آشنایی با چشمه‌های آب گرم ترکیه

تاریخ و طبیعت ترکیه دست به دست هم داده‌اند، تا خط ساحلی دیدنی در سراسر این سرزمین شکل بگیرد که جذابیت زیادی برای گردشگران دارد. در حقیقت، ترکیه مانند نگین درخشانی دو قاره آسیا و اروپا را به یکدیگر متصل کرده‌ است. اما علاوه بر خط ساحلی که منظره‌های چشمگیر و زیبایی در این سرزمین رقم زده است، ترکیه به خاطر بهره‌مندی از آب و هوای مطلوب و متنوع، مکان‌های طبیعی زیادی برای کشف کردن دارد. چشمه‌های آب گرم ترکیه، بخشی از این دیدنی‌های طبیعی هستند.

در سراسر کشور ترکیه و استان‌های مختلف آن بیشتر از هزار چشمه آب گرم و چشمه‌های آب گرم معدنی وجود دارد که هر کدام دارای خواص درمانی منحصر به فردی هستند؛ برخی از این چشمه‌ها، سرشار از آنتی اکسیدان و مواد معدنی هستند و اکنون سال‌هاست که به عنوان چشمه‌های شفابخش مورد استفاده قرار می‌گیرند. پس شما هم اگر به دنبال استراحت، جوان‌سازی پوست و کسب سلامتی و آرامش هستید، می‌توانید در سفر خود به ترکیه با تور استانبول یا تورهای دیگر، به یکی از این چشمه‌های آب گرم سری بزنید.

 

چشمه آب گرم پاموکاله (Pamukkale Thermal Spring)

پاموکاله در زبان ترکی، به معنای قلعه پنبه است. این منطقه هم از نظر ظاهری منطقه‌ای منحصر به فرد در جهان است و هم به خاطر چشمه‌های آب گرم درمانی‌اش شهرتی جهانی دارد. این منطقه در لیست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است. چشمه‌های معروف پاموکاله، به دلیل داشتن مواد معدنی کربناتی خاصیت‌ فراوانی برای سلامتی بدن انسان دارند. به ویژه آنکه به خاطر داشتن کلسیم، برای سلامت استخوان‌ها بسیار اثربخش هستند.

مکان: استان دنیزلی در ترکیه

 

بخوانید: راهنمای سفر ارزان و اقتصادی به استانبول

 

 

چشمه آب گرم یالووا (Yalova Thermal Spring)

اگر دوست دارید به جای یک مکان نسبتا شلوغ و مملو از گردشگران، برای بهره‌مندی از خواص چشمه‌های آب گرم ترکیه به سرزمین آرامتر و لوکس‌تری بروید، باید برای بازدید از چشمه‌های آب گرم یالووا برنامه‌ریزی کنید. استان یالووا، در شمال غربی ترکیه و درست در ساحل شرقی دریای مرمره قرار دارد. این منطقه، هتل‌ها و اقامتگاه‌های لوکس فراوانی دارد که به شما فرصت می‌دهند، تا در کنار آب و هوای عالی، طبیعت زیبا و رژیم غذایی سالم، از خواص جوان‌سازی و سلامتی چشمه آب گرم یالووا نیز بهره‌مند شوید. در این منطقه هم می‌توانید برای استفاده از خدمات لوکس و خصوصی آب گرم برنامه‌ریزی کنید و هم به مکان‌های عمومی و ارزان‌تر بروید. علاوه بر این، در این سفر می‌توانید برای بازدید از جاذبه‌های بیشتری مانند: آبشارهای دوقلوی اریکلی و باغ گیاه‌شناسی کاراجا نیز برنامه‌ریزی کنید.

مکان: استان یالووا در ترکیه

 

بخوانید: ۵ پیشنهاد هیجان انگیز برای سفر با کودکان در استانبول

 

 

چشمه‌ آب گرم اویلات در بورسا (Oylat Thermal Spring)

