گردش در شهر تاریخی استانبول، بخش اول

شبه جزیره تاریخی استانبول که قدمت آن به 685 سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد، پایتخت بسیاری از تمدن‌ها مانند رومیان، بیزانس و امپراتوری عثمانی بوده است. این شبه جزیره تاریخی منطقه توریستی اصلی در استانبول است که همه گردشگران در آن بیشترین فعالیت را می‌کنند. این بخش که قسمت تاریخی شهر را تشکیل می‌دهد با موزه‌ها، مساجد، کلیساها و جاهای اصلی پر شده است. شبه جزیره تاریخی استانبول اکنون در منطقه فاتح قرار دارد. در سال جدید با تور استانبول سفر کرده و از این منطقه دیدن کنید.

 

مختصری بر دوره بیزانس

بیزانت نام شهری بود که در سال 685 قبل از میلاد توسط فرمانده Megaran Byzas تأسیس شد و یونانیان اولین مهاجران در اینجا بودند. در طول گسترش امپراتوری روم به سمت آسیای صغیر، در سال 330 امپراطور کنستانتین این شهر را به عنوان پایتخت اعلام کرد و نام آن را به قسطنطنیه تغییر داد. در سال 395، امپراتوری روم فروپاشید و امپراطوری روم شرقی حکومت را به دست گرفت که آن را به امپراطوری بیزانس می‌شناسیم. امپراطوری بیزانس این شهر را تا زمان فتح امپراطوری عثمانی در سال 1453 توسط فاتح سلطان محمد اداره کرد. دوره بیزانس استانبول را به یک میراث فرهنگی بی‌نظیر و دارای مناظر دیدنی فراوان از جمله نمادی از موزه ایاصوفیه در استانبول، کلیسای چورا، صومعه Pantocrator، موزه موزاییک در استانبول، و کلیسای سنت سرجیوس تبدیل کرد که هنوز هم می‌توان از آن‌ها بازدید کرد. به علاوه محله‌های فنر و بالات همچنین دارای میراث غنی بیزانس هستند.

 

 

پس از فتح استانبول، این شهر به قلب و پایتخت چشمگیر امپراتوری عثمانی تبدیل شد و با جاهای دیدنی و مکان‌های متنوعی همچون مساجد زیبا، کاخ‌ها، فواره‌ها و عمارت‌ها از طریق شبه جزیره تاریخی و همچنین سواحل بسفر و شاخ طلایی استانبول تزئین شد. ایاصوفیه که روزی کلیسا بود در دوره عثمانی به مسجد و در نهایت امروزه به موزه تبدیل شده، مسجد سلیمانیه، و همچنین مسجد آبی استانبول نمونه‌های زیبایی از میراث عثمانی هستند. البته کاخ توپکاپی که مجتمع بزرگی هم هست محل زندگی سلطان‌ها بوده و تا قرن 19ام بطور مداوم تمدید می‌شد.

 

بخوانید: غذاخوری‌های ارزان در نزدیکی بازار بزرگ استانبول

 

 

ناحیه‌ها و محله‌های تاریخی استانبول

شبه جزیره تاریخی استانبول از دو ناحیه به نام‌های فاتح و امینونو تشکیل شده بود، اما با آخرین آیین‌نامه‌های شهرداری، امینونو به یک محله تبدیل شد و منطقه فاتح به کل شبه جزیره تاریخی را در برگرفت. محله‌های شبه جزیره تاریخی شامل موارد زیر است:

  • آکسارای
  • بیزیت
  • امینونو
  • فنر
  • هاسکی
  • کاراگومروک
  • کوچامصطفی پاشا
  • کومکاپی
  • محمودپاشا
  • سیرکچی
  • سلطان احمد
  • سهرمینی
  • وفا
  • Tahtakale

 

 

ناحیه فاتح

در شبه جزیره تاریخی، منطقه فاتح میزبان اکثر اماکن تاریخی استانبول از دوره‌های روم، بیزانس و امپراطوری عثمانی است، که شامل کاخ‌های زیبا، کلیساها، مساجد، فواره‌ها، موزه‌ها و چیزهای بیشتری می‌شود. در ادامه به معرفی بخش‌های مختلف منطقه فاتح در استانبول می‌پردازیم.

