معرفی مهمترین صومعه‌های گرجستان

اگر با تور گرجستان سفر می‌کنید، لازم است بدانید که در این کشور به قدری صومعه و کلیسا وجود دارد که می‌توان گفت به اندازه یک قلمرو قدرتمند، فضای این خطه را به خود اختصاص داده‌اند. بعنوان مثال کافی است سری به مقاله برجسته‌ترین کلیساهای ارتدکس گرجستان تا اطلاعات مفیدی را در این رابطه بدست آورید.

در حال حاضر، این بناها از جاذبه‌های مهم گردشگری در گرجستان به شمار می‌آیند و زیبایی حیرت‌انگیز و طراحی هنرمندانه‌شان، هوش از سر علاقمندان می‌رباید. واقعیت این است که سفر به این کشور، بدون بازدید از مهم‌ترین صومعه‌های گرجستان، کامل نخواهد شد.

 

Vardzia

این مجموعه صومعه که در نزدیکی آسپیندزا، درجنوب گرجستان و در دل کوه حفر شده است، بیشتر شبیه یک فیلم خیالی است. این ساختار در سال 1180 بنا نهاده شد. در آن زمان، مردم کشور به فکر فرار از حمله مغول‌ها بودند. بنابراین ملکه تامار، دستور به ساخت پناهگاهی داد تا توسط دشمن شناسایی نشود.

این مجموعه شامل شش هزار آپارتمان در یک ساختار سیزده طبقه بود. زلزله‌ای در سامسکه تقریباً دو سوم از آنرا در سال 1283 نابود کرد. در نهایت، اقوام ایرانی به فرماندهی شاه طهماسب اول در سال 1551 به صومعه حمله کردند و همه تندیس‌های مهمش را غارت کرده و به زندگی صومعه پایان دادند. 

در حال حاضر این بنا، جزو مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی گرجستان به شمار می‌آید. شما می‌توانید در کل این مکان، به گشت و گذار بپردازید. بین سوراخ‌های کوه و پله‌ها، اتاق‌های مراقبه‌ای را خواهید یافت که با نقاشی‌های زیبایی از قدیسین تزئین شده است.

 

 

Katskhi Pillar

به نظر می‌رسد که این بنا، سورئال‌ترین و زیباترین صومعه در گرجستان است. این صومعه، در غرب کشور در نزدیکی شهر چیاتورا، در بالای یک صخره آهکی کم عرض به ارتفاع 40 متری و مشرف به دره بنا شده است. تحقیقات نشان می‌دهد که صومعه، یک بنای قرون وسطایی مربوط قرن 9 و 10 است. جالب است بدانید که این صومعه، هنوز فعال است و می‌توانید از آن بازدید کنید، اما برای انجام این کار باید از پلکان بالا بلندی که به این صخره متصل است صعود کنید. آیا برای اینکار آماده‌اید؟

 

 

Jvari

نام Jvari، به معنای صلیب است که برگرفته از باوری محلی است. مردم این خطه، ایمان داشتند که صلیب غول پیکر چوبی که سابقا در این مکان بنا نهاده شده بود، قدرت اعجاز دارد. بعدها بر روی بقایای صلیب، صومعه جواری بنا نهاده شد. این بنا، در قرن ششم ساخته شده و در حال حاضر در لیست میراث جهانی یونسکو آورده شده است. صومع جواری در بالای کوهی مشرف به شهر متسختا، پایتخت سابق گرجستان واقع شده است. رودخانه‌های متکوری و آراگوی نیز در کنار کوه صخره‌ای قرار دارند.

 

 

Kazbegi Gergeti

این صومعه در نزدیکی روستای استپانتسمیندا، در شمال گرجستان واقع شده است و از طریق جاده نظامی به سمت روسیه قابل دسترسی است. این بنا در قرن نوزدهم، در بالای کوه کازبیگی در منطقه‌ای دنج ساخته شد. جالب است بدانید که در زمان تهاجم و جنگ، آثار مذهبی کلیساهای دیگر گرجستان بعنوان امانت و برای حفظ امنیت آنها به اینجا آورده شدند.

 

 

Motsameta

مجتمعی از صومعه‌ها در فاصله قرون 8 تا 11، بین دره‌های دو رودخانه در نزدیکی کوتایسی بنا نهاده شدند. در قرن هشتم دو برادر که از لردهای منطقه بودند، به دلیل امتناع از گرویدن به اسلام توسط اعراب کشته شدند و صومعه قدیمی ویران گشت. مجموعه صومعه فعلی، در محل کلیسای قدیمی به دستور پادشاه باگرات در قرن یازدهم ساخته شد. نام این مجموعه، به معنی "صومعه شهدا" است. مزار مقدس برادران، در دخمه صومعه واقع شده است.

 

 

Mtatsminda

متاتسمیندا، کوهی مقدس در گرجستان است. کلیسایی که در این منطقه واقع شده، در سال 1879 به عنوان بزرگداشت داوود، یکی از 13 راهب سوری بنا شد که برای موعظه و تبلیغ دین مسیحیت به گرجستان آمده بودند. او این کوه را برای خلوت گزینی و اعتکاف انتخاب کرده بود و در اینجا زندگی می‌کرد. جالب است بدانید که فضای داخلی کلیسا با نقاشی‌های رنگی تزئین شده است.

 

 

Timotesubani

این صومعه در قرن 12 و 13 در روستای تیموتسوبانی، در منطقه بروجومی ساخته شد. معبد مرکزی، به نام مریم باکره است و یکی از مهمترین بناهای تاریخی گرجستان محسوب می‌شود. ارتفاع معبد (به علاوه یک صلیب) 28 متر، عرض آن 19 متر و طولش 11 متر است. پنجره‌های موجود در دیوار شمالی ساخته و رنگ آمیزی شده‌اند. نقاشی‌های بی‌نظیر معبد، مربوط به سال‌های 1205-1215 (دوران ملکه تامار) هستند. می‌توان گفت که این نقاشی‌ها، زیباترین نمونه‌ها در بین همتایان و همدوره‌هایشان هستند. در ضمن در سمت شمال شرقی معبد نیز، بقایایی از مقبره‌ای سنگی خودنمایی می‌کند.

 

 

Gelati

مجتمع صومعه گلاتی شامل کلیساهای مریم مقدس (کلیسای اصلی)، سنت نیکلاس، سنت جورج و همچنین آکادمی است که مرکز زندگی فرهنگی و معنوی بود. این مجتمع، به دستور داوود پادشاه در قرن دوازدهم بنا نهاده شد. در این جا با بهترین نمونه‌های نقاشی دیواری گرجستان روبرو خواهید شد. مقبره داوود پادشاه نیز، در دروازه صومعه به چشم می‌خورد. اما نقطه عطف این بنا، موزائیک‌های غول پیکر قرن دوازدهمی مربوط به کلیسای اصلی است.

 

 

در این مقاله، گردشی در میان بقایای تاریخی مهم‌ترین صومعه‌های گرجستان داشتیم. باید گفت که گرجستان، یکی از قدیمی‌ترین کشورهای مسیحی است. اعتقاد بر این است که سنت اندرو در سرزمین گرجستان موعظه کرده است. با این حال، این سنت نینو از کاپادوکی بود که مسیحیت را به طور رسمی در سال 337 معرفی کرد. از آن زمان کلیساها، معابد مسیحی و صومعه‌های بسیاری در سراسر این کشور ساخته شده‌اند. 

 

مطالب مرتبط