گردشگری در تفلیس برای هنردوستان

تفلیس دارای مکان های زیادی برای هنردوستان تور گرجستان است. در تفلیس می‌توانید موزه‌های گوناگونی را ببینید که بدون تردید جذابیت‌های زیادی برای‌تان دارند. علاوه بر این، نمایشگاه‌هایی از هنرمندان محلی و خارجی، گالری‌های مدرن، کافه‌های هنری و هنر خیابانی پر جنب و جوش را می‌توانید در این شهر زیبا تماشا کنید. آویسا، در ادامه این مطلب، برخی از بهترین مکان‌های گردشگری تفلیس برای هنردوستان را به شما معرفی کرده است.

 

موزه هنرهای زیبا (Museum of Fine Arts)

موزه هنرهای زیبای تفلیس آثار جذابی از میناکاری، منسوجات و لباس‌های سنتی، جواهرات و آثار گلدوزی را همراه با هنر قدیمی دیوارنگاری گرجستان، روسیه و کشورهای اروپایی و شرقی را به شما نمایش می‌دهد. این موزه میزبان نمایشگاه‌های دائمی و موقتی است که می‌توانید برنامه آن‌ها را در سایت این موزه ببینید. گنجینه موزه هنرهای زیبا، آثار استادان گرجی از عصر برنز تا هنر مدرن و قرن بیستم به طور دایمی در این موزه نمایش داده می‌شود. موزه هنرهای زیبای تفلیس، هر روز از ساعت ده صبح تا شش عصر به جز روزهای دوشنبه و تعطیلات رسمی از شما میزبانی می‌کند. بلیت ورودی برای گردشگران خارجی معادل سه دلار است. تورهای راهنمای رایگان، برای گروه‌های ده نفره در این موزه ارایه می‌شود.

 

 

Elene Akhvlediani House-Museum

این موزه - خانه در سال 1976 میلادی راه‌اندازی شد. موزه - خانه هنرمند مشهور گرجی، النن اخوندیانی (Elene Akhvlediani)، یک فضای داخلی از یک خانه یا گالری گرجستان را برای شما نمایش می‌دهد که در آن می‌توانید آثار هنری تصویری و گرافیکی، لباس‌های این هنرمند، کتاب‌ها و تصاویر بایگانی شده و شخصی او را ببینید. این فضای هنری، علاوه بر نمایش دایمی آثار، معمولا میزبان نمایشگاه‌های شخصی و محلی و هم‌چنین نشست‌های هنری و گردهمایی‌های هنرمندان برجسته گرجی است. این موزه یکی از مهم‌ترین موزه‌های گرجستان است. این مجموعه گردشگری هم مثل موزه هنرهای زیبا، هر روز به جز دوشنبه‌ها و تعطیلات رسمی باز است و هزینه ورودی آن 3 دلار است.

 

بخوانید: معرفی ویلای هنری گاریکولا در گرجستان

 

 

Mose Toidze House-Museum

این موزه – خانه یادگاری از گرافیست، نقاش و عضو انجمن اتحاد جماهیر شوروی است که با هدف حفظ و معرفی آثار او که شامل 373 اثر نقاشی و کارهای گرافیکی با ژانرهای متنوع است، بنا نهاده شده است. علاوه بر این‌ آثار، در این مجموعه، می‌توانید مطالب بایگانی شده ارزشمندی را که تاریخچه میراث فرهنگی ملی گرجستان را منعکس کرده‌اند، ببینید؛ آثاری هم‌چون نشریه‌ها و انتشارات اواخر قرن نوزدهم تا قرن بیستم، نامه‌های شخصی این هنرمند، پرتره‌ها، عکس‌ها و آثار مکتوب دیگری که بی‌تردید ارزش یک بار بازدید را دارند.

