آشنایی با دیدنی‌ترین آکواریوم‌های دنیا

آکواریوم‌ها، از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری هستند و به همین دلیل هم بسیاری از شهرهایی که به عنوان قطب گردشگری شناخته می‌شوند، حداقل یک مجموعه تفریحی از بهترین تم‌پارک‌های آبی دنیا و یا آکواریوم را در خود جای داده‌اند. هر یک از این آکواریوم‌ها ویژگی‌های خاصی دارند و مدیران آن‌ها تلاش می‌کنند تا بتوانند برتری خود را به نمونه‌های دیگر نشان دهند.

آکواریوم‌های گوناگون از نظر ابعاد، سازه‌ها، مهندسی بی‌نظیر و اندوخته تنوع زیستی دریایی و امکانات تفریحی و رفاهی جانبی، با یکدیگر رقابت می‌کنند. در حال حاضر آکواریوم سنگاپور، در جهان رتبه نخست را به خود اختصاص داده است و آکواریوم محبوب استانبول هم در جایگاه پنجم قرار دارد. در ادامه این مطلب با برترین آکواریوم‌های جهان آشنا خواهیم شد:

 

آکواریوم دریای، سنگاپور (SEA Aquarium, Singapore)

آکواریوم دریا در سنگاپور، در حال حاضر بزرگترین آکواریوم دنیا است. این آکواریوم در جنوب شرقی آسیا در داخل پارک زندگی دریایی در سنتوزای سنگاپور واقع شده است. این آکواریوم عظیم میزبان بیش از 800 گونه جانوری آبزی است که در مجموع بیش از 100000 موجود دریایی هستند.

این موجودات آبزی در ده منطقه و 49 زیستگاه طبیعی که در محدوده پارک احیا شده‌، زندگی می‌کنند. برخی از با اهمیت‌ترین موجودات این آکواریوم شامل دلفین‌های گلوگاه، کوسه های چکشی و دلفین‌های زیبا و منحصر به فرد هستند.

 

بخوانید: معرفی شگفت انگیزترین پدیده‌های آبی دنیا

 

 

آکواریوم جورجیا، ایالات متحده آمریکا (Georgia Aquarium, U.S.A)

بیش از 100000 آبزی، نماینده بیش از 500 گونه اشکال حیات آبزی، در آکواریوم جورجیا در آکواریوم آتلانتای جورجیا در ایالات متحده نگهداری می‌شوند. این آکواریوم 10 میلیون گالن آب را در خود جای داده است تا نمایشی از زندگی دریایی پر رونق را به شما نشان دهد.

کمک مالی عظیم 250 میلیون دلاری توسط یک تاجر آمریکایی به نام برنارد مارکوس به سازندگان این آکواریوم کمک کرد تا آن را از یک مجموعه تفریحی به یک آکواریوم بی نظیر در جهان تبدیل کنند. دلفین‌ها، کوسه‌ها و چند گونه منحصر به فرد از نهنگ‌های آمریکایی محبوب‌ترین موجوداتی هستند که در این آکواریوم نگهداری می‌شوند.

 

بخوانید: جذاب‌ترین هتل‌های عجیب در آسیا

 

 

آکواریوم اوکیناوا چورامی در ژاپن (Churaumi Aquarium, Japan)

آکواریوم اوکیناوا چورامی، با مساحت 19000 متر مربع زمین و 77 تانک دارای 10،000 متر مکعب آب، در پارک اقیانوس اکسپو در اوکیناوا ژاپن واقع شده است. این آکواریوم که در سال 2002 میلادی افتتاح شد، در حال حاضر شامل چهار طبقه است که مخازن پر از آب با زندگی دریایی از جمله کوسه‌ها، ماهی‌ها و مرجان‌ها رونق می‌گیرد. مخزن دریای Kuroshio بزرگترین مخزن آکواریوم و همچنین بزرگترین در نوع خود در جهان است.

