بهترین شهرها برای بازدید از هنر خیابانی

برخی معتقدند که هنر نقاشی‌های خیابانی، دیوارها و کف شهر را خراب می کند. اما برخی دیگر فکر می‌کنند که این امر، به ایجاد یک شخصیت منحصر به فرد برای شهر کمک می‌کند. هنرمندان مشهور در این زمینه نظیر بنکسی و کیت هارینگ نشان داده‌اند که هنر خیابانی فقط نوعی بیان خلاق نیست، بلکه می‌تواند مضامینی  را پیرامون موضوعات مهم مانند قوانین مهاجرت و حقوق بشر در پی داشته باشد.

البته باید گفت که هنوز هم در بیشتر نقاط دنیا، خلق این هنر بدون مجوز، امری غیرقانونی است. در این مقاله، به معرفی بهترین شهرهای دنیا برای بازدید از هنر خیابانی خواهیم پرداخت که صحنه‌های هیجان‌انگیزی را به نمایش می‌گذارند.

 

بوئنوس آیرس

خیابان‌های بوئنوس آیرس، به  نقاشی‌های دیواری عظیم و کاریزماتیک ساخته شده توسط هنرمندان بین‌المللی و محلی شهرت دارد. در سراسر محلاتی نظیر پالرمو، ویلا کرسپو و سان تلمو، هنر خیابانی توانسته است که مضامین سیاسی و یا صحنه‌هایی زیبا و بانشاط را به نمایش گذاشته بگذارد.

 

بخوانید: خیره‌ کننده‌ترین هتل‌ها از لحاظ هنر و طراحی

 

 

ملبورن

دومین شهر بزرگ استرالیا، به دلیل هزارتوهای رنگارنگ گرافیتی شهرت جهانی یافته است. جالب است بدانید که هنرمندان خیابانی از سراسر جهان آثار خود را در معروف‌ترین گذرگاه‌های ملبورن، از جمله Hosier Lane ، Union Lane ، ACDC Lane، و Croft Alley به جا گذاشته‌اند.

 

 

لیسبون

ابتکارات هنر عمومی نظیر پروژه Crono  و Galeria de Arte Urbana، فضاهای مختلفی را در سراسر لیسبون برای ارائه آثار هنرمندان خیابانی در جای جای شهر از جمله دیوارها و سطل‌های بازیافت فراهم کرده‌اند. در ضمن گالری هنری Underdogs مستقر در لیسبون، تورهایی را در اطراف شهر ساحلی برگزار می‌کند. این گالری به معرفی انواع آثار نقاشی دیواری شهر و داستان‌هایی که در پس آنها قرار دارد، می‌پردازد.

 

بخوانید: با زیباترین کلیساهای اروپا آشنا شوید

 

 

برلین

بقایای نقاشی‌های دیواری روی دیوار برلین، از مهم‌ترین مشخصه‌های هنری این شهر به شمار می‌آید. در طول جنگ سرد، این دیوار به یک هدف برای ارائه هنر سیاسی بدل شد. البته امروزه، هنرهای نمادین خیابانی در محله‌های نزدیک گالری East Side (قسمت به جا مانده از دیوار برلین)، نظیر Kreuzberg و Friedrichshain به زیبایی خودنمایی می‌کنند.

 

 

مونترال

ماه ژوئن هر سال، مونترال میزبان جشنواره 11 روزه نقاشی‌های دیواری است. این جشنواره، یک رویداد پرطرفدار است که در جشن جنبش بین‌المللی هنر شهری، هنرمندان برجسته خیابانی را به خود جلب می‌کند. اما جامعه هنری محلی در این شهر کانادایی، در طول سال حتی در فصل سرد زمستان نیز به خلق آثار هنر خیابانی مشغولند.

 

 

والپارایسو

در والپاراسو شیلی، خلق هنرهای خیابانی نه تنها قانونی است، بلکه می‌توان آنرا تقریباً در هر گوشه‌ای یافت. می‌توانید برای بازدید کلی از این آثار، از تورهای هنر خیابانی Valpo کمک بگیرید و یا خودتان به رایگان به گشت و گذار در شهر بپردازید. تعداد 42 مکان عمده در این شهر، برای ارائه هنر خیابانی وجود دارد که مشهورترین آنها محله‌های Cerro Alegre و Cerro Concepción هستند.

 

بخوانید: اینستاگرامی‌ترین نقاط اروپا

 

 

نیویورک

هنر خیابانی برای اولین بار در اوایل دهه 1980 در شهر نیویورک مطرح شد. از آن زمان، هنرمندان تجسمی از سراسر جهان به این شهر هجوم آورده‌اند تا شاهکارهای خود را بر روی دیوارهای بتونی خلق کنند. بنابراین می‌توانید انواع تابلوهای هنری، از نقاشی دیواری کیت هارینگ در هارلم گرفته تا آثار ارائه شده در نمایشگاه‌های بروکلین را در نیویورک بیابید.

 

 

تفلیس

مرکز کشور گرجستان، در زمینه ارائه هنر خیابانی قدمت چندانی ندارد. اما هنرمندان گرجی نظیر Dr. Love، Tamoonz، Gagosh و سایرین، در سال‌های اخیر در این زمینه فعالیت زیادی داشته‌اند و آثار بسیار عمیق و هنرمندانه‌ای را خلق کرده‌اند. برخی از این آثار در سطح بین‌المللی مطرح شده‌اند و جوایزی را به خود اختصاص داده‌اند. یکی از بهترین لذت‌ها در سفر با تور گرجستان، گشت و گذار در محله‌های تفلیس و مشاهده آثار هنرمندان خیابانی است. برای آشنایی بیشتر، پیشنهاد می‌کنیم که حتما مقاله تماشای گرافیکی‌های جالب بر دیوار شهر تفلیس را مطالعه کنید.

