پیشرفته‌ترین مناطق از نظر اکوتوریسم

اکوتوریسم، به طور مرتب در حال ارتقاء است و به دلایل بسیاری محبوبیت زیادی پیدا کرده است. برخی از کشورها در این راستا، تلاش‌های بسیاری برای پیشرفت این امر و حفاظت از محیط زیست داشته‌اند. اکوتوریسم نه تنها برای افراد محلی و نیز گردشگران، بلکه برای حیاط وحش نیز مزایای بسیاری را به ارمغان آورده است. بیایید در این مقاله با پیشرفته‌ترین مناطق دنیا از لحاظ اکوتوریسم آشنا شویم.

 

ایسلند

با گذشت سالها‌، ایسلند همچنان به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین کشورهای دوست‌دار محیط زیست در جهان، جایگاه خود را حفظ کرده است و از آرامشبخش‌ترین مقاصد توریستی در جهان است. ایسلند، استفاده منابع گرمایی طبیعی خود را برای تولید گرما و برق استفاده می‌کند و با آلودگی اقیانوس‌ها و ماهیگیری بی‌رویه مبارزه جدی می‌نماید. این منطقه، جزیره‌ای زیبا و خارق‌العاده است که بخاطر فلات‌ها، چشمه‌های آب گرم طبیعی، آتشفشان‌ها، چشم‌اندازی بی‌نظیر از نهنگ‌ها و پیاده‌روی در یخچال‌ها شهرت زیادی دارد.

 

بخوانید: زمستانی شاد برای کودکان و بزرگسالان

 

 

فنلاند

به نظر می‌رسد که فنلاند و ایسلند، به لحاظ گرایش به اکوتوریسم در رقابت تنگاتنگی با یکدیگر قرار دارند و هر دو از زیباترین کشورهای توریستی هستند. براساس شاخص عملکرد زیست محیطی (EPI)، فنلاند در زمینه "تعهد اجتماعی برای دستیابی به خنثی کردن کربن تا سال 2050" رتبه برتر را دارد. همچنین در پاکیزگی و نگهداری از آب و نیز تنوع زیستی و حفاظت از زیستگاه‌های طبیعی رتبه‌های بالایی را کسب کرده است. فنلاند دارای 40 پارک ملی، جمعیتی معادل 200،000 گوزن شمالی و بیش از 1000 گونه از گیاهان است. این منطقه، جنگلی‌ترین کشور در تمام اروپا به شمار می‌آید.

 

 

هلند

طی بیست سال گذشته، هلند یک برنامه ملی سیاست زیست محیطی را در دست اجرا داشته و از آن زمان تاکنون بیش از 70 درصد اهداف خود را برآورده کرده است. این کشور در راستای کاهش انتشار کربن، کاهش آلودگی هوا، پاکسازی رودخانه‌ها و بهبود مدیریت پسماند تلاش زیادی می‌کند.

آمستردام، رتبه پنجم را در فهرست شهرهای اروپایی دوست‌دار محیط زیست کسب کرده است. هلند از بهترین شهرهای دنیا برای دوچرخه سواری است، و شما متوجه خواهید شد تعداد زیادی از مردم هلند این کار را انجام می‌دهند. در واقع هلند، بیش از 15،000 کیلومتر (9،320 مایل) مسیر دوچرخه‌سواری دارد!

 

 

نیوزیلند

نیوزیلند در تلاش است تا سال 2025، کاملاً عاری از سوخت‌های فسیلی باشد. این کشور می خواهد تا به جای این سوخت‌ها، از منابع انرژی گرمایی فراوان خود استفاده بهتری داشته باشد. نیوزیلند، از دو جزیره تشکیل شده است که به لحاظ چشم انداز، اکوسیستم‌ها و حیوانات وحشی بسیار متفاوت هستند.

جهانگردی سازگار با محیط زیست یا همان اکوتوریسم، کاملاً مترادف با نیوزیلند است. زیرا در این منطقه، فرصت‌های فراوانی برای تجربه شگفتی‌های طبیعی بی‌نظیر و هیجان‌انگیز این جزایر از جمله غارهای درخشان، تماشای نهنگ و دلفین‌ها و کاوش در سواحل بکر و جنگل‌های باستانی وجود دارد.

