معرفی دریاچه اودزیرو گرجستان، بخش اول

دریاچه اودزیرو گرجستان یکی از زیباترین دریاچه‌های گرجستان در مسیری متفاوت و خاص است. این مسیر یکی از نواحی زیبا برای پیاده‌روی و طبیعت‌گردی در تور گرجستان است و اگر در منطقه‌ای دور و در انتهای راچا قرار نداشت می‌توانست خیلی محبوب‌تر و شناخته شده‌تر باشد. این مسیر دور افتاده اما زیبا به دریاچه اودریز در ارتفاع 2800 متری کوه‌های آلپ می‌رسد و منظره‌ای به غایت زیبا و دیدنی را در دسترس قرار می‌دهد. آب وهوای این ناحیه عالی و چشم‌انداز کوه‌های قفقاز افسانه‌ای است. این‌ کوه‌ها شکل و شمایلی منحصر به فرد هم دارند که در هیچ کجای دیگر نمی‌توانید نظیرش را پیدا کنید.

این مسیر از روستای شوی (Shovi) آغاز می‌شود و حلقه‌ای کوچک را تشکیل می‌دهد. بعد از دو روز، شما در روستای گللا، نه چندان دور از جاده مکانی که مسیر را شروع کرده‌اید، به پایان می‌رسد. ما در اینجا گام به گام مسیر را برایتان شرح می‌دهیم تا به راحتی بتوانید از آن عبور کرده و خاطره‌ای به یاد ماندنی کسب کنید.

 مساله طول مسیر نیست، بلکه نوع آن است. مسیر دریاچه هموار و رو به جلو نبوده و بیشتر حالت صعود و رو به بالا دارد به همین دلیل بالا رفتن از آن سخت است و برای افراد مبتدی پیمودن آن یک چالش واقعی است. پیشنهاد می‌کنیم قبل از این سفر مقاله لوازم ضروری طبیعت‌گردی در گرجستان را مطالعه فرمایید. اگر قبلا کوهنوردی کرده باشید می‌توانید به راحتی از پس مسیر بربیایید و از تماشای مناظر فوق‌العاده زیبا هم لذت ببرید.

 

زمان سفر

خبر خوب این که مسیر موضوع بحث ما یکی از بهترین مقاصد تابستانی در گرجستان است، زیرا در ماه‌های سرد سال، پر برف و یخی می‌شود. بنابراین بهترین زمان سفر به آن از اواخر ژوئن شروع می‌شود و تا اواخر سپتامبر و اکتبر ادامه می‌یابد. برای کوهنوردی‌های زمستانی اینجا را توصیه نمی‌کنیم، مگر این که واقعا حرفه‌ای باشید و بتوانید در برف و شرایط سخت مسیرتان را ادامه دهید. فرقی نمی‌کند برای چه زمانی تصمیم رفتن داشته باشید بزرگ‌ترین پاداشی که به دست خواهید آورد تماشای افقی از مناظر زیبای طبیعی است که بر روح روان‌تان تاثیر می‌گذارند.

 

 

از چه مسیری باید بروید

شوی از محبوب‌ترین ایستگاه‌ها برای شروع این مسیر است. شاید به دلیل چشم‌انداز زیبای قفقاز و یا نمایی که دریاچه حین پیاده‌روی از خود به نمایش می‌گذارد محبوب‌تر باشد. به غیر از این به نظر می‌رسد حتی شروع مسیر از گلولا حتی آسان‌تر هم باشد و تقسیم زمان‌بندی بین دو روز راحت‌تر انجام شود. مسیر دو روزه‌ پیش رو نه تنها تجربه‌ای طبیعی و ورزشی محسوب می‌شود، بلکه از لحاظ هنری هم به شما فرصت عکاسی از بکرترین نقاط را خواهد داد. بنابراین اگر دوربین حرفه‌ای دارید برای آن جایی در کوله‌تان در نظر بگیرید.

 

بخوانید: زیبا‌ترین مناظر طبیعی گرجستان برای طبیعت‌گردی

 

 

چگونه به شوی بروید

به طور کلی نمی‌توان چیز درست و منسجمی گفت. اگر از محلی‌ها هم بپرسید هر کس چیزی می‌گوید. با این همه مردمی که قصد رفتن به شوی را دارند باید از جایی حرکت کنند که در آنجا اوضاع حمل و نقل منسجم‌تر و واضح‌تر است. اتوبوس روزانه ساعت 8 صبح ایستگاه Didube را در تفلیس ترک می‌کند. اگر در کوتایسی هستید و می‌خواهید به این روستا برسید در روز دو مینی‌بوس از این شهر حرکت می‌کند که از کنار پل شهر راه می‌افتند. اولین اتوبوس ساعت 8:30 حرکت می‌کند که مسیر با گذر از آلپانا 5 ساعت طول می‌کشد. دومین اتوبوس از مسیر مستقیم تکیبولی می‌رود، ساعت 2 ظهر حرکت می‌کند و خیلی زودتر می‌رسد. این اتوبوس‌ها گاها تا شوی هم می‌روند. از راننده حتما بپرسید.

 

بخوانید: معرفی پارک‌های ملی گرجستان

 

 

چگونه از گلولا بروید

از این مسیر هم دادن آدرس کار راحتی نیست. زیرا مسیرهای منتهی به روستاها و جاده‌های دور افتاده حمل و نقل منظم و مشخصی ندارند. از محلی‌ها پرس و جو کنید و سواره پیاده خودتان برسانید. حتی می‌توانید از اُنی تاکسی بگیرید.

 

بخوانید: بازدید از پارک ملی لاگودخی و طبیعت زیبایش

 

 

نکات مهم

یکی از مواردی که باید برای اقامت و کمپ زدن در اطراف دریاچه در نظر داشته باشید افت دمای شبانه است. در حالی که اُنی حدود 8 درجه را تجربه می‌کند در نزدیکی دریاچه دما پایین‌تر از این هم می‌شود. بنابراین دور اندیشی کنید و با خودتان لباس مناسب ببرید. به علاوه در طول این منطقه شما دسترسی به هیچ آنتن و سیگنالی نخواهید داشت. در واقع خودتان هستید و خودتان. اگر از قبل با گرجستان و شرایط آن آشنا نیستید بهتر است همراه خودتان یک راهنمای محلی ببرید. در غیر این صورت با آب کافی و لباس مسیر را طبق چیزی که گفتیم پیش بگیرید. همان‌طور که اشاره کردیم مسیر سخت و دشوار است بنابراین اگر به عنوان یک مبتدی خودتان را به چالش می‌کشید پس حتما کفش مناسب به پا کرده و عینا طبق دستوری که در راهنمای مسیر در قسمت دوم این مقاله به آن می‌پردازیم پیش بروید.

مطالب مرتبط