نکاتی برای سفر به کاپادوکیا: بخش اول

شرط می‌بندیم که شما عکس‌های قابل توجهی از یک سفر کاپادوکیا دیده باشید و از آنجا که این تصاویر بسیار خیره‌کننده بوده‌اند، آرزوی دیدن آن‌را در دل پرورانده‌اید. یا شاید در تدارک سفر با تور ترکیه به این سرزمین زیبا هستید. به هر حال ما تصمیم گرفتیم، در این آرزو شما را همراهی نماییم و شما را با چیزهایی که باید قبل از سفر به کاپادوکیا بدانید، آشنا کنیم. درنگ جایز نیست. پیش به سوی کاپادوکیا!

 

کاپادوکیا را در فهرست میراث جهانی یونسکو بیابید

واقعیت این است که این خطه زیبا در ترکیه، در لیست میراث جهانی یونسکو آورده شده است. زمین‌های سنگی، غارهای منحصر به فرد و تاریخ غارنشینان، ارتفاعات زیبا، دودکش‌های پریان، دره کبوتر، منظره بی‌نظیر پرواز بالن‌ها و سایر جاذبه‌های این شهر، شهرتی جهانی یافته‌اند.

در ضمن جالب است بدانید که ساخت و ساز در این جا مجاز نیست، نمی‌توان بنایی را تخریب کرد و تنها مرمت‌هایی جزئی، توجیه دارند. زیرا قرار است که همه چیز به شکل بکر خود باقی بماند. بنابراین بسیاری از ساکنان محلی، هتل‌ها و مشاغل در حوالی آن و در گورمه جمع شده‌اند. زمین‌های مسکونی اینجا، همگی متعلق به دولت است. البته کشاورزان هنوز هم می‌توانند زمین‌های زراعی اطراف کاپادوکیا را بخرند و به کشت و کار بپردازند.

 

بخوانید: گردش در شهر تاریخی استانبول

 

 

با گذشته کاپادوکیا آشنا شوید

کاپادوکیا در دوره هیتیت، هنگامی که مسیحیان به دنبال فرار از تعقیب رومیان بودند و به این منطقه آمدند، به محلی برای سکونت تبدیل شد. در اینجا انواع غارهای صومعه، غارهای زیرزمینی و بناهایی غار شکل وجود دارند که از مشخصه‌های اصلی این منطقه به شمار می‌آیند. همچنین باید گفت که سنگها و بناهای سنگی کاپادوکیا، حاصل  فوران‌های آتشفشانی و مواد معدنی هستند. بی‌شک می‌توان گفت این منطقه یکی از مهم‌ترین مناطق تاریخی ترکیه است.

 

 

کاپادوکیا مناسب صخره نوردی نیست

بسیاری از صخره‌های موجود در این منطقه توسط طبیعت و از طریق باران، برف، باد و شرایط جوی شکل گرفته‌اند. این صخره‌ها بسیار متخلخل هستند و به هیچ وجه مناسب صخره نوردی نیستند. در واقع این سنگ‌ها، به راحتی قابل خرد شدن و کنده شدن هستند. یکی از بهترین راه‌های لذت بردن و تفریح در این محوطه اقامت متفاوت در بهترین هتل غارها در کاپادوکیا است.

 

 

پیاده‌روی در دره عشق و دودکش‌های پریان را درنظر داشته باشید

درست در خارج از گورمه و فقط با یک پیاده‌روی 10-15 دقیقه‌ای، میتوانید به دره عشق برسید. این قلمرو جایی است که می‌توانید دودکش‌های پریان در کاپادوکیا را ببینید. در واقع سازندهای سنگی را در این جا مشاهده خواهید کرد که به شکل دودکش هستند. این منطقه یکی از توریستی‌ترین مکان‌های ترکیه به شمار می‌رود که در طی سال گردشگران زیادی برای عکاسی و کسب تجربه جدید به آن سفر می‌کنند.