 

 

ناحیه فاتح مرکزی

ناحیه مرکزی فاتح برای مسجد زیبای فاتح و مجتمع متصل به آن شناخته می‌شود. این مسجد که در سال 1463 ساخته شده به نام سلطان محمد فاتح درآمده است. این مسجد شامل مجتمعی با مدرسه، بیمارستان، کاروانسرا، کتابخانه و حمام‌ها است. Fevzi Pasa خیابان اصلی منطقه است که همچنین به عنوان خیابان اصلی در دوره رومیان نیز مورد استفاده قرار می‌گرفت. مکان‌های تاریخی مشهور در مرکز فاتح شامل کتابخانه Millet و ستون معروف بیزانس به نام Kıztaşı می‌شود.

 

بخوانید: سفری عاشقانه به ترکیه برای زوج‌ها

 

 

امینونو و سیرکچی

امینونو و سیرکچی دو محله‌ای هستند که در امتداد شاخ طلایی واقع شده‌اند و تا پایین ساحل به سمت کاخ توپکاپی در استانبول کشیده شده‌اند. آن‌ها یکی از محبوب‌ترین مناطق گردشگری شهر و همچنین قطب حمل و نقل مهم استانبول هستند. این دو محله میزبان جذابه‌های تفریحی و توریستی بسیار خوبی از قبیل کافه‌های تاریخی، رستوران‌ها و هتل‌های با کیفیت هستند. عرشه‌های کشتی، میدان امینونو، بازار ادویه مصر در استانبول، مسجد ینی، ایستگاه قطار تاریخی Sirkeci Orient Express و پارک گلخانه از دیدنی‌های مهم این دو محله هستند.

 

 

سلطان احمد

محله سلطان احمد در استانبول که قلب اصلی امپراطوری عثمانی بوده، اکثر مکان‌های برتر شهر را در خود جای داده است. با تنوع دیدنی‌های این محله همچون هیپودروم، ایاصوفیه، کاخ توپکاپی، مسجد آبی، مخزن آب باسیلیکا، موزه‌های باستان‌شناسی استانبول و موزه هنرهای ترکی و اسلامی، سلطان احمد یک آهنربای طبیعی برای میلیون‌ها توریست است. این منطقه آرام و نسبتا بدون ترافیک که می‌شود در آن پای پیاده و یا با ترموا کاوش کرد با سوغات و فرش، رستوران و کافه، هتل‌ها و مهمانخانه‌ها پوشیده شده است.

 

 

از جاده دیوان به بیزیت

جاده دیوان به معنی "جاده به شورای شاهنشاهی" جاده‌ای باستانی است که امروزه به واسطه خط ترموا میدان سلطان احمد و میدان بیزیت را به هم متصل می‌کند. این قسمت از منطقه میزبان انواع مکان‌های تاریخی و یادگارهای معماری از دوره‌های عثمانی، رومی و بیزانس، هتل‌ها، و جمعیت توریست‌ها است. شما در اینجا مغازه‌ها، کافه‌ها و رستوران‌های متنوعی را پیدا خواهید کرد.

 

بخوانید: سفر به جزایر نزدیک استانبول در سال 2020

 

 

بیزیت

بیزیت محله‌ای تاریخی است که در انتهای خیابان دیوان واقع شده است. به علاوه میدان بیزیت شاهد وقایع مهم فرهنگی و سیاسی بوده و هست. گرند بازار یا همان بازار بزرگ یکی از معروف‌ترین و پربازدیدترین مکان‌های این قسمت از شهر است. سایر دیدنی‌های محبوب شامل مسجد بیزیت، مسجد نوروعثمانیه، بازار کتاب دست دوم فروشی Sahaflar، ساختمان باشکوه دانشگاه استانبول و برج بیزیت که از آن به عنوان برج مراقبت از آتش سوزی در این شهر استفاده می‌شد، می‌شود.

 

مطالب مرتبط