جاذبه‌های گردشگری مستیا؛ گرجستان

مستیا یک شهر کوهستانی خیره‌کننده و غنی در منطقه سوانتی گرجستان است. این ناحیه، دارای بهترین مسیرهای پیاده‌روی، بلندترین قله‌ها، بهترین مهمان‌خانه‌ها و غذاها و نیز چشم اندازهای عالی به طبیعت بکر است. در سفر با تور گرجستان، پیشنهاد می‌کنیم که از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری مستیا غافل نشوید .

 

چگونه به مستیا برویم؟

رسیدن به مستیا از تفلیس، کار چندان آسانی نیست. به طور کلی جاده‌های گرجستان چندان ایده‌آل نیستند و هرچند که در حال بهسازی مداوم هستند، اما هنوز شرایط سفری بدون مخاطره را برای گردشگران فراهم نمی‌کنند. اما به هر حال سفر به این منطقه، ارزش تحمل این سختی‌ها را دارد. بیایید انواع روش‌های حمل و نقل از تفلیس به مستیا را مرور کنیم:

سفر با اتومبیل: فاصله از تفلیس تا مستیا، 490 کیلومتر است. این سفر با ماشین شخصی حدود 7-8 ساعت طول می‌کشد. خوب است بدانید که بخشی از جاده زوگدیدی - مستیا به طول 140 کیلومتر، به تازگی آسفالت شده است.

سفر با هواپیما: پروازها از تفلیس به مستیا، همه روزه به جز سه شنبه‌ها و جمعه‌ها امکان‌پذیر است. هزینه بلیط یک طرفه، 75 GEL است. این پروازها، فقط در صورتی که هوا مساعد باشد انجام می شوند. بنابراین امکان لغو پرواز وجود دارد.

 

بخوانید: معرفی بهترین موزه‌های تفلیس 

 

 

سفر با قطار: شما می‌توانید بلیط  قطار از تفلیس به زوگدیدی را تلفنی یا از طریق اینترنت رزرو کنید. قیمت این بلیط، 15 GEL است. قطار، ساعت 11 شب از تفلیس حرکت می کند و در ساعت 7 صبح به زوگدیدی می‌رسد. پس از رسیدن به زوگدیدی می‌توانید از ایستگاه راه‌آهن، با مینی‌بوس و با پرداخت 15 GEL خود را به مستیا برسانید و یا ماشین کرایه کنید.

 سفر با مینی ون مارشروتکا: مینی‌بوس در حوالی ایستگاه راه‌آهن (نزدیک Children’s World)، ساعت 6 صبح از تفلیس به مقصد مستیا حرکت می‌کند. از آنجا که مکانیسم رزرو بلیط در این زمینه فراهم نیست، لازم است که شما راس ساعت 5 صبح در مبدا حاضر باشید و 30 GEL بابت بلیط مینی‌بوس هزینه کنید.

و اما در ادامه بیایید نگاهی بیندازیم به مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری مستیا، این شهر زیبا در گرجستان.

 

 

ماشین‌های کابلی از مستیا تا هتسوالی

این ماشین‌های کابلی با مقصد مستیا و مقصد هتسوالی، در پایان سال 2017 شروع به کار کردند تا تجربه سفر به سوانتی برای گردشگران راحت‌تر شود. ماشین‌های کابلی مستیا، از مرکز شهر شروع به حرکت می کنند و شما را به کافه پانوراماتیک در قله زورولدی در ارتفاع 2340 متری می‌رسانند که چشم اندازی شگفت‌انگیز از قله‌های قفقاز را داراست. پیست اسکی Mestia Tetnuldi نیز حدود 30 دقیقه با این محدوده فاصله دارد.

 

بخوانید: سفر به گرجستان و تجربه هیجان انگیز پرواز با پاراگلایدر

 

 

یخچال‌های چالادی

علاوه بر پیست اسکی هتسوالی که همیشه در تمام طول سال زیبا است، یخچال‌های چالادی نیز یکی دیگر از مکان‌های دیدنی در مستیاست. اگر اتومبیل خود را آماده چنین مسیری نکرده‌اید، گرفتن تاکسی تا روی پل کاملا ضروری است، زیرا تا رسیدن به آنجا چیز دیدنی وجود ندارد. از میان پل پیاده‌روی 2-3 کیلومتری آن عبور کنید. سپس لازم است که از مسیر جنگلی موجود صعود نمایید.

