گشت و گذار در شهر قدیمی تفلیس

شهر قدیمی تفلیس، در ساحل سمت راست رودخانه متکواری قرار دارد. قدمت آن به قرن 5 میلادی باز می‌گردد و سابقا مرکز مهم اداری و تجاری در منطقه قفقاز به شمار می‌آمد. تاریخ گرجستان می‌گوید که شهر قدیمی تفلیس، توسط پادشاه گورگاسالی تأسیس شده است. این بخش از تفلیس، تلفیقی با شکوه از معماری‌های اروپایی و آسیایی را ارائه می‌دهد و فضایی جمع و جور و کوهستانی دارد. بیایید با هم به گشت و گذار در شهر قدیمی تفلیس بپردازیم و با جاذبه‌های توریستی آن آشنا شویم.

 

پل صلح

به سواحل رودخانه متکواری بروید و از پل صلح تفلیس عبور کنید. این پل، جدیدترین پل تفلیس است و در سال 2010 افتتاح شده است. این بنا، به صورت کمانی و از استیل و شیشه ساخته شده و فقط مخصوص عابران پیاده است. شب هنگام اینجا بسیار تماشایی می‌شود، زیرا هزاران چراغ LED آنرا روشن می‌کنند و صحنه‌ای به یادماندنی و هیجان‌انگیز به این بخش از گرجستان می‌بخشند. با عبور از پل صلح، می‌توانید به پارک ریک بروید. در نهایت باید گفت که این پل، شهر قدیمی تفلیس را با شهر جدید پیوند می‌دهد.

 

بخوانید: دیدنی‌های ساحل دریای سیاه گرجستان

 

 

ماشین کابلی هوایی

­این ماشین‌های کابلی هوایی، در سال 2012 راه‌اندازی شدند و پارک ریک در سواحل رودخانه متکواری را به قلعه ناریکالا تفلیس متصل می کنند. شما می‌توانید از صبح تا نیمه شب هر زمان که مایل بودید، تنها با پرداخت 2 لاری به صورت نقد یا با کارت متروی تفلیس سوار ماشین کابلی شوید و از چشم انداز بی‌نظیر شهر قدیمی از بالا لذت ببرید. در انتهای مسیر نیز می‌توانید از مجسمه مادر بازدید کنید.

 

 

مجسمه مادر گرجستان

این مجسمه، 20 متر ارتفاع دارد و از آلومینیوم ساخته شده است. مجسمه مادر تفلیس که در سال 1958 نصب شد، سمبل شخصیت ملی گرجستان است: زنی با لباس ملی گرجستان که در یک دستش جامی شراب بعنوان نماد خوش‌آمدگویی به تازه واردان شهر است و در دست دیگرش شمشیری است که به مقابله با دشمنانی که به اینجا می‌آیند اشاره می‌کند. این مجسمه، از سراسر شهر تفلیس قابل مشاهده است.

 

 

قلعه ناریکالا

با رسیدن ماشین‌های کابلی به انتهای مسیر، منظره‌ای دیدنی از شهر قدیمی، رودخانه و پل صلح را خواهید داشت و به قلعه ناریکالا خواهید رسید. این قلعه که در قرن چهارم ساخته شد، در سال 1827 در اثر زلزله خسارت دید. کلیسای فوقانی نیز در قرن دوازدهم ساخته شد و در سال 1996 مورد بازسازی قرار گرفت. از قلعه ناریکالا، می‌توانید وارد جاده‌ای سرپایینی شوید که به سمت شهر قدیمی و ورودی باغ‌های گیاه شناسی می‌رود. اگر آب و هوا خوب باشد، از پایین رفتن در این سراشیبی و دیدن طبیعت اطراف لذت زیادی خواهید برد.

 

بخوانید: دیدنی‌ترین کلیساهای زیبای تفلیس

 

 

پیچ و خم شهر قدیمی

با قدم زدن در بین مسیرهای پیچ در پیچ شهر قدیمی تفلیس، ترکیبی از معماری‌های مختلف را خواهید دید. شاید تا به حال به منطقه‌ای سفر نکرده باشید که اینقدر بالکن داشته باشد. این بالکن‌ها در زمان های قدیم، محل ارتباط برقرار کردن و گفتگوی ساکنین، فروختن کالاها و برنامه‌ریزی برای ازدواج بود و خلاصه ماجراها داشت.

 

 

میدان آزادی

برای درک حال و هوای این کشور و شهر تفلیس، هیچ مکانی بهتر از میدان آزادی وجود ندارد. این محدوده، در حاشیه شهر قدیمی تفلیس واقع شده است. مهم‌ترین جاذبه این میدان، مجسمه طلایی سنت جورج است که در سال 2005 ساخته شد.

 

بخوانید: سفر به تفلیس: از میدان آزادی تا حمام گوگرد

 

 

کلیسای آنچیسخاتی باسیلیکا

این بنا، قدیمی‌ترین کلیسای شهر قدیمی تفلیس است و در قرن ششم ساخته شد. نمای ظاهری آن مخروبه است و از سنگ‌های عظیم شکل گرفته؛ اما نقاشی‌های دیواری داخل کلیسا و سه شبستان آن بسیار قابل توجه و عالی هستند. جالب است بدانید که این کلیسای کوچک، هم اکنون نیز فعال و در حال بهره‌برداری است و عبادت کنندگان بسیاری در شهر قدیمی تفلیس، برای برگزاری آئین‌های عبادی به این مکان می‌آیند.

 

 

برج ساعت

برج ساعت در بیرون از تئاتر ماریونت (عروسکی)، توسط رضو گابری زاده کارگردان تئاتر و فیلم گرجستان ساخته شده است.  راس هر ساعت، مجسمه فرشته‌ای از آن بیرون می‌آید و با یک چکش کوچک به زنگ ساعت می‌کوبد. اما ساعت 12 ظهر و 7 بعد از ظهر، برج نمایشی به نام "چرخه زندگی" را به نمایش می‌گذارند. این برج، از دیدنی‌های جذاب شهر تفلیس است و همیشه گردشگران بسیاری را در حال تماشای آن خواهید یافت.

 

بخوانید: معرفی مهمترین صومعه‌های گرجستان

 

 

حمام‌های گوگردی

پس از گردش در منطقه آبانوتوبانی در پایین قلعه ناریکالا، می‌توانید در یکی از حمام‌های گوگردی تفلیس در این محدوده ریلکس کنید. این حمام‌ها دارای چشمه‌های آب معدنی هستند و می‌توانید ضمن بهره‌مندی از آبگرم، از سایر امکانات نظیر ماساژ و اسکراب با هزینه‌ای کمتر از 20 دلار برخوردار شوید. جالب است بدانید که در شهر قدیمی تفلیس، بیش از 60 حمام گوگردی وجود داشته که اکنون فقط 5 حمام فعال هستند.

 

 

امیدواریم که از گشت و گذار در شهر قدیمی تفلیس لذت برده باشید. اما آنچه پس از این گردش بسیار می‌چسبد، استراحت در یکی از اقامتگاه‌های جالب توجه این محدوده است. پیشنهاد می‌کنیم که مقاله بهترین هتل‌های شهر قدیمی تفلیس را در این رابطه مطالعه کنید تا اطلاعات موردنیازتان را در سفر با تور گرجستان به دست آورید.

مطالب مرتبط