معرفی جاذبه‌های غیرمعمول تفلیس

تفلیس، بزرگ ترین شهر گرجستان است که در دو طرف رودخانه متکواری با جمعیتی بالغ بر 1.5 میلیون نفر واقع شده است. این شهر، در قرن پنجم بنا نهاده شد و از آن زمان تاکنون حدود 29 بار بازسازی شده است.

 شهر قدیمی تفلیس، با کوچه‌‌های باریک و خانه‌های بزرگ کج و درهم پیچیده شناخته می‌شود. قسمت‌های جدید پایتخت اما اخیرا با معماری مدرن، چهره‌ای قابل توجه یافته است. آنچه مسلم است، اینست که جاذبه‌های غیرمعمول تفلیس گرجستان را در هیچ یک از پایتخت‌های مدرن دنیا نخواهید یافت. بنابراین اگر با تور گرجستان سفر می‌کنید، بهتر است که این فرصت‌ها را از دست ندهید.  

 

محو شدن در شهر قدیمی

شهر قدیمی تفلیس، طی سال‌های اخیر چهره‌ای عالی پیدا کرده است. این روزها فروشگاه‌های هنری محلی، میخانه‌ها و مهمانخانه‌های کوچک خانوادگی متعددی در این بخش از تفلیس خودنمایی می‌کنند. شما می‌توانید ساعتها با لذت، به گشت و گذار در این بخش بپردازید و از انبوه خانه‌های زیبا دیدن کنید و یا به جستجوی رستورانی کوچک برای صرف خینکالی بی‌نظیری بپردازید.

 

بخوانید: نکاتی که می‌تواند سفر شما به تفلیس را لذت‌بخش‌تر کند

 

 

لذت بردن از حمام‌های گوگردی

حمام‌های گوگرد تفلیس، در منطقه آبانوتوبانی در مرکز شهر قدیمی واقع شده‌اند. این حمام‌ها، مکانی شگفت‌انگیز برای استراحت یک یا دو ساعته به ویژه در ماه‌های سرد سال هستند.

بیشتر حمام‌ها، ۷ روز هفته به صورت ۲۴ ساعته باز هستند. قیمت آنها از ۳۰ لاری برای ارزان‌ترین اتاق خصوصی تا ۱۰۰ لاری برای بهترین و باکیفیت‌ترین آنها متفاوت است. البته اتاق‌های عمومی نیز وجود دارند که قیمت آنها ۳ لاری است. اتاق‌های ارزان، طراحی به سبک شوروی سابق دارند و صرفا از یک حمام و دوس گرم و سرد برخوردارند. اما اتاق‌های گران، مدرن‌تر بوده و حتی دارای سونا نیز هستند.

 

 

دیدار از کلیسای ترینیتی

شما در تفلیس، با کلیساهای بسیاری روبرو خواهید شد. مقاله دیدنی‌ترین کلیساهای تفلیس، اطلاعات مفیدی در اختیارتان قرار خواهد داد. اما یکی از مشهورترین آنها، کلیسای مجامع ترینیتی است که با نام محلی"سامبا" نیز شناخته می‌شود. ساخت این کلیسای جامع، در سال 2004 به پایان رسید. این بنا با ارتفاع 97.5 متر، سومین کلیسای جامع بزرگ ارتدکس در جهان پس از کلیسای جامع سنت اسحاق در سن پترزبورگ و کلیسای جامع مسیحی منجی در مسکو به شمار می‌آید.

 

بخوانید: سفری یک روزه از تفلیس به کاختی

 

 

داشتن چشم‌اندازی بی‌نظیر از تفلیس در پارک متاتسمیندا

پارک متاتسمیندا، بالاترین نقطه در حوالی تفلیس است. این فضا دارای یک پارک تفریحی کوچک و یک چرخ فلک عظیم است که اوج آن، بالاترین نقطه تفلیس به شمار می‌آید. همچنین این مکان، پر از بهترین رستوران‌های تفلیس است. از این ارتفاع، چشم اندازی شگفت‌انگیز به شهر تفلیس خصوصا در شب خواهید داشت. برای رسیدن به این پارک، می‌توانید از اتوبوس 124 یا راه‌آهن فونیکولار کمک بگیرید.

