نقاط دیدنی برتر در خسوریتی گرجستان

خسوریتی، یکی از نواحی کوهستانی زیبا در گرجستان است. کوه‌های باشکوه، رودخانه‌های وحشی، دره هایی عمیق، دامنه‌های شیب‌دار، دهکده‌هایی اصیل با اتمسفری بی‌نظیر، زیارتگاه‌‌های باستانی پراکنده در دامنه‌ها و برخورداری از برخی زیرساخت‌های گردشگری، از مشخصه‌های این خطه به شمار می‌آیند که مسافران تور گرجستان می‌توانند شاهد آن باشند. در این مقاله قصد داریم به معرفی مناطق دیدنی در خسوریتی گرجستان بپردازیم.

 

درباره خسوریتی

این منطقه که از کازبگی تا توشتی امتداد می‌یابد، در شمال کشور واقع شده است. خسوریتی، از دو بخش پایینی و فوقانی تشکیل شده است. بخش پایینی، در دامنه جنوب شرقی قفقاز بوده و مرکز اصلی آن روستای Barisakho است. بخش فوقانی هم، دامنه‌های شمالی را دربر می‌گیرد، که در پشت گذرگاه Datvisjvari واقع شده و مرکز آن قلعه قرون وسطایی شاتیلی (بزرگترین و مهم‌ترین جاذبه گردشگری منطقه) است که از قلعه‌های مهم گرجستان به شمار می‌رود.

این ناحیه، دارای شبکه گسترده‌ای از مسیرهای مشهور است، که برخی از آنها حتی در شمار معروف‌ترین مسیرهای پیاده‌روی گرجستان هستند. و اما در ادامه بیایید به این ناحیه سفر کنیم و به گشت و گذار در مناطق دیدنی در خسوریتی بپردازیم.

 

 

شاتیلی

شاتیلی یک روستای قرون وسطایی اصیل است، که در دامنه‌های شمالی کوه‌های قفقاز، در نزدیکی مرز چچن واقع شده است، و یکی از زیباترین روستاهای گرجستان به شمار می‌رود. این روستا در تنگه Arghuni در ارتفاع 1400 متری و در حدود 140 کیلومتری شمال تفلیس قرار دارد. به دلیل بارش برف، جاده منتهی به آن فقط از ماه مه تا اکتبر قابل دسترسی است. برای رسیدن به اینجا، باید از گذرگاه Datvijvari عبور کنید. بنابراین اکیدا توصیه می‌کنیم به جای سوارکاری، با پرداخت 15 دلار سوار یک مینی بوس از ایستگاه متروی Didube شوید و یا یک راننده باتجربه محلی را استخدام کنید.

 

بخوانید: دریاچه ریتسا جاذبه‌ای زیبا در میان گرجستان

 

 

اما چه چیزی منحصر به فردی در اینجا وجود دارد؟ واقعیت این است که برج‌های سنگی زیادی در گرجستان وجود دارند و حتی بسیاری از روستاها، پر از برج‌های دفاعی هستند. اما فقط برج‌های شاتیلی به شکل یک زنجیره مستحکم به یکدیگر مرتبط هستند و از آنجا که حدود 60 برج در روستا وجود دارد، شاتیلی بیشتر شکل یک قلعه را به خود گرفته است. این روستا از سال 2007 یکی از میراث جهانی یونسکو به شمار می‌آید. امروزه شاتیلی، به یک مقصد مورد علاقه برای گردشگران و کوه نوردان بدل شده است.

 

 

موتسو

موتسو، یک دهکده مستحکم است که در کنار رودخانه‌های Ardotistskali  و Mutsostskali واقع شده و در حدود 12 کیلومتری شاتیلی قرار دارد. این روستا، در ارتفاع تقریبی 1900 متری شکل گرفته است. اگرچه این دهکده مدتها است که متروکه شده و اکنون در حال ویران شدن است، اما هنوز هم منظره‌ای باشکوه از طبیعت و حدود 30 بنای سنگی را به بازدیدکنندگان هدیه می‌دهد.

