آیا گرجستان کشوری امن برای سفر است؟

کشور گرجستان با برخورداری از کوه‌های خیره‌کننده، دره‌های زیبا و تصاویر پرجنب و جوش بازار در طی سال‌های اخیر به یکی از مقاصد اصلی و محبوب گردشگران تبدیل شده است.

واقعیت این است که گرجستان، مملو از مکان‌های متنوع دیدنی است و در تمام سال از آب و هوای مطلوبی برخوردار است. اما این سوال پیش می آید که امنیت در گرجستان در چه سطحی قرار دارد؟ بگذارید یک جواب کلی به این سوال بدهیم: گرجستان، برای گردشگران امن است.

البته جرائمی در مورد همه قسمت‌های اروپا گزارش شده است. قطعا گرجستان نیز از این قاعده مستثنی نیست. اما سطح بسیار پایین جرم در این کشور، آنرا در هر زمانی از سال به مقصدی امن برای گردشگرانی که با تور گرجستان سفر می‌کنند مبدل کرده است.

این کشور در مقایسه با شهرهای بزرگ اروپایی نظیر پاریس، لندن و رم بسیار ایمن است و به گفته برخی منابع، تفلیس دارای پایین‌ترین نرخ جرم در جهان است. حال بیایید با هم، به مقوله امنیت در گرجستان از جنبه های مختلف نگاهی بیندازیم:

 

بخوانید: جاذبه‌های اصلی باتومی که باید از آن‌ها دیدن کنید

 

 

رانندگی و حمل و نقل در گرجستان

اگر یک عامل در گرجستان وجود داشته باشد که امنیت در گرجستان را به خطر انداخته و باید به طور جدی نگران آن باشید، جاده‌ها هستند. به بیان ساد‌ه‌تر، رانندگان در گرجستان کاملا پرخاشگر هستند و ممکن است بی‌احتیاط نیز باشند.

عبور از خیابان ها نیز می تواند بسیار خطرناک باشد زیرا رانندگان گرجی، عموما تمایل ندارند تا آخرین لحظه متوقف شوند مگر اینکه احساس کنند که ماشین ممکن است با عابر پیاده برخورد کند. همچنین رانندگان تمایل دارند که با سرعت برانند، حتی وقتی به نظر می‌رسد که جایی برای عبور پرسرعت وجود ندارد. سبقت نیز بسیار رواج دارد. اگر بخواهیم صادق باشیم باید بگوییم که گرجستان بدترین رانندگان را دارد.

کیفیت جاده‌ها با توجه به موقعیتی که درآن قرار دارید، می‌تواند به شدت متفاوت باشد. هنوز موارد بسیاری در بزرگراه‌ها هستند که باید بهبود پیدا کنند. به احتمال زیاد در گرجستان، با جاده‌های آسفالت نشده و یا آسفالت‌های فرسوده مواجه خواهید شد که امنیت در گرجستان را زیر سوال می‌برند. در صورت امکان، از رانندگی در شب خودداری کنید.

 

بخوانید: تجربه‌ای دل‌انگیز از سفر به کاختی

 

 

تورهای گرجستان

نقاط بسیار جالب در گرجستان وجود دارد که می‌توانید از آنها، حتی در شب و به تنهایی دیدن کنید. البته اگر به گشت و گذار در مکان‌های خلوت علاقه‌ مندید، برای اطمینان بیشتر بهتر است که به صورت گروهی سفر کنید. گزینه بهتر، همراه شدن با یک راهنمای تور است که مانع از تجربیات ناخوشایند در طی سفرتان می‌شود. برای برخورداری از امنیت در گرجستان، بهتر است که شب‌ها از پیاده‌روی انفرادی در خیابان‌ها اجتناب کنید.

بسیاری از مردم تصمیم می‌گیرند از تورهای روزانه برای رفتن به اماکن تاریخی و جاذبه‌های توریستی گرجستان استفاده کنند. معمولا می‌توانید یک تور را از طریق هتل خود و یا شرکت‌های مربوطه پیدا کنید. گردشگران معمولا این کار را انجام می دهند و امنیت در گرجستان در این رابطه تضمین شده است. در واقع باید گفت که این روش امن و بسیار مناسبی برای گشت و گذار در گرجستان به شمار می آید.

