معرفی دریاچه اودزیرو گرجستان، بخش دوم

در قسمت اول این موضوع شما را با شرایط جوی و آب و هوا، مسیرها و نقاط اولیه به عنوان شروع مسیر و همینطور نحوه رسیدن به منطقه آشنا کردیم. در ادامه، شما را با مسیر رفتن به دریاچه اودزیرو گرجستان آشنا می‌کنیم و گام به گام، و با جزییات کامل در مسیر راهنمایی‌تان خواهیم کرد. اگر در تور گرجستان به دنبال برنامه‌ریزی برای بک ماجراجویی واقعی بودید دریاچه اودزیرو یک پیشنهاد برجسته است.

 

نحوه پیمودن مسیر

  • روز اول: شوی – دریاچه اودزیرو

مسیر پیاده‌روی حدود 500 متر جلوتر از نشانه‌ گذاری‌ها و قبل از ورودی شوی آغاز می‌شود. بعضی‌ها می‌گویند ظرف 6 ساعت می‌توان به دریاچه رسید اما توصیه نمی‌کنیم خودتان را به چنین دردسر طاقت فرسایی بیاندازید و از لذت بردن از طبیعت محروم شوید. جاده اصلی را نادیده بگیرید و از سمت چشمه کوچک بروید و بعد از چند متر به سمت چپ، به سمت جاده چمنزار بپیچید. حدود 100 متر آن را دنبال کنید و سپس به سمت راست بپیچید و وارد جنگل شوید. در اینجا صعود اول آغاز می‌شود و به طور واقعی‌تری طعم بالا رفتن و سر بالایی را حس خواهید کرد. بعد از 250 متر پیاده‌روی به سمت بالا به اولین لبه کوچک می‌رسید. مدتی بمانید و به تماشای اطراف بپردازید. پیاده‌روی جنگلی را ادامه دهید تا این که در ارتفاع 2130 متری از آن خارج شوید. بعد از یک صعود کوتاه و گذر از یک سر بالایی به دره چشمگیر چاکوری می‌رسید.

 

بخوانید: معرفی قلعه‌های با شکوه گرجستان

 

 

حالا در سمت راست دره بر روی لبه بلندی در حرکت خواهید بود. برای یک ساعت بعد ارتفاع شما ثابت بوده و تغییری نمی‌کند اما دریاچه نزدیک و نزدیک‌تر می‌شود. البته در بعضی پیچ و خم‌ها از دیدرس خارج می‌شود ، اما موقتی بوده و دوباره پیدا می‌شود. نکته خوب مسیر در علامت گذاری‌های نزدیک به هم است که راه را به خوبی نشان می‌دهند. رودخانه را دنبال کنید تا جایی که به سمت غرب بپیچد. در ارتفاع 2500، یک تپه کوچک مسطح بین نهرها وجود دارد که مکان مناسبی برای ناهار یا اردو است. از اینجا می‌توانید گذرگاه گسک را که باید از آن عبور کنید را ببینید. در سمت راست کوه Katitsvera واقع شده و بسیار شیب‌دار به نظر می‌رسد.

منطقی نیست که مستقیم به سمت گذرگاه حرکت کنید، عبور از این ناحیه واقعا دشوار است. در عوض، بهتر است کمی از قسمت جنوبی دره صعود کنید. مهم نیست از چه راهی برید به هر حال شیب سطح تند و حدود 40 درجه است. اکثر مردم از سمت راست دره می‌روند که شیب کم‌تری از دامنه‌های اطراف دارد.

سپس شما دریاچه را خواهید دید. شیب سرپایینی از اینجا زیاد است و برای پایین رفتن باید زیکزاگ بروید.

 

بخوانید: منطقه کوهستانی راچا، بهشت پنهان گرجستان

 

 

  • روز دوم: دریاچه اودزیره – گلولا

از دریاچه، مسیری را که آمدید 100 متری برگردید و از کنار صخره کوچک به سمت شمال صعود کنید. از آن‌جا باید نشانه‌های مسیر گلولا را ببینید. این مسیر حدود 3:30 ساعت به طول می‌انجامد. چند متر در زیر گذر، یک مکان مسطح کوچک وجود دارد که برای اردو زدن و استراحت کردن مناسب است. از اینجا می‌توانید مسیر را کمی منحرف کنید و به سمت نقاط دیدنی و جذاب بروید و منظره‌های زیبایی را تماشا کنید. ارتفاعات کوچک به سمت شمال غربی گذر را صعود کنید. فقط 10 دقیقه طول می‌کشد، اما نماهای آن بی‌نظیر هستند. اگر به سمت شمال بروید، پانورامای قفقاز بزرگ را با قله‌هایی مانند چانچاچی، بورجولا، خواراگومی یا ادنا را می‌توانید می‌بینید. در این رابطه پیشنهاد می‌کنیم مقاله سفر به منطقه کوهستانی قفقاز در گرجستان را مطالعه کنید. در هوای خوب، حتی قله‌های سوانتی مانند شاخارا، تتنولدی و یوشبا قابل مشاهده هستند. در سمت جنوب می‌توانید سازه‌های فوق‌العاده سنگی با لایه‌های مختلف از زمان‌های دور را ببینید که به شدت دیدنی و حیرت‌انگیز هستند.

 

 

در سمت غرب، کوه‌های شودا و لاگورا را مشاهده خواهید کرد. سرانجام، در شرق، کوه مثلثی Dolomisistsveri و همچنین Katistsvera را می‌بینید که از بهترین نقاط کوهستانی گرجستان هستند. حالا می‌توانید به مسیر اصلی برگردید و ماجراجویی‌تان را ادامه دهید. این مسیر که از طریق مزارع زیبای کوهستانی آلپ و مزارع رودودندرون ادامه می‌باید آشکار و قابل تشخیص است. در جلو و در سمت راست دره، یک لبه کوچک با شش قله کوچک مشاهده خواهید کرد. برای ورود به دره مجاور باید از آن عبور کنید و از آنجا، پایین رفتن را ادامه دهید. مسیر را که ادامه دهید به آبراهی بنام Chibisru نزدیک‌تر می‌شود که باید از آن عبور کنید. این مکان با یک سری سنگ بزرگ علامت گذاری شده و قابل تشخیص است. این بخش از مسیر برای شما اهمیت زیادی خواهد داشت زیرا از ادامه آن وارد جنگل خواهید شد. برای مدتی باید مسیر را ادامه دهید تا این که دوباره در چمن‌زاری وسیع و مرتفع وارد شوید. پس از یک پیاده‌روی کوتاه و پر شیب به سمت پایین، وارد جنگل زیبای کاج فرو خواهید رفت. از اینجا به بعد مسیر ساده و زمین بدون پیچیدگی‌های آزاردهنده است. البته به این معنا نیست که باید مسیری مسطح را پشت سر بگذارید، بلکه باید تا رسیدن به دهکده گلولا 700 متر دیر پایین بروید اما خوشبختانه مسیر ساده و بودن دردسر است.

 

بخوانید: ۴ استراحتگاه زیبای کوهستانی در گرجستان

 

مطالب مرتبط