نکاتی درباره عکاسی در تفلیس

در مطلب راهنمای بهترین خیابان‌های تفلیس برای عکاسی اشاره کردیم که تفلیس برخلاف آن چه که نشان می‌دهد، پتانسیل خوبی برای عکاسی دارد. تلفیقی از زندگی مدرنیته و قدیمی، خیابان‌های سنگ فرش شده و زندگی بومی و فرهنگی مردم تفلیس سوژه‌های جالبی در خود پنهان کرده است. در این مقاله در ادامه مبحث قبلی به نکاتی که در حین گردش و عکاسی در شهر باید توجه کنید می‌پردازیم. در تور گرجستان شما می‌توانید همچون عکاسی حرفه‌ای در شهر به عکاسی بپردازید.

 

عکاسی در بازار های تفلیس:

خیلی از عکاسان طرفدار عکاسی از بازارهای محلی نیستند. زیرا این بازارها عموما به هم ریخته، کثیف و شلوغ هستند. اما خوشبختانه وضعیت بازارها در تفلیس به این صورت نیستند. یکی از بهترین بازارهای تفلیس که می‌توانید در آن به عکاسی بپردازید ایستگاه میدان است. در این بازار توریست‌ها در کنار مردم محلی به گشت‌زنی می‌پردازند و شما به وضوح می‌توانید فرهنگ و زندگی روزمره مردم را از نزدیک ببینید. یکی از چیزهایی که باعث می‌شود این بازار بهتر هم باشد حضور محلی‌ها و کشاورزان خارج از استان در اینجاست. به علاوه بازار ایستگاه میدان همیشگی بوده و هفت روزه هفته دایر است.

 

بخوانید: آشنایی با جاذبه‌های اصلی باتومی

 

 

عکاسی مناسبتی

مردم گرجستان مسیحی ارتدوکس هستند. در واقع 83 درصد این مردم ارتدوکس هستند و باقی مذاهب مثل کاتولیک و مسلمانان در اقلیت هستند. شما در حین قدم زدن در شهر قدیمی با کلیساهای ارتدوکس گرجستان روبرو می‌شوید که عکس‌های زیبایی را به شما تقدیم می‌کنند. بسیاری از کلیساها مستطیل شکل و مشابه با آجرهای قدیمی ساخته شده‌اند که با ساختمان‌ها و خانه‌های اطراف‌شان در سطح خیابان هم‌سو و سبک هستند. آن‌ها عموما از بیرون نمای پر زرق و برق و آنچنانی ندارند اما در داخل زیبایی خاصی ارائه می‌دهند.

 

 

عکاسی در خیابان‌های قدیمی

تفلیس به دلیل مبارزات بین کشورهایی مثل ایران و روسیه بارها مورد بازسازی قرار گرفته است. اما با این وجود هنوز سبک و سیاق قدیمی خودش را حفظ کرده است. هنوز تأثیر اتحاد جماهیر شوروی گذشته را می توان در بسیاری از ساختمان‌های بلوک شوروی در اطراف شهر مشاهده کرد، در حالی که شهر قدیمی سبک خود را به ارمغان می‌آورد. یکی از جذابترین نقاط دنیا برای عکاسی، عکاسی از محله هایی با حال و هوای قدیم است. بیشتر افراد معماری موجود در شهر قدیمی را جذاب‌تر از مناطق تحت تأثیر شوروی می‌دانند، اما به اعتقاد ما هنوز هم آن‌ها به روش خود جالب هستند مخصوصاً برای عکاسی خیابانی.

 

بخوانید: مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری آجارا

 

 

امنیت در تفلیس

وقتی حرف از امنیت در گرجستان به میان می‌آید هیچ چیزی مطلق نیست. در واقع همه جا سطحی از ناامنی وجود دارد، اما تفلیس گاهی به دلیل وجود ساختمان‌های قدیمی خوفناک به نظر می‌رسد. اما گول ظاهر آن را خورید زیرا تفلیس نسبتا شهری امن است. با وجود این‌ها هر کجا که هستید باید حواس‌تان را جمع کنید و هوشیار باشید. شما می‌توانید بدون ذهنیت بد از ساختمان‌های قدیمی عکس بگیرید و در محله‌های تاریخی گشت‌زنی کنید.

 

 

عکس‌العمل مردم به دوربین‌ها

تفلیس مردمانی محافظه‌کار دارد اما در عین حال مهربان و مهمان‌نواز هم هستند. این تضاد فرهنگی گاهی عکاسان و توریست‌های دوربین به دست را گیج می‌کند. به طور عمومی مردم وقتی دوربین می‌بینند بیشتر از آن که بخواهند واکنش منفی نشان دهند با طنز و شوخی با شما برخورد می‌کنند. در حقیقت کم پیش می‌آید مردم عادی بیرون بازارها واکنش منفی نشان دهند اما در حقیقت فروشندگان بازاری خیلی طرفدار دوربین نیستند اما با همه این‌ها تنها چیزی که لازم است احترام متقابل است.

 

بخوانید: جاذبه‌های گردشگری ایمرتی گرجستان

 

 

به غیر از عکاسی خیابانی باید چکار کرد؟

  • سفر روزانه به کوهستان

بسیاری از مردم فقط به خاطر نقاط کوهستانی گرجستان به این کشور سفر می‌کنند. رشته کوه‌های قفقاز با زیباترین مناظر ممکن از جاذبه‌های اصلی گرجستان به حساب می‌آیند. به علاوه در این کوهستان‌ها روستاهای سنتی متعددی وجود دارند که با وجود پس زمینه کوهستانی و دشت‌های زیبا برای عکاسی سوژه جالبی از آب در می‌آیند.

  • با خودتان کفش مناسب ببرید

خیابان‌های تفلیس سنگفرش هستند، بنابراین باید کفش و یا صندل مرغوب با خودتان ببرید. زیرا برخی از قسمت‌ها کاملا برجسته هستند و ممکن است شما را حین راه رفتن خسته کنند. البته تفلیس دارای مترویی ارزان است، اما به دلیل این که تنها در دو مسیر فعالیت می‌کند عملا کارایی لازم را ندارد.

  • در سفر جسور باشید

تفلیس اساسا شهری بزرگ نیست. شما می‌توانید به راحتی در آن گم شوید و دوباره مسیرتان را پیدا کنید. بنابراین جسور باشید و سعی کنید اطراف خیابان‌های سنگفرش شده گشت بزنید و سوژه‌های پنهان را برای عکاسی پیدا کنید. معمولا خانه‌های قدیمی در کوچه پس کوچه‌ها با تراس‌های چوبی پرگل یکی از زیباترین قاب‌ها را برای عکاسی به شما تقدیم می‌کنند. خلاق باشید و عکس‌های خوبی بگیرید.

 

بخوانید: دریاچه ریتسا جاذبه‌ای زیبا در میان گرجستان

 

مطالب مرتبط