 

 

گالری ملی گرجستان (The National Gallery)

قدمت راه‌انداری گالری ملی گرجستان به سال 1920 میلادی بازمی‌گردد. این مکان اکنون به یکی از پاتوق‌های اصلی هنرمندان مدرن و معاصر گرجستان تبدیل شده است؛ محلی که در آن نمایشگاه‌های موقت و دایمی بسیاری برگزار می‌شوند. در چهار سالن نمایشگاهی بزرگ این موزه و در بخش دایمی، می‌توانید آثار هنرمندان برجسته قرن بیستم همچون دیوید کاکاباده (David Kakabadze)، نیکو پیروسماناشویلی (Niko Pirosmanashvili) و لادو گودیویشویلی (Lado Gudiashvili) را ببینید و لذت ببرید. آثاری که اکنون، به بخشی از تاریخ هنر این سرزمین تبدیل شده‌اند. گالری ملی گرجستان، مانند موزه‌های دیگر این شهر در روزهای دوشنبه و تعطیلات رسمی تعطیل است. هزینه ورودی برای گردشگران خارجی معادل 3 دلار است.

 

بخوانید: خرید و گردش هنرمندانه در تفلیس

 

 

موزه هنرهای مدرن (Museum of Modern Art)

این موزه یکی از جدیدترین موزه‌های تفلیس است که در سال 2012 میلادی راه‌اندازی شده است. این موزه بزرگ با سه هزار متر مربع فضای اختصاصی، دارای چندین سالن نمایشگاه، مرکز آموزشی و کارگاهی، استودیوی کودک، سالن هنر و یک کافه است. نمایشگاه‌ها در موزه هنرهای مدرن هر ماه متفاوت هستند، بنابراین خوب است که پیش از بازدید از نمایشگاه، برنامه نمایشگاه را در صفحه فیس بوک موزه هنرهای مدرن گرجستان، بررسی کنید.

 

بخوانید: دانستنی‌های مهم در سفر به تفلیس

 

 

گالری Fotographia

اگر علاقمند به عکاسی هستید و یا این هنر را به طور حرفه‌ای دنبال می‌کنند، به شما پیشنهاد می‌کنیم که در سفر به گرجستان حتما از این گالری دیدن کنید. گالری Fotographia، تاریخ هنر عکاسی گرجستان را به شما نمایش می‌دهد. هدف از راه‌اندازی این گالری، علاوه بر جنبه تاریخی، پشتیبانی از کار عکاسان محلی و بین‌المللی است که در گرجستان فعالیت می‌کنند. این گالری در سال 2017 میلادی، توسط یک عکاس آمریکایی به نام رایان مک کارل (Ryan McCarrel) و جورجی رودونف (Giorgi Rodionov) یک هنرمند تجسمی گرجستان راه‌اندازی شد. این گالری همچنین میزبان رویدادها و کارگاه‌های مختلف هنری مرتبط با عکاسی است. در این رابطه پیشنهاد می‌کنیم مقاله نکاتی درباره عکاسی در تفلیس را مطالعه فرمایید.

 

 

کافه گالری (Gabriadze Cafe)

این کافه گالری زیبا در کنار برج ساعت تفلیس واقع شده است و بخشی از مجموعه گابری زاده است. رضو گابری زاده نمایش‌نویس، مجسمه‌ساز، کارگردان فیلم و تئاتر و نقاش گرجی و خالق برج ساعت گرجستان است. در کافه گابری زاده، آثار هنری زیادی از جمله پوستر، مجسمه، سرامیک و نقاشی به نمایش گذاشته شده است. کافه گابری زاده، سه اتاق و یک تراس تابستانی دارد. جالب است بدانید که پرده‌هایی که در این کافه آویزان شده‌اند، آثاری هنری هستند که به دست خود گابری زاده طراحی و اجرا شده‌اند.

 

بخوانید: سفرهای گروهی هیجان انگیز در تفلیس

 

 

 فابریکا هاستل تفلیس (Fabrika Hostel Tbilisi)

فابریکا هاستل تفلیس، یک مکان عالی برای تماشای نمایش هنرهای خیابانی در این شهر است. فابریکا، تنها یک هاستل و مهمان‌پذیر نیست، بلکه یک مکان چند منظوره است که در یک کارگاه خیاطی قدیمی به یادگار مانده از اتحاد جماهیر شوروی واقع شده است و مجموعه‌ای شامل هتل، کافه، بار، فروشگاه و ... است. هم نمای بیرونی و هم حیاط این مجموعه، با هنر نقاشی دیواری هنرمندان محلی آراسته شده است.

 

 

مطالب مرتبط