جاذبه‌های گردشگری ایمرتی گرجستان

ایمرتی، یک منطقه تاریخی زیبا در غرب گرجستان است که با گوریا، سوانتی، شیدا کارتلی و راچا لچخومی هم مرز است. موقعیت جغرافیایی، شرایط آب و هوایی، نقاط دیدنی تاریخی فراوان، کوهستان‌های مه آلود و مناظر شگفت‌انگیز با رنگ‌هایی شاد، سالانه گردشگران بسیاری را به این منطقه می‌کشانند. پیشنهاد می‌کنیم اگر تصمیم دارید با تور گرجستان سفر کنید، ما را در این مقاله برای بررسی مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری ایمرتی گرجستان همراهی کنید.

 

صومعه Gelati و کلیسای Bagrati

صومعه گلاتی که در سال 1106 به دستور پادشاه دیوید، قدرتمندترین پادشاه گرجستان در غرب کشور بنا نهاده شد، شاهکاری از دوره طلایی گرجستان قرون وسطایی است. صومعه گلاتی، یکی از بزرگ‌ترین صومعه‌های ارتدکس، همچنین یک مرکز نشر علوم و آموزش بود و آکادمی که در آن قرار داشت یکی از مهم‌ترین مراکز فرهنگی در گرجستان باستان بود. کیفیت عالی معماری، دکوراسیون برجسته و نقاشی‌های متعدد دیواری از مشخصه‌های بارز این صومعه به شمار می‌آیند.

کلیسای جامع باگراتی  نیز در نزدیکی این صومعه، یک بنا با معماری باستانی است  که با گردش در کوتایسی گرجستان آن را میبینید که بر فراز این شهر، در تپه اوکیمریونی قرار دارد. این بنا در سده‌های 10 تا 11 میلادی، تحت حکومت باگرات سوم (975-1014) اولین پادشاه گرجستان متحد ساخته شد. در نهایت باید گفت که کلیسای جامع باگراتی از سال 1994 به همراه صومعه گلاتی، در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته‌اند. اگر به دیدن بناهای مذهبی علاقمندید، بهتر است که سری هم به مقاله برجسته‌ترین کلیساهای ارتدکس گرجستان بزنید.

آدرس: Road to Gelati Monastery-Motsameta, Imereti, Georgia

 

بخوانید: بهترین نقاط خوردن صبحانه در کوتایسی

 

 

تنگه Okatse

این تنگه، یکی از مناطق طبیعی دیدنی در ایمرتی گرجستان است که در گذرگاه رودخانه Okatse در بخش Khoni  واقع شده است و از دیدنی‌ترین نقاط گرجستان است. این منطقه که با آبشارهای زیبا و دریاچه Oskhapo آراسته شده است، طی ماه‌های تابستان بسیاری از بازدیدکنندگان داخلی و خارجی را به خود جذب می‌کند. این ناحیه، همچنین دارای تعدادی پل و غار سنگی طبیعی است.

آدرس: Zeda Gordi village, Khoni Municipality, Georgia

 

 

اقامت‌گاه و آبگرم Sairme

Sairme در ارتفاع 950 متری در کوه‌های جنگلی منطقه Bagdati واقع شده است و به دلیل وجود چشمه‌های آب معدنی طبیعی گرم و سرد شهرت دارد. افسانه‌ها می‌گویند که چوپانانی که در حال تعقیب گوزن زخمی بودند، این آب‌ها را کشف کردند. این منطقه احاطه شده توسط جنگل‌های برگریز و مخروطی، یک مکان عالی را برای شما فراهم می‌کند تا در آن استراحت کنید و در اقامت‌گاه‌های قابل توجهش مدتی از خستگی‌های سفرتان دور شوید.

آدرس: Sairme, Bagdati Municipality, Georgia

 

بخوانید: معرفی ۵ مکان دیدنی جالب در تفلیس

 

 

 دهکده Shrosha

این روستا در منطقه زستافونی در کنار رودخانه دزیرولا و در جاده‌ای که بخش‌های شرقی و غربی گرجستان را به هم وصل می‌کند، واقع شده است. این منطقه، به دلیل وجود سنگ مرمر و گرانیت و تولید محصولات سفالی از شهرت و محبوبیت بالایی برای گردشگران برخوردار است. در امتداد جاده اصلی، یک بازار بزرگ با انتخابی شگفت‌انگیز از وسایل زیبا و دست‌ساز وجود دارد.

