سفر مجازی به استانبول در روزهای کرونا

با از راه رسیدن ویروس کرونا، بسیاری از مردم جهان ناچار شدند که دیر یا زود، برنامه سفرهای خود را به تعویق بیاندازند و یا برای مدتی قید سفر را بزنند. اما این چالش، در ایران، به خاطر همزمانی از راه رسیدن کرونا، با تعطیلات نوروزی که فصل سفر و تفریح است، برنامه‌های گردشگری عده بیشتری را در تور استانبول مختل کرد. با این حال، اصلا نگران نباشید، شما می‌توانید همان‌طور که در خانه خود نشسته‌اید و از خود و خانواده‌تان در مقابل ویروس کرونا محافظت می‌کنید، خودتان را برای یک سفر فرهنگی مجازی به ترکیه و شهر زیبای استانبول آماده کنید. اما چطور؟

برای یک سفر فرهنگی مجازی به ترکیه، و به خصوص استانبول زیبا، دو شیوه پیشِ روی شماست. اول آنکه خودتان دست به کار شوید و با فعالیت‌های ساده‌ای، حال و هوای استانبول را به خانه‌تان بیاورید. دوم اینکه با تورهای آنلاین و مجازی همراه شوید و سری به دیدنی‌ها و اماکن فرهنگی و گردشگری ترکیه بزنید. آویسا، به شما پیشنهاد می‌کند یک روش ترکیبی از این دو شیوه را امتحان کنید تا همان‌طور که در خانه خودتان هستید، سری هم به شهر زیبای استانبول زده باشید.

 

بخش اول سفر مجازی به استانبول: خودتان دست به کار شوید

قهوه ترک بنوشید

آغاز کردن یک روز تازه در سفر به استانبول، بدون قهوه ترک ممکن نیست. پس به شما هم پیشنهاد می‌کنیم سفرتان به ترکیه را با نوشیدن یک فنجان قهوه ترک آغاز کنید. در روزهای ابری و بارانی بهاری، نوشیدن یک فنجان چای، می‌تواند مقدمه خوبی برای آغاز سفر فرهنگی شما به استانبول باشد. پس دست به کار شوید. به خاطر داشته باشید که قهوه ترک، با قهوه‌های آماده و نیمه آماده تفاوت‌هایی دارد و خوب است آیین درست کردن و سرو آن را به درستی اجرا کنید.

پیش از هر چیز، به مقداری پودر قهوه یا قهوه آسیاب شده ترک، آب و قهوه جوش یا کتری خانگی نیاز دارید. برای یک نفر، یک فنجان کوچک انتخاب کنید و مقدار آب مورد نیاز را با آن تخمین بزنید.  آب را در قهوه جوش بریزید و آن را روی فنجان بگذارید. بعد از جوش آمدن، دو قاشق چای خوری پودر قهوه به آن اضافه کنید. اگر اهل نوشیدنی‌های تلخ نیستید، در این مرحله می‌توانید کمی شکر هم به مواد خود اضافه کنید و خوب هم بزنید. این مواد را به خوبی هم بزنید تا با هم ترکیب و یک دست شوند. این کار را روی حرارت ملایم انجام بدهید. قهوه ترک شما آمده است! به همین سادگی. البته اگر به دنبال یک قهوه ترک کاملا حرفه‌ای هستید، بهتر است به سایت‌های آشپزی سری بزنید.

 

بخوانید: معرفی بهترین کافه‌های استانبول

 

 

یک وعده غذای ترکی نوش جان کنید

شکم گردی در استانبول، یکی از محبوب‌ترین بخش‌های سفر به این شهر است. پس حالا که قرار است سفری مجازی به استانبول داشته باشید، بهترین نقاط استانبول برای خوردن غذای خانگی را به یاد بیاورید و دست به کار شوید و خودتان را به یک وعده غذای ترک خانگی دعوت کنید. برای این کار می‌توانید سری به صفحه اینستاگرام و یا کانال‌های یوتیوب سر آشپزهای ترک بزنید تا با نمونه‌های رنگارنگی از انواع غذای ترکی آشنا شوید.

