلیس

 

 

هنگام راه رفتن مراقب باشید

پیاده‌گردی در تفلیس یکی از شایع‌ترین روش‌های دیدن تفلیس است. مخصوصا خیابان‌های قدیمی سنگی که حس و حال اروپایی دارند از محبوبیت زیادی برخوردارند. تعداد زیادی از خیابان‌های جذاب برای پیاده روی در تفلیس را میتوانید در تور تفلیس ببینید و در آنها پیاده روی کنید. اما هنگام پیاده‌روی باید مراقب باشید. رانندگان تفلیسی در بعضی مواقع دیوانه‌وار رانندگی می‌کنند و در واقع انتظار دارند تا شما مراقب باشید نه خودشان. به علاوه سگ‌ها در خیابان‌های زیادی پرسه می‌زنند.

 

 

مردم محلی را دست کم نگیرید

به طور کلی گرجستان هنوز سنتی است و تا مدرنیته شدن چند سالی فاصله دارد. تفلیس پایتخت آن نیز تا حدود زیادی هنوز این ویژگی را حفظ کرده. اما تصور نکنید که مجاز هستید مردم محلی را دست کم بگیرید. آن‌ها به شدت مهربان و مردم‌دوست هستند و ناملایمت غریبه‌ها آن‌ها را ناراحت می‌کند. بنابراین سعی کنید همیشه قدرشناس محبت‌هایشان باشید. سعی کنید درباره زیرساخت‌ها و وضعیت زندگی نظرات تند ندهید و از سفر خود لذت ببرید. اگر از افرادی باشید که چندسال در میان از این شهر دیدن می‌کنند پس بهتر از هر کسی می‌دانید که این شهر با سرعت زیادی در حال تغییر و به روز شدن است.

 

بخوانید: ۵ رستوران رمانتیک در تفلیس

 

 

درباره هزینه‌ها چه کنید؟

به طور کلی تفلیس شهر گران قیمت و پرهزینه نیست. اما برای محاسبه حدودی هزینه‌های جاری در شهر تفلیس بستگی به سبک سفر رفتن شما دارد. اگر محدودیت مالی ندارید و می‌خواهید توری در بهترین رستوران‌های شهر داشته باشید بدون شک هزینه‌های تمام شده‌تان متفاوت خواهد بود اما به طور کلی تفلیس شهری مقرون به صرفه است که دریافتی شما بیش از مبالغی‌ست که هزینه می‌کنید. برخی از متوسط هزینه‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

  • خاچاپوری عرضه شده در نانوایی‌ها: 2.5 لاری
  • بطری بزرگ آب: حدود 1 لاری
  • کوکا کولای 1 لیتری: 2 لاری
  • قهوه در کافی شاپ‌ها: حدود 5 لاری
  • بلیط حمل و نقل عمومی: 0،50 لاری
  • 1 کیلوگرم پنیر سولگونی در بازار: 12 لاری
  • مسکن در داروخانه‌ها: 4 لاری

 

 

تفلیس امن است

تفلیس هنوز سال‌های استقلال خود بعد از فروپاشی شوروی را سپری می‌کند. احتمالا این موضوع برخی تصورات در مورد این کشور به وجود آورده باشد. مخصوصا برای افرادی که هرگز به آن سفر نکرده‌اند. اما تصورات را کنار بگذارید. شهر توسط پلیس‌ها و در فاصله‌های مناسب امن نگه داشته می‌شود که موجب اطمینان خاطر است. البته مانند هر جای دیگر جرایم خرده‌پا اتفاق می‌افتاد اما به طور کلی در طی سفر چالشی را تجربه نخواهید کرد.

 

بخوانید: بازدید از دریاچه سنگ‌های سیاه گرجستان

 

 

آیا تفلیس ارزش بازدید دارد؟

جواب یک "بله" بزرگ است. گرجستان جایی‌ست که اروپا و آسیا به هم می‌رسند. در واقع نه اروپاست و نه آسیا بلکه هردوی آن‌هاست. به همین دلیل تفلیس میزبان فرهنگ‌ها و ادیان مختلفی است. افرادی که برای بار اول به این شهر می‌روند به طور متوسط می‌توانند سه روز را در آن تمام وقت بگردند اما در سفرهای بعدی همیشه شما چیزهای جدیدتری کشف خواهید کرد. البته افراد ماجراجو تجربه گردش را به حومه و طبیعت زیبای آن می‌برند.

 

 

چگونه در تفلیس بگردید؟

بیشترین گردش‌ها در تفلیس در شهر قدیمی آن انجام می‌شود که خوشبختانه با توجه به سیستم کارآمد و آسان سیستم حمل و نقل عمومی به راحتی می‌توانید در شهر جا به جا شوید. دو خط مترو، اتوبوس‌های بی‌شمار و تله کابین وجود دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید. سواری در یکی از این تله کابین‌ها 0.50 لاری هزینه دارد. به علاوه می‌توانید کارت حمل و نقل عمومی را در ایستگاه مترو دریافت کنید و هر چقدر خواستید شارژ کرده و حتی چند نفر از آن استفاده کنید و تجربه جالب مترو سواری در تفلیس را رقم بنزدی. در اتوبوس‌های جدید آبی، ماشین بلیط را در درب میانی پیدا خواهید کرد، اما در اتومبیل‌های قدیمی زرد رنگ باید از درب جلو وارد شوید. با استفاده از کارت حمل و نقل عمومی، می‌توانید از تله کابین تا قلعه ناریکالا (2،50 لاری یک طرفه) و از پارک ویک تا دریاچه لاک پشت (1 لاری / یک مسیر) استفاده کنید.

 

بخوانید: تفریح و سفر با کودکان در تور تفلیس

 

مطالب مرتبط