۱۰ ساختمان با معماری مدرن در ترکیه

امروزه، ترکیه به یک مرکز فرهنگی جهانی بدل شده است. این کشور با ترکیب تاریخی متنوع، غنی و با فناوری‌های جدید، سبک‌های التقاطی و تاریخی که در کنار هم قرار دارند، شهرت پیدا کرده است. اگر با تور استانبول سفر کنید، نمونه‌هایی از معروف‌ترین ساختمان‌ها با معماری مدرن در ترکیه را خواهید یافت.

 

Garanti Bank Technology Campus

این پروژه، یک کارخانه قدیمی شیمیایی صنعتی بوده که اکنون به یکی از پردرآمدترین بانک‌های ترکیه و ساختمانی چندمنظوره در استانبول تبدیل شده است و یکی از دیدنی‌ترین معماری‌های استانبول است. این فضا شامل دو آمفی تاتر 600 و 200 صندلی، فضاهای جلسات آموزشی، کافه تریاها، مرکز داده‌ها و غیره است. مساحت آن در حدود 142،000 متر مربع است و 51000 متر مربع از این مساحت، به پردیسی با دفاتر کاری، سالن، فضاهای آموزشی و کافی نت و غیره اختصاص داده شده است.

 

بخوانید: زیباترین شهرهای گردشگری دنیا از لحاظ معماری

 

 

مسجد Yesilvadi

این مسجد به عنوان مرکز آموزش، اطلاع رسانی و مکانی برای حل و فصل شهرک ‌سازی و همچنین نمازخانه ساخته شده است. این مکان در Ümraniye استانبول، از طرح‌ها و خطوطی انتزاعی تشکیل شده و در عین حال با معیارهای سنتی تلفیق شده است. این مسجد شامل یک نمازخانه 350 نفره، سالن اجتماعات شخصی 250 نفره، کتابخانه، واحدهای فعالیت اجتماعی، حیاط و میدان است. و در لیست زیباترین مساجد ترکیه جا دارد.

 

 

مرکز فرهنگی Raif Dinçkök

این ساختمان و شهرک موجود، در شمال غربی ترکیه در نزدیکی دریای مرمره و در Yalova واقع شده است. اینجا با حدود 100000 نفر سکنه، به دلیل صنعت و نیز انواع غنی از گیاهان بومی شناخته شده است. نمای بیرونی این ساختمان، از فولاد ضد آب و هوا و سطحی زنگ زده تشکیل شده که این امر نوعی ادای احترام به صنعت و عناصر مقاوم طبیعت است. یک اتاق چند منظوره با ظرفیت 600 نفر، یک کارگاه آموزشی برای حداکثر 150 نفر، اتاق‌های مجالس و نمایشگاه، یک دفتر و کافه تریا بخشی از این طرح را به خود اختصاص داده‌اند.

 

بخوانید: آشنایی با معماری‌های بی‌نظیر دوره بیزانس

 

 

آکواریوم آنتالیا

آکواریوم آنتالیا در ترکیه، به نحوی ساخته شده است تا با چشم‌انداز اطراف آن هماهنگ باشد. این طرح با ترکیب فضای عمومی بیرون و اکواریوم و فضای داخلی، از یک نمای موج‌دار بهره برده است که این امر به محافظت آن در برابر باد کمک می‌کند. در پشت طبقه همکف، یک فضای عمومی سایه‌دار ایجاد شده است تا بازدیدکنندگان را از باد محافظت کند و به آنها اجازه دهد از آفتاب لذت ببرند. این اثر، یکی از زیباترین و محبوب‌ترین ساختمان‌های مدرن در ترکیه به شمار می‌آید.

 

 

Selcuk Ecza HQ

این پروژه که 7 ساختمان مدرن را در استانبول شامل می‌شود، دارای دفاتر مختلفی با شیشه‌های سقف تا کف است که با الهام از عمارت‌های ساحلی استانبول طراحی شده اند. گفتنی است که ساختمان‌های این پروژه از طریق باغ‌ها، باغ‌های پشت بام، پاسیوهای فوقانی یا همکف، مسیرها و راهروها به یکدیگر راه دارند. همچنین برای نمای بیرونی، رنگ قهوه‌ای با طرح چوب درنظر گرفته شده تا ساختاری متحد و طبیعی را برای بیننده تداعی کند.

