معرفی ۸ فرودگاه پرتردد در جهان

فرودگاه‌ها، شاه‌راه‌هایی هستند که به گردشگران فرصت می‌دهند از این سوی جهان برای بازدید از یک مقصد گردشگری پرواز کرده و در سوی دیگر آن، به زمین بنشینند. به همین دلیل هم داشتن فرودگاه‌های بزرگ، مجهز و توسعه یافته یکی از اجزای جدانشدنی صنعت گردشگری برای هر کشور، منطقه و شهری است.

جالب است بدانید که شلوغ‌ترین فرودگاه جهان تقریبا تنها در یک سال به اندازه کل جمعیت فیلیپین یعنی دوازدهمین کشور پر جمعیت کره زمین، مسافر جابه جا کرده است. در حال حاضر، بزرگترین و پرترددترین فرودگاه جهان، فرودگاه بین المللی هارتسفیلد – جکسون است که در ایالات متحده آمریکا و در آتلانتا واقع شده است. پس از آن فرودگاه بین‌المللی شهر پکن و در رتبه سوم هم فرودگاه بین‌المللی دبی قرار دارند. در ادامه این مطلب با پرترددترین فرودگاه‌های جهان آشنا خواهیم شد که نخستین میزبان‌ گردشگران خارجی در سرزمین مقصد هستند.

 

فرودگاه بین‌المللی هارتسفیلد - جکسون در آتلانتا (Hartsfield-Jackson Atlanta International Airport)

فرودگاه بین‌‌المللی هارتسفیلد - جکسون آتلانتا شلوغ‌ترین فرودگاه جهان است که هر ساله نزدیک به 104 میلیون مسافر را جابه‌جا می‌کند. این فرودگاه، علاوه بر ارائه خدمات مسافری به مردم آتلانتا، همچنین یک مرکز اصلی اتصال و یک مرکز مهم برای شرکت‌های هواپیمایی دلتا، یکی از بزرگترین خطوط هوایی جهان است.

 

بخوانید: بهترین فرودگاه‌ها برای سفر در سال ۲۰۱۹

 

 

فرودگاه بین المللی پایتخت پکن (Beijing Capital International Airport)

دومین فرودگاه شلوغ جهان، فرودگاه بین‌المللی پایتخت چین یعنی پکن است. این فرودگاه، مرکز کانونی اصلی ایر چین، بال پرچمدار پرچمداران جمهوری خلق چین است که مسافران خود را به بیش از 120 مقصد جهان حمل می‌کند. خطوط هوایی چین جنوبی و هواپیمایی هوینان از این فرودگاه به عنوان مقر اصلی خود استفاده می‌کنند و به همین دلیل ترافیک آن را حتی بیشتر از انتظار افزایش داده‌اند.

در آماده سازی این فرودگاه برای میزبانی المپیک پکن در سال 2008 میلادی، یک ترمینال سوم هم افتتاح شد. فرودگاه بین‌المللی پکن از سال 2010 در جایگاه دوم جهان قرار دارد و در سال 2012 میلادی فرود بیش از ششصد هزار مسافر در آن ثبت شده است، البته این رقم شامل هواپیماهای باری نیست. این فرودگاه اکنون هر ساله به طور متوسط میزبان بیش از 95 میلیون مسافر است.

 

 

فرودگاه بین‌المللی دبی (Dubai International Airport)

در سفر با تور دبی جالب است بدانید که فرودگاه بین‌المللی امارات متحده عربی در دبی رتبه سوم فرودگاه‌های پرتردد جهان را به خود اختصاص داده است. این فرودگاه در حال حاضر ظرفیت سرویس‌دهی به بیش از 88 میلیون مسافر را دارد اما هنوز تعداد مسافران آن به این ظرفیت نرسیده است.

موفقیت و رشد این فرودگاه با موقعیت استراتژیکی که در آن قرار گرفته است یعنی در قلب اقتصادی خاورمیانه و در نزدیکی بنادر مهم ارتباط مستقیمی دارد و البته نباید فراموش کرد که دبی، مقصد گردشگری محبوب افرادی است که از سراسر اروپا، روسیه و آمریکا برای خوش‌گذرانی به این شهر می‌آیند.