 

 

در مورد دره کبوتر بیاموزید

با توجه به اینکه محصولات کشاورزی منبع اصلی غذایی مردم این منطقه بود، کود حیوانی برای حاصلخیزی محصولات از اهمیت بالایی برخوردار بود. بنابراین فضولات کبوتران، کود مناسبی به شمار می‌آمد که به مزارع کاپادوکیا پاشیده می‌شد. در نتیجه، کشاورزان خانه‌هایی برای کبوتران در بالای صخره‌ها بنا کردند تا آنها بتوانند لانه کنند و زیاد شوند. قرار دادن لانه کبوتران در ارتفاعات نیز، راهکاری برای دور نگه داشتن پرندگان از شر روباه‌ها و شکارچیان بود. این بخش از کاپادوکیا، در هنگام بالن سواری و از بالا منظره جالب توجهی دارد.

 

بخوانید: معرفی جذاب‌ترین هتل‌های تاریخی استانبول

 

 

از موزه فضای باز غافل نشوید

موزه فضای باز، یک پارک حفظ شده از صومعه‌های غار و خانه‌های راهبان است. بعضی از خانه‌های غار، با نقاشی‌های دیواری تزئین شده‌اند. شما می‌توانید برای بازدید از این خانه‌ها، از نردبان بالا بروید و در آن بالا به گشت و گذار بپردازید. شاید باورش کمی سخت باشد، اما باید گفت که راهبان مسیحی، این خانه‌ها را برای فرار از آزار و اذیت مردمان در کاپادوکیا ساخته و در آنها سکونت کردند. این موزه، فقط به اندازه 20 دقیقه پیاده‌روی در خارج از گورمه فاصله دارد. البته می‌توانید برای رسیدن به موزه، در گورمه اسکوتر نیز کرایه کنید.

 

 

دره سرخ، از عجایب زیبای کاپادوکیاست

دره سرخ، به دلیل رنگ قرمز و صورتی‌های ملایم و زرد سنگ‌ها به این اسم نامگذاری شده است. این رنگ، با ماده سرخ موجود در داخل زمین ارتباط دارد. برای بازدید از این منظره دیدنی، می‌توان از گورمه به این سمت پیاده‌روی کرد و یا با بالن، برفراز این مناظر زیبا به پرواز درآمد.

 

بخوانید: بهترین سفرهای یک روزه از استانبول

 

 

قلعه Uchisar را فراموش نکنید

این قلعه دیدنی، به گورمه بسیار نزدیک است. برای رسیدن به آن، می‌توانید سوار اتوبوس‌های Neveshir  شوید و از راننده بخواهید که با رسیدن به قلعه، شما را پیاده کند. ظاهر این بنای سنگی غول پیکر، شبیه پنیر سوئیسی است و یک شهر کوچک نیز در اطراف ساخته شده است.

بعلاوه، می‌توانید در غارهای این حوالی به گشت و گذار بپردازید و سپس به سمت پایین دره بروید و وارد جاده اصلی شوید. در این جاده، غرفه‌های سوغاتی و یک ایستگاه اتوبوس خواهید یافت و می‌توانید برای بازگشت از گورمه از این اتوبوس‌ها کمک بگیرید. اما اگر حس ماجراجویی شما را قلقلک می‌دهد، کافی است همین مسیر را با پیاده‌روی طی کنید و از جاذبه‌های بین راه نهایت لذت را ببرید.

 

بخوانید: راهنمای سفر بانوان تنها به استانبول

 

 

کاپادوکیا منطقه‌ای زیبا در منطقه آناتولی و در مرکز ترکیه است که به دلیل جاذبه‌های توریستی‌اش، مورد استقبال گردشگران بسیاری از سراسر دنیا قرار گرفته است. ما در این مقاله، چیزهایی که باید قبل از سفر به کاپادوکیا بدانید را با شما به اشتراک گذاشتیم. اما از آنجا که این موارد از تنوع بالایی برخوردارند، تصمیم داریم در مقاله بعدی نیز برخی دیگر از آنها را برای شما بازگو کنیم. خوشحال می‌شویم که در این سفر ما را همراهی کنید.

 

 

مطالب مرتبط