 

 

خوردن خینکالی مانند یک شخص گرجی

خینکالی یک بقچه خمیری است که با گوشت، پنیر و قارچ پر می‌شود. گرجی‌ها به خودشان افتخار می‌کنند که می‌توانند تا حد زیادی خینکالی بخورند. بعضی از آنها تعداد پانزده یا بیشتر از آن نیز می‌خورند و این را نوعی هنر می‌دانند! خینکانی یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای گرجستان است، اگر در توان خودتان می‌بینید، می‌توانید با آنها مسابقه خوردن خینکالی بگذارید.

 

 

رفتن به حوالی مجسمه مادر با تلکابین

مجسمه مادر، یکی از معروف‌ترین مجسمه‌های گرجستان است که در بالای تپه‌ای مرتفع و مشرف به شهر واقع شده است. شما می‌توانید پیاده‌روی کنید و خود را به این منطقه برسانید. اما اگر مایل باشید، می‌توانید از تلکابین‌های ارزان قیمتی که فقط 1 لاری دریافت می‌کنند نیز استفاده کنید. واقعیت این است که هنگام سواری در ماشین‌‌های کابلی، این امکان را دارید تا منظره پانورامای اطراف نهایت لذت را ببرید.

 

بخوانید: نکات مفید و مهم برای سفر به گرجستان

 

 

خوردن آب نبات خانگی

در گرجستان دو نوع آب نبات خانگی وجود دارد: Churchkhela و Taklpi.

Churchkhela، نوعی آب نبات سوسیس مانند است که در وسط آن گردو وجود دارد. این نوع آب نبات، در آب انگور گرم و غلیظ فرو رفته برده شده است. اما Taklpi، آب نباتی است که به صورت یک رول میوه است. انواع مختلفی از جمله آلو، گلابی، سیب و حتی کیوی از این شیرینی وجود دارد. این آب نبات‌ها را در همه جای شهر خواهید یافت. غیرممکن است که در تفلیس پیاده‌روی کنید و یکی از فروشگاه‌هایی که از این آب نبات‌ها می‌فروشند را پیدا نکنید.

 

 

دیدن نمایش عروسکی برج ساعت

طراحی برج ساعت تفلیس توسط نمایشنامه‌نویس و کارگردان عروسکی مشهور گرجی، رزو گابریادزه، انجام شده است. هر روز راس هر ساعت، فرشته‌ای از پنجره بالای ساعت بیرون می‌آید و با یک پتک، زنگی را می‌نوازد. در ساعت 12 ظهر و 7 بعد از ظهر هر روز نیز، صدای زنگی مخصوص به نام چرخه زندگی (Circle Of Life) نواخته می‌شود و صفحه نمایشی باز می‌شود که چرخه زندگی پسر و دختری عروسکی را نشان می‌دهد: ازدواج، زایمان و تشییع جنازه!

 

بخوانید: معرفی نرم‌افزارهایی برای سفر به گرجستان

 

 

بازدید از پناه‌گاه سگ‌ها در کنار دریاچه لیسی

همه گردشگران تور گرجستان می‌دانند که در تفلیس، سگ‌های زیادی وجود دارد. البته بازی کردن با آنها توصیه نمی‌شود، چون برخی از سگ‌های ولگرد می‌توانند باعث بیماری شوند. اما اگر در شمار دوستداران این جانوران هستید، می‌توانید به پناه‌گاه سگ‌ها در نزدیکی دریاچه لیسی بروید و از دیدن آنها لذت ببرید. فضای این اطراف بسیار دلباز است. بنابراین سلفی‌های جالبی با سگها در این محیط زیبا خواهید گرفت.

 

 

جاذبه‌های غیرمعمول تفلیس گرجستان، سفر شما را به این خطه سرشار از خاطره‌های رنگی و جذاب می‌کند. اما توصیه می‌کنیم تا حد امکان، با زبان این کشور آشنا شوید تا بتوانید با مردمان مهربان و مهمان‌نوازش تعامل نزدیک‌تری داشته باشید و نیز بتوانید لذت بیشتری از گشت و گذار در شهر ببرید. 

 

مطالب مرتبط