معروف‌ترین مناطق جنگلی ترکیه

ترکیه، دارای 9 کانون زیست محیطی است، که توسط سازمان جهانی حیات وحش و وزارت جنگلداری محیط زیست برای اطمینان از پایداری زیست محیطی تحت نظر هستند. اما شما به عنوان یک گردشگر، قادر هستید که در هر کدام از این مناطق جنگلی ترکیه به طبیعت‌گردی بپردازید و چهار فصل این کشور را در این مناظر باشکوه به نظاره بنشینید.

 

Ibradi-Akseki

این منطقه جنگلی، یک دشت مرتفع است که جز جاذبه‌های توریستی آنتالیا است و تعداد زیادی از گونه‌های بومی گیاهان را شامل می‌شود. این ناحیه، به دلیل وجود درختان ارزشمندش شهرت دارد. در واقع کوه‌های این حوالی، سرشار از درختان عرعر، سرو و کاج هستند که توسط نهرهای کوهستانی سیراب می‌شوند. این پارک ملی همچنین، غار Altinbesik و دریاچه عمیقش را نیز در خود جای داده است.

 

 

کوهستان Amanos

کوه‌های Amanos، یکی از مناطق بکر ترکیه به شمار می‌آیند. این نواحی، دارای ساختار گیاهی متداول منطقه مدیترانه هستند و همچنین یکی از نقاط مهم تنوع زیستی در جهان به شمار می‌آیند.

 

بخوانید: معروف‌ترین جاده‌های ترکیه برای دوچرخه‌سواری

 

 

جنگل بلگراد

این جنگل که در 15 کیلومتری شمال استانبول و در شرقی‌ترین نقطه شبه جزیره Çatalca  واقع شده است، مساحتی بالغ بر 5،300 هکتار داشته و بلندترین نقطه آن، 230 متر بالاتر از سطح دریاست. اینجا انواع مسیرهای عالی برای پیاده روی، دویدن و دوچرخه سواری و همچنین امکان اردو زدن را شامل می‌شود. این محدوده، به ریه‌های استانبول شهرت دارد. گونه‌های درختی از جمله راش، ممرز و بلوط  را می‌توانید در اینجا بیابید.

این جنگل همیشه خیره‌کننده است، اما فصول بهار و پاییز، زیباترین چهره خود را نشان می‌دهد. رسیدن به جنگل بلگراد با ماشین با آسانی امکان‌پذیر است، اما اتوبوس‌های عمومی عمدتا به روستای کوچک Bahçeköy  که در مرکز جنگل قرار دارد، رفت و آمد می‌کنند. اگر قصد دارید که با تور استانبول به این محدوده سفر کنید، بهتر است که مقاله جنگل بلگراد؛ بهشت سبز استانبول برای گردشگران را نیز مطالعه کنید.

 

 

منطقه کوهستانی Babadag

این منطقه در حوالی فتحیه، در اولودنیز واقع شده است و تقریبا 2000 متر ارتفاع دارد. در اینجا می‌توانید طیف وسیعی از انواع گل‌ها، اعم از ارکیده‌های نادر تا درختان سدر قدیمی را بیابید. این مسیر، بسیار محبوب عاشقان پیاده‌روی است. همچنین در حال حاضر، به یکی از محبوب‌ترین سایت‌های پاراگلایدر در جهان تبدیل شده است. جنگل‌های این نواحی، زیست‌گاه بزها، خرگوش‌ها، سنجاب‌ها و حتی گاهی گرازهای وحشی هستند..

 

بخوانید: این دیدنی‌‌های استانبول را از دست ندهید

 

 

Datca Bozburun Peninsula

این شبه جزیره که در جنوب غربی ترکیه واقع شده، یک بهشت سبز-آبی است، که از دریای مرمره شروع می‌شود و تا بیش از 100 کیلومتر در دریای اژه پیش می‌رود. این محدوده دارای سواحل شنی متروک، شهرهای باستانی و حیات وحش است. در اینجا با انبوهی از تپه‌های وسیع، دره‌های عمیق، انواع گل‌ها، هوای تازه که به بوی آویشن، رزماری و مریم گلی معطر شده و روستاهای آرام مواجه خواهید شد. بعلاوه چشم اندازی گسترده از آثار باستانی به جا مانده از دوران بیزانس و عثمانی نظیر ویرانه‌های کلیسا، آب انبارهای باستانی، مقبره‌ها و غیره را خواهید یافت.