 

 

پاریس

پاریس، صرفا به ارائه هنر در گالری‌ها و موزه‌های شهر نمی‌پردازد. بلکه نقاشی‌های دیواری در خیابان‌های این شهر نیز، از نقاط عطف هنری در پاریس به شمار می‌آیند.  پایتخت فرانسه، زادگاه بسیاری از نقاشی‌های دیواری بین‌المللی از Oberkampf  گرفته تا Belleville  است.

 

بخوانید: نگین‌های کم‌تر شناخته شده در آسیا

 

 

بوگوتا

برای خالقان هنر خیابانی در بوگوتا‌، این هنر زمینه‌ای برای تفسیر خلاقانه درباره گذشته سیاسی شجاعانه کلمبیا فراهم می‌کند. به خصوص مناطقی از این شهر نظیر Avenida Caracas  و Carrera 10، مکان‌هایی دیدنی برای بازدید از گرافیتی‌ها روی دیوارهای بزرگ هستند. در La Candelaria که تاریخی‌ترین بخش شهر بوگوتا است، هنرهای خیابانی روی دیوار هاستل‌ها‌، فروشگاه‌های اینترنتی و مؤسسات فرهنگی به معرض نمایش گذاشته شده‌اند.

 

 

استانبول

بیشتر مسافران، برای دیدن مناظر دیدنی تزئین شده با موزائیک‌های ظریف بیزانس و کاشی‌های سنتی ایزنیک از استانبول دیدن می‌کنند. اما در سال های اخیر، فرهنگ هنری خیابانی شهر به میزان قابل توجهی رشد کرده است، به گونه ای که محله های مدرن مانند کادیکوی به مرکزی برای ارائه این آثار هنری تبدیل شده اند.

اگر با تور استانبول سفر می کنید، توصیه می‌کنیم که برنامه Street Art Istanbul را دانلود کنید. این برنامه اطلاعاتی از دیدنی‌ترین مکان‌های استانبول، از جمله مراکز ارائه دهنده هنر خیابانی در اختیار شما قرار می‌دهد.

 

 

کیپ تاون

در کیپ تاون، هنر خیابانی به عنوان نوعی تفسیر اجتماعی و سیاسی مطرح شده است. این هنر، عمدتاً در واکنش به خشم نسبت به قوانین آفریقای جنوبی در طول آپارتاید متجلی شده است. امروزه برخی از بهترین این آثار از هنرمندان محلی و بین‌المللی در مناطقی مانند Woodstock ، District Six و District Business Center قابل مشاهده هستند.

 

بخوانید: ۷ کوه در آسیا مناسب برای کوهنوردی

 

 

لس آنجلس

اگرچه نقاشی‌های دیواری در این شهر به طور کلی برای عموم نقاشان غیرقانونی است، با این حال بیشتر ساختمان‌های مرکز شهر پوشیده از نقاشی‌های دیواری و برچسب‌های عظیم است که می‌توانید در سفر به لس آنجلس از دیدنشان لذت ببرید.

 

 

سائو پائولو

برای یک تجربه هنری خیابانی در سائو پائولو، به Vila Madalena بروید. این محله، مد روز و پر از رستوران‌ها، کافه‌ها و نقاشی‌های دیواری است. خیابان Batman،  به لطف تمرکز زیاد آثار گرافیتی رنگارنگ، به مقصدی محبوب برای دوستداران هنر تبدیل شده است. یکی دیگر از نقاط بهینه برای هنرهای خیابانی سائوپائولو، محله Cambuci  است که در آن دو تن از مشهورترین هنرمندان خیابانی برزیل، یعنی گوستاوو و اوتاویو پاندولفو به دنیا آمدند.

 

 

مکزیک

در اطراف مکزیکو سیتی قدم بزنید و مجموعه‌ای از نقاشی‌های دیواری رنگارنگ آمیخته شده با شعر، پیام سیاسی و تصاویر سنتی را ببینید. پر رفت و آمدترین محله‌های شهر برای دیدن هنرهای خیابانی،Juárez ، Roma و Condesa هستند. همچنین می‌توانید از تورهای خصوصی برای بازدید از آثار هنر خیابانی بهره بگیرید.

 

بخوانید: باغ‌های گیاه‌شناسی آسیا و اقیانوسیه

 

 

لندن

مشهورترین تصاویر هنر خیابانی مشهور جهان در لندن، بیشتر در محلاتی مانندShoreditch ، Brick Lane و Hackney رواج دارند. همچنین می‌توانید آثار منحصر به فردی از هنرهای خیابانی را در حوالی شمال لندن در Camden  یا تونل خیابان Leake در نزدیکی واترلو بیابید.

 

 

امیدواریم که از آشنایی با بهترین شهرهای دنیا برای بازدید از هنر خیابانی استفاده کرده باشید. این شهرها همگی، سرشار از این آثار باورنکردنی هستند و قدم زدن در خیابان‌هایشان را، به یک تجربه غوطه‌وری در هنر تبدیل می‌کنند. واقعیت این است که می‌توان با وجود این هنر، برخی از جادویی‌ترین هنرهای جهان را بدون پا گذاشتن به یک گالری تجربه کرد.

 

مطالب مرتبط