بهترین مسیرها برای پیاده‌روی یک روزه در گرجستان

ممکن است که شما در سفر با تور گرجستان، وقت کافی برای گشت و گذار چند روزه نداشته باشید. خبر خوب اینکه حتی در این شرایط هم می‌توانید از سفرتان به این کشور لذت ببرید و گرجستان فرصت‌های متعددی را در اختیارتان قرار خواهد داد. یکی از این امکانات، مسیرهای پیاده‌روی بی‌نظیر در این کشور است. مسیرهایی که گشتن در آنها، فقط به یک روز زمان نیاز دارد و نیاز نیست که از محل اقامت خود چندان فاصله بگیرید. به هر حال در این مقاله قصد داریم به معرفی بهترین مسیرها برای پیاده‌روی یک روزه در گرجستان بپردازیم، هر چند که راهنمای بهترین تور تفلیس‌گردی با پای پیاده نیز به کارتان خواهد آمد.

 

پیاده‌روی از ماسری به مستیا از طریق گذرگاه گولی

این مسیر 20 کیلومتری یکی از محبوب‌ترین پیاده‌روی‌های یک روزه در سوانتی را در عرض 9 ساعت  برای شما رقم می‌زند. در این مسیر، با منظره‌ای عالی از کوه اوشبا روبرو خواهید شد. البته اگر دوست دارید که به آهستگی به قدم زدن بپردازید و چادر نیز به همراه دارید، می‌توانید این سفر را به دو روز تقسیم کنید. بی‌شک اوقات فراموش نشدنی در کمپ‌های کنار دریاچه‌های کرولدی در انتظارتان خواهد بود.

 

بخوانید: زیباترین دریاچه‌های گرجستان

 

 

پیاده‌روی از جوتا به روشکا

این مسیر مشهور، منطقه کازبگی را به خوسورتی متصل می کند. در یک سوی مسیر، با دریاچه‌های آبودلوری که مشتمل بر سه دریاچه زیبا با رنگ‌های سبز، آبی و سفید هستند، مواجه خواهید شد. از طرفی می‌توان در طی این مسیر به دره فوق‌العاده آرخوتی رفت و در آن به گشت و گذار پرداخت. اگر صبح زود از جوتا حرکت کنید، حوالی بعد از ظهر به روشکا می‌رسید. از آنجا می‌توانید یک جیپ به روستای روشکا کرایه کنید و در این روستا استراحت نمایید و صبح با اتوبوس به تفلیس بروید. در کل، طول این مسیر 18 کیلومتر است و ظرف 9 ساعت طی خواهد شد.

 

 

پیاده‌روی به سمت مرز چخوتی

البته پیاده‌روی در این مسیر آسان نخواهد بود، اما یکی از بهترین پیاده‌روی‌های یک روزه در گرجستان برایتان رقم خواهد خورد. این مسیر هموار نیست و باریک است، اما از منظره‌ای بی‌نظیر برخوردار است. هیچ جاده و جیپی در آن به چشم نمی‌خورد و انواع گل‌ها در اینجا به استقبال شما خواهند آمد. نکته این است که اشخاص کمی از وجود چنین مسیری برای پیاده‌روی باخبرند. شما می‌توانید این مسیر 23 کیلومتری را در عرض 6-8 ساعت طی کنید.

 

 

پیاده‌روی از شوی به یخچال بوبا

احتمالاً یکی از بهترین پیاده‌روی‌های یک روزه را با صعود از روستای شوی به سمت شمال شرقی، یعنی یخچال بوبا تجربه خواهید کرد. هنگامی که به منطقه کوهستانی صعود می‌کنید، از چشم‌انداز خیره‌کننده کوه‌ها و جنگل‌های اطراف شگفت‌زده خواهید شد. اگر چادر با خود آورده‌اید، حتی می‌توانید با اجازه از مرزبانان، یک سفر دو روزه در این مسیر داشته باشید و در ادامه از طریق جاده مامیسون به شوی برگردید. در کل باید گفت که طول این مسیر 17 کیلومتر بوده و ظرف 8 ساعت قابل طی کردن است.