آدرس: Tbilisi-Senaki-Leselidze Highway, Georgia

 

 

موزه باستان‌شناسی Vani

این موزه، برخی از مهم‌ترین آثار باستانی گرجستان را در خود جای داده است. محققان معتقدند که یکی از شهرهای اصلی کلچیان در اینجا واقع شده است. در سال 1987، بخش نگهداری آثاری از طلا در این موزه افتتاح شد که قطعات منحصر به فرد ایجاد شده توسط طلافروشان باستانی وانی را حفظ می‌کند. در این نمایشگاه همچنین، مواد معماری و آثار بی‌نظیر برنز و قطعات آنها به نمایش گذاشته شده‌اند.

آدرس: Vani Archeological Museum, Zeda Vani, Georgia

 

 

صومعه Mgvimevi

این صومعه ارتدکس گرجستانی که در ایمرتی گرجستان و در نزدیکی شهر چیاتورا واقع شده است، شامل یک کلیسای کوچک، سالن، برج ناقوس و یک حصار است. این مکان سرشار از مجسمه‌های تزئینی است که نمای بیرونی کلیسا را تزئین می‌کنند. این صومعه در فهرست آثار فرهنگی شگفت‌انگیز گرجستان قرار دارد که اهمیت ملی بالایی را به خود اختصاص داده است. موقعیت مکانی این صومعه بسیار منحصر به فرد است. برای رفتن به این مکان باید از پله‌های متعدد باریک و یک تونل عبور کنید.

آدرس: Gomi-Sachkhere-Chiatura-Zestaponi, Tsopa, Georgia

 

بخوانید: معرفی بهترین مراکز خرید گرجستان

 

 

Chiatura

این ناحیه در واقع ،مرکز کشور گرجستان برای تولید منگنز است. گردشگران علاوه بر گشت و گذار در کارخانه‌های متروکه اتحاد جماهیر شوروی، می‌توانند از سوار شدن در ماشین کابلی آنتیک که حداقل متعلق به 50 سال قبل است لذت ببرند.

آدرس: Chiatura, Georgia

 

 

ستون سنگی Katskhi

این ستون که یکی از شگفتی‌های طبیعی کشور گرجستان است، در بخش چیاتورا، در نزدیکی روستای کاتسخی واقع شده است. طول این ستون 40 متر بوده و مشرف به دره رودخانه کوچک Katskhura است. در سال 2009، صومعه بالای ستون مرمت شد و محققان ویرانه‌هایی را کشف کردند که مربوط به قرن نهم یا دهم است.

آدرس: Katskhi village, Chiatura Municipality, Georgia

 

 

موزه خانه‌های شاعران و نویسندگان مشهور گرجی

منطقه ایمرتی، محل زندگی چندین نویسنده و شاعر بسیار مشهور گرجی است. اگر علاقه مند هستید که با روند شکل‌گیری ادبیات گرجی آشنا شوید، می‌توانید از موزه خانه‌های این هنرمندان که در سراسر ایمرتی وجود دارند دیدن کنید. یکی از معروف‌ترین این مکان‌ها، موزه خانه شاعر گرجی، آکاکی تسرتلی (1940-1840) است که وسایل شخصی وی و اجدادش از جمله مبلمان ایتالیایی، فرانسوی و آلمانی، کتابخانه و نسخه‌های خطی او و همکارانش را به نمایش می‌گذارد.

آدرس: Village Skhvitori, Sachkhere, Georgia

 

بخوانید: دریاچه لاکپشت در تفلیس گرجستان

 

 

در این مقاله، با هم گذری به مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری ایمرتی گرجستان داشتیم. در نهایت باید گفت که ایمرتی، مردمانی شوخ و شاد، خوش‌بین، زحمتکش و خلاق دارد. شما هرگز در این  شهر احساس غریبی نخواهید کرد و از مهمان‌نوازی بی‌نظیر ساکنانش نهایت لذت را خواهید برد. 

 

مطالب مرتبط