چشمه‌های آب گرم Oylat در بورسای ترکیه، از مهم‌ترین و دیدنی‌ترین چشمه‌های آب گرم کشور ترکیه هستند. این چشمه‌ها، به فاصله 30 کیلومتری از مرکز شهر بورسا واقع شده‌اند. بورسا، از شهرهای مهم گردشگری ترکیه است، که به خاطر تنوع جاذبه‌های گردشگری‌اش، در تمام فصل‌های سال میزبان گردشگرانی از سراسر جهان و به ویژه کشورهای اروپایی است. چشمه‌های آب گرم این منطقه نیز خواص درمانی فراوانی دارند. این چشمه‌ها، سرشار از گوگرد، بی کربنات، یون‌های هیدروژن، کلسیم و آهن هستند و به همین دلیل هم خواص درمانی و زیبایی زیادی دارند. پیشنهاد می‌کنیم بعد از گذراندن یک روز آرامش بخش در چشمه‌های آب گرم، یک دل سیر در بهترین رستوران‌های بورسا غذای خوشمزه ترکی نوش جان کنید.

مکان: نزدیکی شهر بورسا در ترکیه

 

 

چشمه آب گرم Cekirge در بورسا (Cekirge Thermal Spring)

در منطقه بورسا، چشمه‌های آب گرم فراوانی وجود دارند. چشمه آب گرم Cekirge معروف به چشمه شفابخش برای افرادی است، که از بیماری‌های روماتیسمی و استخوانی رنج می‌برند. این چشمه‌های آب گرم، به نام آب‌های نقره‌ای نیز شناخته می‌شوند. در نزدیکی این مجموعه آب گرم، مجموعه‌های اقامتی و هتل‌های زیادی خواهید دید که می‌توانند برای یک دوره درمانی و یا یک استراحت کوتاه در تور ترکیه از شما میزبانی کنند.

مکان: منطقه Cekirge در شهر بورسای ترکیه

 

بخوانید: مواردی که شما را عاشق سفر به استانبول می‌کند

 

 

چشمه‌های آب گرم سیواس (Cesme Thermal Spring)

سیواس، سرزمین مشهورترین چشمه‌ آب گرم ترکیه، یعنی Cesme است. بر اساس داده‌های باستان شناسی، منطقه سیواس ترکیه، یکی از نخستیم مکان‌هایی بوده که به عنوان زیستگاه بشر و مهد تمدن شناخته شده است. جالب آن‌که رد پای این چشمه‌ها در تاریخ این سرزمین هم به ثبت رسیده است. بر اساس افسانه‌های قدیمی، در مرکز شهر سیواس، سه چشمه آب جوشان جاری بوده‌اند. امروز نیز، چشمه‌های آب گرم Cesme هم به خاطر خواص‌شان و هم به خاطر بهره‌مندی از آب‌های آبی روشن و آب و هوای مطبوع طرفداران زیادی دارند. این منطقه بدون تردید یکی از بهترین مکان‌هایی است که برای مقاصد درمانی و یا برای استراحت می‌توانید به آن‌جا سفر کنید. نگران هتل و مراکز اقامتی نباشید، در این منطقه هتل‌های فراوانی تاسیس شده‌اند که به گرمی از شما استقبال خواهند کرد.

مکان: شهر سیواس در استان ترکیه

 

 

چشمه آب گرم ایلجین در قونیه (Ilgin Thermal Spring)

قونیه یکی از دیدنی‌ترین شهرهای کشور ترکیه است، که ما بیشتر آن را به خاطر مقبره مولانا و مراسم‌های ویژه‌ای که در آن برگزار می‌شود، می‌شناسیم. اما این شهر غنی، علاوه بر فرهنگ و تمدن ارزشمند، از طبیعت و آب و هوای ویژه‌ای نیز برخوردار است؛ که آن را به یک مقصد گردشگری محبوب برای ایرانی‌ها تبدیل کرده است. علاوه بر این، خوب است که در سفر به ترکیه و بازدید از قونیه، سری هم به چشمه آب گرم ایلجین بزنید. این چشمه‌های آب گرم، سرشار از هیدروکربنات، کلسیم و سدیم هستند و خواص درمانی فراوانی برای بیماری‌های پوستی، روماتیسمی، بیماری‌های مرتبط با گردش خون، بیماری‌های قلبی و مشکلات گوارشی دارند. پس اگر می‌خواهید هم از نظر روحی و هم از نظر جسمی، حال و هوای خود را بهبود بخشید، خوب است که در سفر به ترکیه سری هم به شهر قونیه بزنید.

مکان: شهر قونیه در ترکیه

 

بخوانید: بهترین سفرهای یک روزه از استانبول

 

 

مطالب مرتبط