مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری آجارا

Adjara، یک منطقه تاریخی در گرجستان است که در ساحل دریای سیاه واقع شده است. جالب است بدانید که بیشتر قلمرو آن، مملو از کوه و دره است. این منطقه، با آب و هوای معتدل خود از سایر قسمتهای گرجستان متمایز است. در اینجا می‌توانید از کوهستان، دشت‌های کوهستانی و تنوع بسیار زیاد زیست محیطی به همراه مکان‌های قدیمی و معماری باستانی و تاریخی لذت ببرید.

در ضمن اگر با تور گرجستان سفر می‌کنید، نگران اقامت‌گاه خود نباشید. زیرا این شهر سرشار از امکانات رفاهی است و می‌توانید با مطالعه مقاله معرفی بهترین هتل‌های استان آدجارا ؛ گرجستان، اطلاعات کافی را در این رابطه بدست آورید. و اما مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری آدجارا:

 

گشت و گذار در باتومی

در سفر با تور باتومی از زیبایی‌های این شهر لذت ببرید. باتومی، مرکز اداری جمهوری خودمختار آدرجارا است و یک شهر بندری مهم بین‌المللی به شمار می‌آید. این شهر، یک شهر مدرن اروپایی است که مانند تفلیس، شما را با ترکیبی از معماری‌ها و آثار قدیمی و جدید، مجذوب خود می‌کند. شما می‌توانید در یک بلوار طولانی به گشت و گذار بپردازید، مجسمه عشق ابدی یا همان علی و نینو را تماشا کنید، به باتومی مال در گرجستان سری بزنید، آثار برجسته معماری مدرن و کلاسیک را تحسین نمایید و از باغ گیاه‌شناسی باتومی دیدن کنید.

 

بخوانید: بازدید از کلیساهای خیره‌کننده باتومی

 

 

ساختمان مک دونالد

در سال 2013، شعبه‌ای از فست فود مشهور مک دونالد در بهترین ساختمان تجاری جهان در خیابان Sherif Khimshiashvili  که جز مدرن‌ترین ساختمان‌های گرجستان است در باتومی آدجارا شکل گرفت. ساختمان این فست فود که توسط معمار گرجی طراحی شده، ترکیبی از یک ایستگاه سوخت و یک منطقه تفریحی است که از سه طرف توسط یک استخر احاطه شده است. ورودی ایستگاه، در یک طرف این ساختمان واقع شده است و این در حالی است که "سپر اکولوژیکی" ساخته شده از گیاهان، دود ایستگاه را از محل غذاخوری حفظ می‌کند.

 

 

غذاهای لذیذ آدجارا

وعده‌های غذایی آدجاری، نقش بسیار مهمی در تنوع غذاهای گرجستان ایفا می‌کنند. گفتنی است که با وجود زمستان‌های طولانی در ارتفاعات آدرجارا، نگهداری طولانی مدت مواد غذایی ضرورت پیدا می‌کند. به همین دلیل لبنیات خصوصا پنیر، ماده اصلی بسیاری از وعده‌های غذایی محلی است. بعلاوه طیف مواد غذایی در آدرجارا، از غذاهای گیاهی تا گوشت و ماهی تنوع دارد. برای آشنایی با رستوران‌های ارائه‌دهنده این غذاها، می‌توانید مقاله غذاهای آدجارا در بهترین رستوران‌های باتومی را مطالعه کنید.

اما باید گفت که یکی از غذاهای اصلی و ضروری در این منطقه، خاچاپوری آجاری است. البته باید گفت که سایر انواع خاچاپوری نیز به عنوان یک غذای جانبی صرف می شوند اما این نوع، یک غذای اصلی است که به دلیل داشتن مواد بسیار مغذی به عنوان صبحانه یا ناهار میل می‌شود.

 

بخوانید: زیباترین رودخانه‌های گرجستان

 

 

پارک‌های ملی

پارک ملی Mtirala، دو مسیر بی‌نظیر را برای پیاده‌روی فراهم می‌کند که طی کردن آنها می‌تواند یک یا دو روز طول بکشد. این مسیرها به خوبی مشخص و آماده شده‌اند و دارای یک منطقه پیک نیک، گودال‌های آتش و مناطق کمپینگ هستند. بهترین فصل برای بازدید از این پارک اوایل پاییز، بهار و تابستان است.