 

بخوانید: گنجینه‌ی پنهان در پارک ملی توشتی

 

 

پیاده‌روی در دره تروسو

در سمت اوستیای جنوبی و در منطقه کازبگی، می‌توانید در یک دره تقریبا متروکه به پیاده‌روی بپردازید. در این مسیر قادر خواهید بود علاوه بر برخورداری از طبیعت عالی، به بازدید از سازندهای جالب تراورتن بپردازید که توسط چشمه‌های معدنی، فوران آتشفشان، برج‌های باستانی و سکونت‌گاه‌های متروکه ایجاد شده‌اند. البته باید بدانید که بدون مجوز ویژه نمی‌توانید کل دره را بگردید و فقط اجازه دارید تا مرز روستای ختریسی به پیش بروید. طول این مسیر پیاده‌روی 22 کیلومتر است که طی 6 ساعت پیموده خواهد شد.

 

 

پیاده‌روی به سمت دریاچه اورتی

منطقه توشتی نیز در ایجاد موفق یک مسیر پیاده‌روی یک روزه در گرجستان سهم به سزایی دارد. این مسیر، از جنوب اومالو شروع شده و به صعود در دریاچه اورتی ختم می‌شود. بهترین زمان برای بازدید و پیاده‌روی در این مسیر، اوایل تابستان است که دریاچه پر از آب بوده و طبیعت در شکوفایی خود به تکامل رسیده است. برای لذت بردن بیشتر، می‌توانید در طی این مسیر اسب سواری کنید. طول این راه 27 کیلومتر بوده و پیاده‌روی در آن در عرض 9 ساعت قابل انجام است.

 

بخوانید: آشنایی با سنت مهمان‌نوازی در گرجستان

 

 

پیاده‌روی با گذر از محدوده پیریکیتا

پیاده‌روی از علفزارهای Ghele تا پارسما، یکی از دیدنی‌ترین پیاده‌روی‌های یک روزه در توشتی به شمار می‌آید. شما نهایتا می‌توانید در ارتفاعات 3000 متری قدم بزنید و از منظره‌ای شگفت‌انگیز از دره و کوه و آب و هوایی بی‌نظیر برخوردار شوید. طول این مسیر پیاده‌روی 21 کیلومتر است که ظرف 9 ساعت طی خواهد شد.

 

 

پیاده‌روی با گذر از خادا گورگ

این مسیر از روستای بدونی در زیر گذر جواری آغاز می‌شود و از دره زیبا و فراموش شده خادا، معروف به "دره 60 برج" عبور می‌کند. زمانی این مسیر نقش مدافع از گذرگاه اصلی بین قفقاز شمالی و جنوبی را داشت، اما بعد از ساخت بزرگراه نظامی گرجستان اهمیت خود را از دست داد. امروزه، این بخش شامل بقایای برج‌ها و قلعه‌های باستانی است. برای پیاده‌روی، می‌توانید دره خادا را در یک مسیر دایره‌ای بگردید و یا از دامنه کوه به سمت غرب یعنی گوداری بروید. این مسیر 14 کیلومتری را با پیاده‌روی در عرض 6 ساعت طی خواهید کرد.

 

بخوانید: آب و هوای فصل های مختلف گرجستان

 

 

در این مقاله به معرفی بهترین مسیرها برای پیاده‌روی یک روزه در گرجستان پرداختیم. بنابراین برای طی کردن این مسیرها، حتی مجبور نیستید که وسایل چندانی با خود حمل کنید و یا اردو بزنید. البته این بدان معنا نیست که پیاده‌روی در همه این راه‌ها خیلی آسان است، اما قطعا تجربه‌ای لذت‌بخش و به یادماندنی برایتان رقم خواهد زد.

مطالب مرتبط