صعود به این روستا، حدود 30 دقیقه در مسیری شیب‌دار به طول می‌انجامد. در طول مسیر، جادوی این فضا و جو شگفت‌انگیز و مناظر بی‌بدیلش را درک خواهید کرد و در بالا به زیارتگاه سنگی باستانی برخواهید خورد که از جاذبه‌های پرطرفدار موتسو به شمار می‌آید.

 

بخوانید: سفر به منطقه کوهستانی قفقاز در گرجستان

 

 

آناتوری

این روستا، از جنبه‌های بسیاری یک مکان جالب و مرموز به شمار می‌آید. اینجا، مشتمل بر گروهی بنای سنگی است که در چند کیلومتری شاتیلی، در کنار رودخانه‌های Ardoti و Arghuni واقع شده است. این روستا زمانی یک دهکده واقعی بود، اما متاسفانه در قرن هجدهم، طاعون در این منطقه شیوع پیدا کرد و مردم یکی پس از دیگری به حال مرگ افتادند.

 

 

بیماران حتی برای جلوگیری از آلوده شدن سایر ساکنان روستا، از قبل طاق‌های مخصوص (قبور) خود را می‌ساختند. این طاق‌ها، در فاصله بسیار دور از روستا قرار داشتند. بنابراین هر کسی که احساس می‌کرد به طاعون مبتلا شده، خودش به محل قبرش می‌رفت و در آنجا دراز می‌کشید و تا زمان مرگش در آنجا به انتظار می‌ماند.

این داستان واقعی، نمایش کاملی از تعهد به جامعه و شجاعت فرد است.به هر حال، طاق‌های خاکسپاری آناتوری حفظ شده‌اند، به طوری که هر کس می‌تواند به این اماکن سر بزند و این قبور تاریخی را با چشمان خود ببیند.

 

بخوانید: سفرهای گروهی هیجان انگیز در تفلیس

 

 

اردوتی

اردوتی یکی دیگر از دهکده‌های حیرت‌انگیز است که در تپه‌ای بالاتر از دره Andaki، در حدود 5 کیلومتری جنوب غربی موتسو و 102 کیلومتری شمال تفلیس قرار دارد. این روستا تقریباً متروکه است. شما با سفر به این اینجا می‌توانید به یک طبیعت زیبا در گرجستان داشته باشید. گفتنی است که طی جنگ چچن، یک هلیکوپتر MI-8 متعلق به شورشیان چچنی در اینجا سقوط کرد که مردم محلی از آن زمان آن را به انبار دام تبدیل کرده‌اند.

 

 

دریاچه‌های آبودلائوری

در منطقه خسوریتی، سه دریاچه کوچک در مناطق آلپی واقع شده‌اند که مردم آنها را دریاچه‌های رنگارنگ می‌نامند، زیرا هر کدام رنگی متفاوت از دیگری دارند. در واقع این دریاچه ها در رنگ‌های سبز، سفید و آبی خودنمایی می‌کنند. این دریاچه‌ها که از جاذبه‌های مهم این ناحیه محسوب می شود، طی 6 ماه سال پوشیده از یخ هستند و در اواخر بهار شروع به ذوب شدن می‌کنند. اما نکته اینجاست که منظره بی‌بدیل آنها، هرگز از یادتان نخواهد رفت. در ضمن اگر دوست دارید که با سایر دریاچه‌های جذاب این کشور آشنا شوید، بهتر است که مقاله زیباترین دریاچه‌های گرجستان را نیز مطالعه کنید.

 

بخوانید: تجربه‌ای دل‌انگیز از سفر به کاختی؛ گرجستان

 

 

در حین برنامه‌ریزی سفر با تور گرجستان، مناطق دیدنی خسوریتی را فراموش نکنید. این ناحیه، از گرجستان با وجود ساکنان محلی در حدود 3000 نفر، بکرترین فضای کشور به شمار می‌آید. اما به یاد داشته باشید که در تابستان با هر وسیله‌ای می‌توان به خسوریتی سفر کرد، اما در زمستان به دلیل بارندگی و برف، جاده‌ها ناامن هستند و بهتر است که از وجود رانندگان باتجربه کمک بگیرید. 

 

مطالب مرتبط