پارک ملی دیگری که می‌توانید در اینجا بازدید کنید، Machakhela است که در بخش Khelvachauri  واقع شده است. این منطقه دارای بناهای تاریخی و فرهنگی، از جمله پل‌های قوسی شکل و قلعه‌ها از دوره‌های مختلف است. در حالی که در اینجا قدم می‌زنید، می‌توانید منظره‌ای هیجان‌انگیز را از باتومی، دلتای رودخانه و دریای سیاه و گلوگاه Machachhela داشته باشید.

 

 

بقایای قلعه‌های رومی

یکی از معروف‌ترین این قلعه‌ها که در حال حاضر با عنوان قلعه گونیو در گرجستان شهرت دارد، قبلاً با نام "Apsarunt" شناخته می شد و اعتقاد بر این است که قدمت آن به قرن اول میلادی باز می‌گردد. در قرن 2 میلادی این قلعه، جزو استحکامات پادشاهی کولخیس بود و عمدتا به خاطر تئاتر و هیپودروم مشهور بود. بعدها تحت تأثیر بیزانس، عثمانی و نفوذ روسیه قرار گرفت. اما امروزه، فقط ویرانه‌ای از این بنای باشکوه باقی مانده است.

قلعه معروف دیگری که می توانید در زمان سفر به آدجارا از آن بازدید کنید،  قلعه Petra است. امروزه از این قلعه نیز تنها ویرانه‌هایی باقی مانده است. اعتقاد بر این است که امپراتور بیزانس، جوستینین اول، دستور داد که این قلعه در قرن ششم میلادی ساخته شود. زیرا منطقه، دارای یک موقعیت نظامی-استراتژیک و تجاری-اقتصادی مطلوب بود.

 

بخوانید: راهنمای گردشگری به شهر‌های زیبای گرجستان

 

 

پیست اسکی گودائوری

Gudauri به دلیل مجاورت با پایتخت، یکی از مکان‌های محبوب اسکی در گرجستان است. بنابراین رفت و آمد بسیار زیادی به این بخش از آدرجارا که در گذرگاه Goderdzi واقع شده است، صورت می‌گیرد. این پیست، در 2255 متری (6،644 فوت) از سطح دریا در بخش Khulo  واقع شده، دارای دامنه‌های شیب‌دار است و توسط مزارع واقع در دامنه احاطه شده است.

 

 

قدم زدن روی پل چوبی

روستای Khabelashvili  در بخش Shuakhevi ، زادگاه یک پل چوبی به طول 25 متر است که سه قرن قدمت دارد و در شمار میراث فرهنگی گرجستان است. به گفته افراد محلی، این پل توسط مردی با نام خانوادگی بریدزی ساخته شد که می‌خواست سه روستا به نام‌های Baratauli، Brili و Mokhevi را به یکدیگر متصل کند. این پل با چوب‌های درختی، شاه بلوط و آهک ساخته شده است. اما به دلیل آسیب دیدگی در دهه 1970، با قلع پوشانده شد.

 

بخوانید: معرفی پارک‌های ملی گرجستان

 

 

بی‌شک آدجارا یکی از زیباترین مناطق گرجستان است. ما در این مقاله به معرفی مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری آدجارا پرداختیم. اما علاوه بر این موارد باید گفت که امروزه این منطقه، اقوام مختلفی از ادیان را در خود جای داده است. بنابراین می‌توانید انواع عبادتگاه‌ها نظیر کلیساهای ارتدوکس مسیحی، مساجد، کنیسه‌ها و کلیساهای کاتولیک و ارمنی را در آن بیابید.

علاوه بر بناهای مذهبی، آدجارا دارای بی‌شمار پل سنگی قوسی شکل منحصر به فرد است که قدمت آنها به قرون وسطا باز می‌گردد. همچنین بازدیدکنندگان آدجارا، به ویژه می‌توانند از طبیعت بکر و بی‌بدیل منطقه برخوردار شوند. در نهایت باید گفت که این منطقه از لحاظ اکوتوریسم، برای گردشگران محیط زیست نیز بسیار جذابیت دارد.

مطالب مرتبط