پیاده‌روی در این مسیر که پر از سنگ‌های عظیم است، برای مبتدیان سخت‌تر است اما یکی از مسیرهای طولانی در گرجستان برای پیاده روی است. این منطقه البته بسیار زیباست، اما باید مراقب سقوط سنگ‌ها از یخچال‌های طبیعی باشید. به طور کلی پیاده‌روی در این مسیر، 2 – 3 روز به طول خواهد انجامید.

 

 

دریاچه‌های کورولدی

رسیدن به این دریاچه‌های زیبا، از طریق جیپ، اسب سواری، اسکی و نیز پیاده‌روی امکان‌پذیر است. مسیر جیپ‌رو، ممکن است برای گردشگران خارجی سخت و ترسناک باشد، بنابراین بهتر است به پاهای خود اعتماد کنید و پیاده‌روی را انتخاب نمایید. با رسیدن به دریاچه، ضمن برخورداری از طبیعت بی‌نظیر، می‌توانید اردو بزنید و یا از کلبه‌های اطراف برای استراحت کمک بگیرید. پیشنهاد می کنیم که از مقاله گذر از دریاچه‌های کورولدی گرجستان، بعنوان راهنمای رسیدن به این منطقه کمک بگیرید و اطلاعات کافی را بدست آورید. 

 

 

روستای Ieli

روستای Ieli، در نزدیکی مستیا واقع شده است و یکی از زیباترین روستاهای گرجستان است. مسیر جیپ رو به سمت این روستا، بسیار زیبا و پانوراماتیک است و مشرف به دره زیبای Enguri  از ارتفاعی بسیار بالاست. اما اگر مایل باشید، می‌توانید این مسیر زیبا را پیاده نیز طی کنید. این منطقه دارای برج‌هایی بسیار جالب توجه، کلیساهای قدیمی، مردمان محلی بسیار مهربان و مهمان نواز است. سپس می‌توانید از اینجا خود را با پیاده‌روی به Tsvirmi و به سمت ایستگاه‌ ماشین‌های کابلی هاتسوالی و منطقه زورولدی برسانید و در طی این مسیر، از مناظر طبیعی اطراف نهایت لذت را ببرید.

 

بخوانید: سفری یک روزه از تفلیس به کاختی

 

 

موزه ملی گرجستان

این موزه، یکی از بهترین موزه‌های گرجستان است و از قوانین و استانداردهای بالای بین‌المللی تبعیت می‌کند. این مکان، درک خوبی از فرهنگ مسیحی قرون وسطایی در منطقه سوانتی به شما ارائه می‌دهد. در اینجا قادر خواهید بود از کلیسای Laghami دیدن کنید و از نقاشی‌های دیواری سرشار از رنگ‌های آسمانی‌اش لذت ببرید. بازدید از کلیساهای Kvirike و Lamaria، گزینه‌های دیگر در این سفر به یادماندنی هستند.

 

 

در نهایت از دیگر جاذبه‌های مستیا می‌توان به دهکده  Latali و پیاده‌روی در مسیر Mkheri اشاره کرد که  چشمگیرترین پیاده‌روی یک روزه را برایتان رقم خواهد زد. در ضمن توصیه می‌کنیم که از پیاده‌روی در مسیر مستیا به Mazeri از طریق گذرگاه گولی و جاده بی‌نظیر رسیدن به اوشگولی نیز در این سفر استفاده کنید.

در ضمن برای اقامت و استراحت نیز امکانات متعددی وجود دارد که از آن میان می‌توان به هاستل‌های Seti و Nest Hostel Mestia، هتل Mestia، مهمان‌خانه‌های Muradi Chartolani و Nino Ratiani و Eka اشاره کرد.

 

بخوانید: نکات مفید و مهم برای سفر به گرجستان

 

مطالب مرتبط