 

بخوانید: ۵ شهر توریستی آسیا با اقامت‌گاه‌های ارزان

 

 

تایلند

اکوتوریسم در تایلند به یک صنعت پر رونق تبدیل شده است. جالب است بدانید که این کانون توریستی، توانسته است با وجود انبوهی از توریست همچنان زیبایی طبیعی خود را حفظ کنند. تپه‌ها در شمال تایلند، با حیوانات وحشی و پرندگان و گیاهان نادر در جنگل‌های متراکم گرمسیری، به همبستگی زیبایی رسیده‌اند. آبشارها، صخره‌ها و غارهای سنگی آهکی، جذابیت بیشماری برای توریست‌ها ایجاد کرده اند.

 تایلند بدون از بین بردن محیط طبیعی خود، برای ترویج گردشگری سازگار با محیط زیست، زیرساخت عظیمی را ایجاد کرده است. بسیاری از پارک‌ها، پناهگاه‌ها و نیز سرزمین‌های محافظت شده که در شمار میراث جهانی یونسکو هستند، برای راحتی و لذت در اختیار گردشگران قرار دارند. اگر با تور تایلند سفر می‌کنید، بد نیست که قبل از سفر، مقاله بهترین تجارب اکوتوریسم در تایلند را نیز مطالعه کنید.

 

 

استرالیا

استرالیا اخیراً درزمینه اکوتوریسم وارد عمل شده و برنامه‌های متعددی را برای کاهش انتشار کربن و وابستگی آن به زغال سنگ ابداع کرده است. تا سال 2020، یک پنجم انرژی استرالیا از منابع خورشیدی، باد و زمین گرمایی حاصل می‌شود. صخره‌های بزرگ، جنگل‌های بارانی گوندوانا، جزیره فریزر، و پارک ملی کاکادو در میان انبوه موارد دیدنی دیگر، استرالیا را به یک مقصد اکوتوریسم شگفت‌انگیز بدل کرده‌اند.

 

 

جزیره چامب

این جزیره، یک ذخیره طبیعی در نزدیکی زنگبار در سواحل تانزانیا است. این منطقه شامل یک پناهگاه صخره‌ای مرجانی، یک ذخیره جنگلی، یک زیست‌گاه کوچک برای محیط زیست و مسیرهای طبیعت گردی است و از زیباترین جزایر جهان است. این جزیره از فناوری‌های اکو نظیر گرمایش خورشیدی، انرژی فتوولتائیک و گرفتن آب باران استفاده می‌کند.

 

 

بریتیش کلمبیا

بریتیش کلمبیا، مقام "سبزترین" استان کانادا را به دست آورده و در صدر جداول گیاهی، بازدهی انرژی و مواد غذایی ارگانیک قرار گرفته است. بریتیش کلمبیا با وجود خط ساحلی گسترده و ناهموار، جنگل‌های متراکم، دریاچه‌های زیبا و پارک‌های ملی، یک مقصد ایده‌آل برای عاشقان طبیعت و ماجراجویی است. در این استان امکان پیاده‌روی، رفتینگ و قایق سواری‌، ماهیگیری، اسب سواری، اردو زدن، اسکی، اسنوبورد و تماشای حیوانات وحشی استثنایی وجود دارد.

 

بخوانید: اسرارآمیزترین جزایر جزر و مدی دنیا

 

 

 پالائو

جمهوری پالائو، مجموعه ای متشکل از بیش از 200 جزیره آتشفشانی و مرجانی در اقیانوس آرام است. آب‌های اطراف جزایر، کریستالی شفاف هستند و اطراف آنها با جنگل‌های غنی و سواحل بکر پوشانده شده است. پالائو، به شیوه‌های گردشگری پایدار و همچنین محافظت از صخره‌های مرجانی خود شهرت دارد. غواصی در پالائو، یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های اکوتوریسم در این منطقه به شمار می‌آید.

 

 

فرصت‌های اکوتوریسم، روشی خارق‌العاده برای آشنایی با یک مقصد جدید به شمار می‌آیند. پیشرفته‌ترین مناطق دنیا از لحاظ اکوتوریسم، به شما کمک می ‌نند تا از نزدیک با ویژگی‌های هیجان‌انگیز زیست محیطی آشنا شوید، بدون اینکه اثری مخرب بر روی اکوسیستم یا میراث فرهنگی مکانی که از آن بازدید می‌کنید، بگذارید. 

 

مطالب مرتبط