معرفی مهم‌ترین کوه‌های گرجستان

گرجستان کشوری کوچک در غربی‌ترین بخش‌های آسیا و شرق اروپا است که با دشت‌های وسیع و کوهستان چشمگیر و دیدنی احاطه شده است. کوه‌های بلند و برفی از ویژگی‌های بارز گرجستان هستند که با استواری خود به نوعی یادآور غرور ملی مردم این کشورند. یکی از جاذبه‌هایی که مسافران ماجراجو سودای دست‌یابی به آن را دارند همین کوه‌های سر به فلک کشیده و سرسخت هستند. ما در این مقاله برجسته‌ترین قله‌های گرجستان را معرفی می‌کنیم تا در سفر بعدی با تور گرجستان به این کشور مقصدی برای ماجراجویی‌های خود در نظر داشته باشید.

 

کازبک

قله کازبک یکی از بهترین و محبوب‌ترین قله‌های گرجستان بین گردشگران ماجراجو است. این کوه با ارتفاع 5033 متر در مقام سوم در گرجستان و در بین بلندترین قله‌های قفقاز در مکان هفتم قرار گرفته است. با این وجود کازبک به دلیل محبوبیت و شهرتی که دارد به عنوان نماد گرجستان شناخته می‌شود. طبق تحقیقات دانشمندان زمین شناسی این کوه در دوره‌های پیش از شهرنشینی در گرجستان آتشفشانی فعال بوده که برای چند هزار سال است خاموش مانده. این کوه به راحتی در دسترس قرار دارد به همین دلیل بین گردشگران و کوهنوردان درجه بالایی نسبت به سایرین دارد. برای لذت بردن از منظره زیبای کوه باید از تفلیس در امتداد بزرگراه نظامی به یک سفر 2 ساعته بروید. مردم دیدن قله این کوه غول پیکر را دلیلی بر موفقیت می‌دانند زیرا در بیشتر مواقع در لایه‌ای از ابرها پنهان است. در دامنه کوه روستای استپان تسمیندا، کازبگی سابق در فاصله 10 کیلومتری مرز روسیه واقع شده است. شما می‌توانید از مناطق دیدنی و گردشگری این ناحیه مثل کلیسای تثلیث گرگتی واقع در قله‌ای کوچک‌تر در پای کوه کازبک دیدن کنید که منظره‌ای به شدت دیدنی و تاثیرگذار دارد. به علاوه طرفداران یخچال‌های طبیعی نیز با توری 2 تا 3 روزه برنامه صعود به این کوهستان را می‌ریزند.

در مسیر صعود به بالا، در ارتفاع 4100 متری، قطعا باید در صومعه معروف و بی نظیر Betlemi (قرن 4 تا 5 میلادی) که از مهم‌ترین صومعه‌های گرجستان است، بازدید کنید. در حقیقت، این صومعه غاری است که دیوارهای آن تصاویر نقاشی شده از مقدسین را بعد گذشت قرن‌ها همچنان بر تن خود حفظ کرده است.

 

بخوانید: سفر به منطقه کوهستانی قفقاز در گرجستان

 

 

اوشبا

قله اوشبا که در سوانتی بالایی قرار گرفته، برخلاف اندازه نسبتا کوچکش با 4700 متر ارتفاع اما یکی از محبوب‌ترین و شناخته شده‌ترین قله‌های گرجستان محسوب می‌شود. اوشبا در زبان محلی سوانتی به معنی دردسر آفرین است. این کوه با ابهت و مرموز همیشه از مقاصد محبوب کوهنوردان بوده است. این کوه دارای دو قله گرانیتی با شیب تند است که همیشه با یخچال‌های طبیعی پوشیده شده‌اند. با وجود سختی صعود به آن هیچ جای تعجب نیست که چنین اسمی بر روی آن گذاشته‌اند. حتی بسیاری از کوهنوردان در طی صعود به قله جان‌شان را از دست داده‌اند. در پای کوه مرکز سوانتی مستیا واقع شده که شهری تاریخی با خانه‌های قرون وسطایی و برنج‌های دیدبانی است. این شهر در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است.

 

 

شخارا

یکی دیگر از مشهورترین و مرتفع‌ترین نقاط گرجستان شخارا است که در منطقه سوانتی فوقانی واقع شده است. شخارا دارای 3 قله چالش برانگیز است که بلندترین آن‌ها در ارتفاع 5200 متری واقع شده است. در زبان گرجی شخارا به معنی کوه راه راه است. صعود به این کوه هم مانند اوشبا از لحاظ فنی سخت است و فقط کوهنوردان باتجربه و دارای تجهیزات حرفه‌ای قادر به صعود هستند. اگر حرفه‌ای نیستید ناراحت نشوید ما شما را به رفتن به روستای اوشگولی در گرجستان، دومین روستای مرتفع ناحیه اروپا ترغیب می‌کنیم. در اینجا نیز مانند دیگر نواحی سوان با برج‌های قرون وسطایی پر شده است. شما می‌توانید شب را در روستا بمانید و صبح از صبحانه محلی با فراورده‌های طبیعی نوش جان کنید.

 

بخوانید: منطقه کوهستانی راچا، بهشت پنهان گرجستان

 

 

تتنولد

سرانجام به سومین قله مرتع سوانتی، تتنولد می‌رسیم که در ارتفاع 4870 متری واقع شده و همیشه در مه پنهان است. در افسانه‌های محلی می‌گویند اوشبا عاشق تتنولد می‌شود اما او که خجالتی است همیشه صورتش را در مه پنهان می‌کند. در دامنه‌های تتلوند دولت گرجستان برنامه احداث پیست اسکی مدرنی را برنامه‌ریزی کرده که قرار است میزبان مردم ماجراجوی زیادی باشد. طبق برنامه انتظار می‌رود نه تنها هزاران نفر در آینده‌ای نزدیک جذب این کوه و دامنه‌های آن شوند بلکه فرصتی برای گسترش حمل و نقل عمومی به مناطق دور افتاده کوهستانی هم فراهم می‌شود که به طور کلی به ارتقا سطح کیفی حمل و نقل کشور می‌انجامد.

 

بخوانید: معرفی هتل‌های کوهستانی و خوش ساخت در گرجستان

 

مطالب مرتبط