 

 

کوهستان Kure

این منطقه کوهستانی، در واقع یکی از زیباترین پارک‌های ملی ترکیه است که به زیبایی‌های طبیعی خود شهرت دارد. انواع تنگه‌های عمیق، غارهای طولانی و آبشارها از جمله جاذبه‌های طبیعی این ناحیه هستند. بعلاوه 120 روستای مختلف این کوهستان را احاطه کرده‌اند. جالب است بدانید که تعداد 100 غار در این منطقه وجود دارد. در این پارک ملی و اطراف آن، 930 گونه گیاه، 129 نوع پرنده، 48 نوع پستاندار، 8 نوع خزنده و 9 گونه دوزیست وجود دارد. جالب است بدانید که این پارک ملی بکر که در استان‌های بارتین و کاستامنو واقع شده، با وسعت 37.753 هکتار از اهمیتی جهانی در راستای حفاظت از محیط زیست برخوردار است.

 

 

جنگل‌های Yenice

این جنگل‌ها، در منطقه دریای سیاه ترکیه واقع شده‌اند و یک بهشت سبز زمردی را به انسان هدیه می‌دهند. همچنین سرشار از دره‌های عمیق، رودخانه‌ها و حیوانات وحشی هستند. هیچ شهرک سازی در این محدوده انجام نشده و صرفا روستاهایی پراکنده را شاهد خواهید بود. در هر گوشه از این محدوده با انواع درختانی نظیر فندق، کاج سیاه، افرا سیکامور، ممرز، گونه‌های مختلف بلوط و نارون روبرو خواهید شد. بعلاوه مطالعات نشان می‌دهد که این منطقه میزبان خرس قهوه‌ای، سیاه گوش اروپایی، گربه وحشی، گرگ خاکستری، شغال طلایی، روباه قرمز، گوزن قرمز، گراز وحشی، گاومیش و گونه‌های مختلف پرندگان از جمله دارکوب است.

 

بخوانید: ۶ نقطه دیدنی کمتر شناخته شده برای کشف در استانبول

 

 

دره Firtina

این دره، در نزدیکی کوه‌های Kackar واقع شده و بهشتی پنهان در منطقه دریای سیاه به شمار می‌آید، که به دلیل وجود جنگل‌های طبیعی قدیمی، رودخانه وحشی Firtina، دریاچه یخچال Avusor  و آبشار Palovit شهرت دارد. این دره شیب‌دار و سرسبز، مکانی فوق العاده برای تجربه زندگی سنتی است. در واقع این حوالی، پر از خانه‌های کوهستانی و عمارت‌های تپه‌ای است که در اوایل قرن بیستم ساخته شده‌اند.

 

 

کوهستان Karcal

این کوهستان، گوشه‌ای اسرارآمیز از شمال شرقی ترکیه را به نمایش می‌گذارد. شما در این منطقه، انواع گونه‌های گیاهی بومی، جنگل‌های سبز دست نخورده، دریاچه‌های یخچالی و زیبایی‌های بی نظیر را کشف خواهید کرد. این محدوده بسیار محبوب علاقمندان به کوهنوردی و ماجراجوی است. بالاترین قله این رشته کوه بزرگ که در امتداد ساحل دریای سیاه واقع شده است، ارتفاعی معادل 3939 متر دارد. در سال ، این رشته کوه به عنوان یک پارک ملی ثبت شد.

 

بخوانید: باشکوه‌ترین و زیباترین پل‌های ترکیه

 

 

در این مقاله، با معروف‌ترین مناطق جنگلی ترکیه آشنا شدیم. در نهایت لازم به ذکر است که حدود 12.6 میلیون هکتار از جنگل‌های ترکیه بکر هستند و تقریبا تمام این جنگل‌ها متعلق به دولت هستند و توسط اداره کل جنگلداری مدیریت می‌شوند. 

 

مطالب مرتبط