 

بخوانید: بهترین شهرها برای بازدید از هنر خیابانی

 

 

The Farm Of 38° 30°

اینجا یک بوتیک کارخانه لبنیات است که در روستای Tazlar در مرکز ترکیه و در ورودی دره " Valley of Art " واقع شده است. این کارخانه لبنیاتی، بازدیدکنندگان بسیاری را به خود جذب می‌کند و در عین حال فرآیند تولید محصولات لبنی این مزرعه را به نمایش می‌گذارد. بوتیک کارخانه، همچنین دارای یک نمایشگاه پنیر است. این پروژه، در داخل یک حیاط سرسبز واقع شده و از یک سایبان بزرگ در قسمت ورودی بهره برده است.

 

 

Sur Yapi Offices

این ساختمان که در استانبول قرار دارد، مشتمل بر یک مجتمع مسکونی مرتفع، فضای اداری، نمایشگاه و دفاتر فروش واحدهای مسکونی و شرکت ساختمانی است. نمای آن، از پانل‌های چوبی هندسی تشکیل شده که آنرا در محیط اطراف بسیار برجسته می‌کنند. این امر همچنین، به کنترل تابش نور خورشید کمک می‌کند.

 

بخوانید: خیره‌ کننده‌ترین هتل‌ها از لحاظ هنر و طراحی

 

 

مرکز مد Vakko

این مرکز که در واقع یک هتل ناتمام بوده که مورد بازسازی قرار گرفته، در حال حاضر به عنوان یک دفتر مرکزی و پروژه نوسازی در استانبول طراحی شده است. فضای داخلی نمایشی آن معروف به "ویترین"، مجموعه‌ای از دفاتر و سالن اجتماع و سالن نمایشگاه را شامل می‌شود که پنجره‌های کف به سقف دارند و در کنار یکدیگر واقع شده‌اند. طبقات نیز با نمایی فولادی از یکدیگر جدا شده‌اند و این امر جلوه‌ای بی نظیر به این پروژه بخشیده است، به نحوی که شبیه یک توهم یا سراب به نظر می‌رسد.

 

 

دانشگاه فنی Middle East

یکی از مهم‌ترین آثار معماری مدرن ترکیه، پردیس دانشگاه فنی خاورمیانه آنکارا است که بین سال‌های 1961 و 1980 طراحی شده است. این پروژه، مساحت 500000 متر مربع را شامل می‌شود و با استفاده جسورانه از عناصر بتونی، آجری و چوبی، به یکی از نمونه‌های بی‌بدیل در حیطه معماری مدرنیستی این کشور بدل شده است.

 

 

مرکز فرهنگی Atatürk

هایاتی تابانلی اغلو، یکی از معماران برجسته ترکیه، فارغ التحصیل دانشگاه فنی هانوفر و متخصص در معماری تئاتر و خانه‌های اپرا است. اولین و مشهورترین پروژه وی، مرکز فرهنگی Atatürk است که بیش از 20 سال پیش به عنوان اولین "کاخ فرهنگ" استانبول با حضور نخست وزیر وقت، افتتاح شد.

 

بخوانید: معرفی ۱۵ موزه‌ی گران‌قیمت دنیا

 

 

از دهه 50 به بعد، ترکیه بسیار تحت تاثیر جنبش معماری مدرن قرار گرفت. و برخی از مهم‌ترین معماران این کشور در این دوره شروع به تکمیل پروژه‌های خود کردند. ما نیز در این مقاله با هم به گردش در میان معروف‌ترین ساختمان‌ها با معماری مدرن در ترکیه پرداختیم، هر چند که استانبول در این زمینه پیشتاز است.

 

مطالب مرتبط