 

بخوانید: بهترین مکان‌ها برای سفر در ژانویه 2020

 

 

فرودگاه بین المللی توکیو (Tokyo International Airport)

چهارمین فرودگاه پرتردد جهان، فرودگاه بین‌المللی هاندا در توکیوی ژاپن است که معمولا از آن به عنوان فرودگاه بین‌المللی توکیو یاد می‌شود. این فرودگاه، علاوه بر یک مرکز تردد و ترمینال بین‌المللی، خدمات بیشتری هم ارایه می‌دهد. به عنوان مثال یک هتل بین‌المللی و هم‌چنین دفتر مرکزی نیپون ایرویز هم در این فرودگاه مستقر هستند.

این فرودگاه هر ساله، حدود 85 میلیون مسافر داخلی و بین‌المللی را میزبانی می‌کند. رشد مداوم اخیر هاندا با افتتاح یک ترمینال بین‌المللی اختصاصی در سال 2010 و تکمیل یک باند جدید که امکان برخاستن‌های مسافت‌های طولانی را حتی در هنگام شب امکان پذیر کرده، ادامه دارد.

 

بخوانید: زیباترین فرودگاهای دنیا را بشناسید

 

 

فرودگاه بین المللی لس آنجلس (Los Angeles International Airport)

فرودگاه بین‌المللی لس آنجلس ایالات متحده آمریکا، به عنوان پنجمین شلوغ‌ترین فرودگاه جهان، با بیش از 84 میلیون مسافر در سال 2017 میلادی در این لیست قرار دارد. این فرودگاه 692 الگوی پرواز داخلی را به 85 شهر مختلف در سراسر ایالات متحده و همچنین 928 پرواز خارجی را به بیش از 60 شهر در 34 کشور جهان پوشش می‌دهد.

 

 

فرودگاه بین‌المللی اوهار در شیکاگو (O'Hare International Airport)

فرودگاه بین‌المللی اوهار شیکاگو در جایگاه ششم پرتردد ترین فرودگاه‌های جهان قرار دارد. این فرودگاه در ضلع شمال غربی شیکاگو یعنی در ایلینوی واقع شده است و از نظر تعداد کل فرودها و برخاستن به عنوان شلوغ‌ترین مرکز پروازی منطقه شناخته شده است. این فرودگاه، در ابتدا با نام فرودگاه میدانی Orchard Field، در سال 1949 به افتخار اولین مرکز پرواز نیروی دریایی آمریکا، ادوارد اوهار تغییر نام یافت.

 

بخوانید: ارزان‌ترین برنامه سفر برای چند مقصد

 

 

فرودگاه بین‌المللی هیترو در لندن (London Heathrow Airport)

فرودگاه هیترو لندن انگلیس هفتمین فرودگاه شلوغ جهان و بزرگترین فرودگاه هوایی در کل انگلستان و جز شلوغ‌ترین فرودگاه‌های اروپا است. بیش از 90 خط هوایی در 170 مقصد در سراسر دنیا از فرودگاه هیترو لندن، دفاتری دارند که سبب شده‌اند، این فرودگاه به قطب خطوط هوایی در سراسر جهان تبدیل شود. این فرودگاه دارای چهار پایانه مسافربری به همراه ترمینال دیگری برای هواپیماهای باربری است.

 

 

فرودگاه بین‌المللی هنگ کنگ (Hong Kong International Airport)

فرودگاه بین‌المللی هنگ کنگ در این لیست در جایگاه هشتم قرار دارد. این فرودگا که معمولا به نام اختصاری HKIA، در جزیره‌ای به نام Chek Lap Kok واقع شده است و از سال 1998 میلادی به بهره‌برداری رسیده است. این فرودگاه نه تنها دروازه‌ای برای ورود به هنگ کنگ و چین است، بلکه راه ورود به سراسر آسیا برای بازدیدکنندگانی است که از آن سوی جهان به این منطقه می‌آیند. بخش باربری این فرودگاه نیز، یکی از نقاط مهم لجستیکی جهان است که حجم عظیمی از بارها را وارد یا صادر می‌کند.

 

بخوانید: سفری رمانتیک به زیباترین کشورهای دنیا

 

 

مطالب مرتبط