 

 

آکواریوم اقیانوس گرافی اسپانیا (L’Oceanogràfic, Spain)

یکی از بهترین آکواریوم‌های جهان، آکواریوم L’Oceanogràfic است که در نزدیکی شهر والنسیا در اسپانیا واقع شده است. این آکواریوم در فضایی معادل 110،000 متر مربع ساخته شده است و دارای ظرفیت آب 42،000،000 لیتر است. این آکواریوم در سال 2003 درهای خود را برای عموم گشود و در حال حاضر نزدیک به 45000 پستاندار دریایی و آب شیرین، ماهی و خزندگان و همچنین پرندگان آبی متعلق به بیش از 500 گونه در آن قرار دارد.

این آکواریوم به گونه‌ای طراحی شده است که اکوسیستم‌های آبی متمایز جهان مانند زیستگاه مدیترانه‌ای، زیستگاه حرا و باتلاق، دریاهای قطب شمال، آب‌های گرمسیری، دریاهای معتدل و… را به نمایش می‌گذارد. دلفین‌ها، کوسه‌ها، نهنگ‌های beluga ، شیرهای دریایی و ماهی‌های ریز رنگارنگ برخی از محبوب‌ترین ساکنان این آکواریوم هستند. این آکواریوم منبع آب خود را از نزدیکی ساحل دریا La Malva-Rosa به دست می‌آورد.

 

بخوانید: جذاب‌ترین گردش‌های دریایی در سراسر دنیا

 

 

ترکوازو، آکواریوم استانبول در ترکیه (Turkuazoo, Turkey)

آکواریوم Life Sea Sea Aquarium  استانبول که قبلا با نام آکواریوم ترکواز شناخته می‌شد، یک آکواریوم عمومی است که در منطقه Bayrampasa شهر استانبول ترکیه واقع شده است که میتوانید در سفر با تور استانبول از آن دیدن کنید. این آکواریوم در سال 2009 میلادی موفق شد رتبه بزرگترین آکواریوم را هم در اروپا و هم در ترکیه به خود احتصاص دهد.

این آکواریوم در حال حاضر میزبان حدود 25000 گونه از موجودات آبزی است که در اکوسیستم‌های مصنوعی شبیه‌سازی شده‌ای مانند جنگل‌های بارانی گرمسیری، زیستگاه‌های دریایی گرمسیری و ... زندگی می‌کنند. شکارچیان دریایی چشمگیر آکواریوم مانند کوسه‌ها در یک مخزن شکارچی ویژه قرار دارند که در آن کسانی که به اندازه کافی جرات و توانایی دارند می‌توانند از تجربه شیرجه زدن با کوسه‌ها لذت ببرند.

تونل دریایی 90 متری Marinescape در آکواریوم منظره‌ای پانوراما و دیدنی از زندگی دریایی موجودات آبزی متنوع را به بینندگان نشان می‌دهد که یکی از پرطرفدارترین بخش‌های این آکواریوم است. آب مورد نیاز این آکواریوم از آب‌های آزاد و از طریق دریای زیبای مرمره تامین می‌شود.

 

 

آکواریوم یوشاکا در آفریقای جنوبی (uShaka Marine World, South Africa)

آکواریوم یوشاکا، بزرگترین آکواریوم قاره آفریقا است که در بندر دوربان آفریقای جنوبی ساخته شده و به عنوان ششمین آکواریوم بزرگ دنیا شناخته می‌شود. این آکواریوم گونه‌های آبزی فراوانی را در خود جای داده است و از ماهی‌های بسیار ریز آکواریومی تا اسب آبی و کوسه ماهی را در آن‌جا خواهید دید.

این آکواریوم هر ساله نزدیک به یک میلیون بازدیدکننده را به خود جذب می کند. اما ویژگی دیگری که یوشاکا را به یک آکواریوم منحصر به فرد تبدیل کرده، نوع معماری آن است. این آکواریوم شبیه به یک کشتی غرق شده ساخته شده است که بازدید از آن در تور آفریقای جنوبی بسیار جذاب و هیجان انگیز است.

 

بخوانید: معرفی ۹ بازار مهم و جذاب در دنیا

 

مطالب مرتبط