دیدنی‌ترین کلیساهای زیبای تفلیس

در مقالات قبلی بارها اشاره کردیم که مسیحیت از قرن چهاردهم میلادی به عنوان دین رسمی مردم گرجستان به رسمیت اعلام شد و این کشور جزو اولین مناطقی است که مسیحیت را به رسمیت شناخته است. امروزه کلیساهای گرجستان بخش اساسی کلیساهای ارتدوکس دنیا را تشکیل می‌دهد. اکثر مردم مسیحی در گرجستان هستند و این دین طی قرن‌ها به بخش اصلی فرهنگ و تاریخ گرجستان تبدیل شده است. پس هیچ جای تعجب نیست اگر در تور گرجستان با کلیساهای چشمگیری در تفلیس روبرو شوید.

 

کلیسای جامع تثلیث مقدس

کلیسای جامع تثلیث مقدس یکی از بزرگ‌ترین اصلی‌ترین کلیساهای ارتدکس در گرجستان است. به علاوه این کلیسا یکی از بزرگ‌ترین کلیساهای جامع بین Transcaucasia (منطقه‌ای در جنوب کوه‌های قفقاز بین دریای سیاه و دریای خزر)، و کوهستان الیا نیز شناخته می‌شود. کلیسای تثلیث مقدس سمبل مسیحیت و یکی از مکان‌های دیدنی گردشگری تفلیس است که در رده جاذبه‌های اصلی شهر جای دارد. در این کلیسای گنبدی شکل به وضوح می‌توان ترکیب زیبایی از معماری سبک مدرن و قدیمی را توامان دید. روند ساخت کلیسای جامع در سال 1989 آغاز شد و در سال 2004 به پایان رسید. آرچیل میندیاشویلی کسی بود که این پروژه را شروع کرد تا معماری مدرن و قدیمی به سبک زیبایی ترکیب شود. این کلیسا از دو بخش تشکیل شده: قسمت روی زمین و قسمت زیر زمین. این کلیسای جامع دارای 3 ورودی از جنوب، غرب و شرق است. تقریبا از هر قسمت تفلیس مرکزی می‌توان کلیسای عالی و زیبای تثلیث مقدس را مشاهده کرد.

 

 

کلیسای Metekhi St. Virgin

این کلیسا یکی از شاهکارهای معماری تفلیس است که باید از آن بازدید کرد. این کلیسا که در تپه خیابان متخی و در بخش قدیمی شهر واقع شده در پیاده روی شهر قدیمی به راحتی می‌توانید پیدایش کنید. دیوار کلیسا دارای ساختاری قدیمی و سبک گرجستانی است که ترکیب جالبی را به نمایش می‌گذارد. در قرن ششم، پادشاه واختانگ گرگاسالی قلعه، کلیسا و کاخ را بر روی تپه بنا کرد. به علاوه طبق منابع تاریخی بخشی از این مجموعه با پادشاه دمتریوس دوم هم مرتبط است. او کسی است که در قرن سیزدهم صومعه را به کلیسا اضافه کرد. با گذشت زمان که سبک معماری تغییر کرد این کلیسا به یکی از جاهای دیدنی شهر تبدیل شد. موقعیت استراتژیک کلیسا، اهمیت تاریخی آن و معماری منحصر به فردش همیشه مورد توجه افراد محلی و گردشگران تور تفلیس قرار گرفته است.

 

بخوانید: کوه‌پیمایی در مسیر کلیسای مخری؛ گرجستان

 

 

کلیسای جامع سیونی (Sioni Cathedral)

سیونی، کلیسای جامع مقدس مریم صهیون در منطقه مرکزی تفلیس، در ضلع شرقی رودخانه کورا واقع شده است. کلیسای جامع سیونی تفلیس تا زمانی که در سال 2004 کلیسای تثلیث مقدس ساخته شود، کلیسای اصلی شهر محسوب می‌شد. گوارام اول که شاهزاده ایبریا بود، این کلیسا را ​​در قرن چهارم بنا کرد. ساخت این کلیسا تقریبا 100 سال طول کشید و در نیمه دوم قرن هفتم به پایان رسید. این کلیسا که دارای گنبدی در مرکز است از الگوی معماری قرون وسطایی پیروی کرده است. البته به دلیل تهاجمات متعدد این کلیسا از سوی دشمنان بارها خراب شد و به دفعات مورد بازسازی قرار گرفت که باعث شده تا در معماری اولیه تغییراتی حاصل شود.

 

بخوانید: کلیسای سفیدپوش کاشوتی در تفلیس

 

 

کلیسای St. Nikoloz

کلیسای سنت نیکولوز ناریکالا در قلعه‌ شهر ناریکالا گرجستان واقع شده است. این کلیسا در قرن هشتم زمان پادشاه دموتریوس دوم ساخته شد. اما وقتی گرجستان به تصرف روسیه درآمد تبدیل به انبار باروت شد. گرچه بعدها کلیسا بر اثر انفجاری بزرگ ویران شد. ساخت بنای جدید کلیسای سنت نیکولوز در سال 1996 آغاز شد. هنوز یادگارهای آن از قرن سیزدهم در کلیسای جدید وجود دارد. در اینجا امکان مشاهده قسمت مرکزی تفلیس، حتی کلیسای جامع تثلیث از قلعه ناریکالا نیز وجود دارد. کوتاه‌ترین و مهیج‌ترین راه برای رسیدن به ناریکالا، طی کردن با تله کابین از پارک ریک است.

 

 

کلیسای ماما داویتی

کلیسای ماما داویتی (Mama Daviti) در متاتسمیندا واقع شده است. این کلیسا که به عنوان سمبل معماری مدرن گرجستان شناخته می‌شود از آجر ساخته شده است. مراحل ساخت کلیسا از قرن ششم آغاز شد. ماما داویتی یکی از 13 پدر آشوری بوده و کسی است که سلول راهب کوچک و یک کلیسای کوچک را به متاتسمیندا اضافه کرده است. ساخت کلیسای جدید ماما داویتی در سال 1857 آغاز و در سال 1871 به پایان رسید.

 

بخوانید: معرفی ۵ هتل‌ چهار ستاره در باتومی

 

مطالب مرتبط