 

 

امنیت زنان در گرجستان

آیا امنیت در گرجستان، برای مسافران زن برقرار است؟ صادقانه بگوییم، این کشور یکی از کشورهایی است که زنان می‌توانند در آن، به راحتی تردد و به آن سفر کنند. از این نظر، شهر تفلیس نسبت به سایر شهرهای گرجستان، دارای امنیت بالاتری است. زنان حتی به راحتی می‌توانند شب هنگام به تنهایی به پیاده‌روی بپردازند. همچنین در تمام ساعات روز، شاهد زنان محلی و یا خارجی خواهید بود که به تنهایی و بدون مزاحمت در حال رفت و آمد در گرجستان هستند.

 

 

امنیت سیاسی در گرجستان

در ژوئن سال 2019، گرجستان به برخی دخالت‌های روسیه در سیاست‌های کشور اعتراض کرد. از آن زمان، روابط دو کشور نسبتا پیچیده شد و اغلب مردم گرجستان دید منفی نسبت به دولت روسیه (نه مردم روس) پیدا کردند. البته از آگوست سال 2019 ، این اعتراضات از بین رفت و امنیت در گرجستان،  به لحاظ سیاسی نیز به خصوص در شهر تفلیس برقرار شد.

 

بخوانید: دلایلی از نشنال جغرافی برای سفر به گرجستان

 

 

آب آشامیدنی لوله کشی در گرجستان

آیا نوشیدن آب لوله کشی در گرجستان بی خطر است؟ بله، آب نوشیدنی در گرجستان کاملا سالم است. در حقیقت در گرجستان، جایی وجود ندارد که از آب لوله کشی آشامیدنی استفاده کنید و بیمار شوید. بنابراین نیازی به حمل آب معدنی ندارید. می‌توانید با خیال راحت از آب آشامیدنی گرجستان استفاده کنید.

 

 

مردم گرجستان

مردم گرجستان بسیار گرم، دوست داشتنی و یاری‌رسان هستند و در فرهنگ گرجستان مهمان نوازی مشهور است. از این رو امنیت در گرجستان،  تا حد زیادی از سوی مردم این کشور برقرار است. البته زبان اصلی آنها انگلیسی نیست، بنابراین بهتر است که برخی عبارات مناسب و پرکاربرد گرجی نظیر سلام، خداحافظ، کجا، چه مقدار و ... را به زبان گرجی یاد بگیرید تا بهتر بتوانید با مردم این کشور ارتباط برقرار کنید و از کمک‌های آنها برخوردار شوید.

 

سگ ها در گرجستان

و آخرین بخشی که در مورد امنیت در گرجستان مورد بررسی قرار خواهیم داد، سگ‌ها هستند. در گرجستان تعداد زیادی سگ ولگرد وجود دارد. با این حال، سگ‌هایی که در خیابان‌ها پیدا خواهید کرد، تمایل دارند که با انسان دوست شوند. در شهرهای بزرگ‌تر، سگ‌ها قبل از رها شدن در خیابان واکسینه می‌شوند (در این صورت می‌توانید برچسب مربوطه را در کنار گوش آنها مشاهده کنید) و تمایل دارند که مورد مراقبت افراد محلی قرار بگیرند. تنها مشکلی که برای شما بعنوان یک گردشگر وجود دارد، این است که ممکن است عاشق آنها شوید!

با این حال، سگ‌های گله داستان دیگری دارند. اگر قصد انجام پیاده روی را دارید، باید در مورد آنها جانب احتیاط را رعایت کنید. این سگ‌ها برای محافظت از گله‌های گوسفندان و دفع گرگ‌ها پرورش می‌یابند، بنابراین بسیار ترسناک هستند. اگر با گله‌ای از گوسفند روبرو شدید، به احتمال زیاد سگی درآن نزدیکی وجود دارد. بنابراین توصیه می‌شود که مستقیما به سمت گله نروید. اگر با سگ روبرو شدید، ضمن حفظ آرامش، فریاد بزنید. احتمالاً چوپان هم در همان حوالی است.

همانطور که گفتیم، گرجستان از امنیت بالایی نسبت به سایر کشورهای اروپایی برخوردار است. چه بخواهید به تنهایی سفر کنید و چه با خانواده، با اطمینان از برقرار امنیت در گرجستان، سفری آرامش‌بخش و به یاد‌ماندنی را تجربه خواهید کرد.

 

بخوانید: گنجینه‌ی پنهان در پارک ملی توشتی؛ گرجستان

 

مطالب مرتبط