به عنوان نمونه می‌توانید سری به صفحه اینستاگرام سرآشپز مشهور ترکی بزنید؛ کسی که به پروردگار صدف‌ها یا Lord of Mussels معروف شده است. در این صفحه و در فیلم‌هایی که با همین نام در اینترنت خواهید دید، می‌توانید با هنرنمایی‌های سرآشپز احمد (Midyeci Ahmet) آشنا شوید و از پشت صحنه آشپزخانه رستورانش هم با خبر شوید. جایی که تا پیش از ویروس کرونا، هر روز هزاران نفر برای نوش جان کردن لقمه‌های صدفی به آنجا می‌رفتند.

 

 

فیلم ترکی توپکاپی را ببینید

فیلم توپکاپی (Topkapi) محصول سال 1964 میلادی، یکی از فیلم‌های کلاسیک ترکیه است که حسابی حال و هوای‌تان را تغییر خواهد داد. این فیلم، ماجرای یک سارق است که در دهه 60 میلادی، در استانبول برای سرقت مجموعه‌ای از سنگ‌های قیمتی و ارزشمند که در کاخ توپکاپی استانبول نگهداری می‌شوند، برنامه‌ریزی می‌کند. پیتر اوستینف افسانه‌ای (Peter Ustinov) نقش شخصیت اصلی این فیلم را بر عهده دارد؛ یک کلاهبردار کار درست که در استانبول می‌چرخد و برای نزدیک شدن به روز سرقت خودش را آماده می‌کند. در مقابل هم تیمی از کارگاهان به دنبال متوقف کردن او هستند. برای با خبر شدن از ادامه ماجرای این فیلم، باید خودتان دست به کار شوید.

 

بخوانید: راهنمای استفاده از کارت موزه استانبول

 

 

بخش دوم سفر مجازی به استانبول: با تورهای مجازی موزه ها همراه شوید

نوبت به بازدید مجازی از موزه‌ها و اماکن فرهنگی ترکیه می‌رسد که این روزها برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا، درهای خود را به روی گردشگران بسته‌اند. با این حال، تورهای مجازی برای بازدید از موزه‌های ترکیه، مانند بسیاری دیگر از شهرهای دنیا در دسترس شما هستند. برای کامل کردن سفر مجازی به استانبول، می‌توانید گوشی تلفن همراه یا لپ تاپ خود را آماده کنید و راهی بازدید از بهترین موزه‌های ترکیه، کاخ، کلیسا، مسجد و آثار باستانی و دیدنی ترکیه شوید. 

بازدید مجازی از موزه هنرهای مدرن استانبول

موزه هنر مدرن استانبول، یک موزه غیر دولتی است که در سال 2004 میلادی در این شهر افتتاح شد. این موزه مجموعه‌های ارزشمندی از آثار هنری مدرن و معاصر هنرمندان ترکیه و هنرمندان بین‌المللی را به نمایش می‌گذارد. گالری‌ها و نمایشگاه‌های کوتاه مدت زیادی نیز در این موزه برگزار می‌شوند.

برای بازدید مجازی و رایگان از این موزه، باید روی این لینک کلیک کنید: https://www.istanbulmodern.org/virtualtour/

 

 

بازدید آنلاین مجموعه باستان شناسی موزه Rezan Has استانبول

مدیران موزه Rezan Has استانبول اعلام کردند که گردشگرانی که به خاطر ویروس کرونا، نمی‌توانند به ترکیه سفر کنند، می‌توانند از طریق یک پلتفروم مجازی، از مجموعه باستان شناسی این موزه دیدن کنند. تصاویر این موزه از طریق بیشتر از 20 هزار تصویر سه بعدی دیجیتالی از سه هزار اثر باستانی، برای بازدید در دسترس عموم قرار گرفته است. این مجموعه شامل آثاری از دوره نوسنگی یعنی پیش از میلاد مسیح تا دوره سلجوقی هستند.

برای بازدید مجازی و رایگان تصاویر مجموعه باستان شناسی موزه استانبول، باید روی این لینک کلیک کنید:

https://www.sketchfab.com/rezanhasmuseum

 

بخوانید: گنجینه‌ای ارزشمند موزه فرش استانبول

 

 

بازدید مجازی از موزه پرا در استانبول

موزه پرا استانبول، در ساختمان قدیمی هتل بریستول استانبول واقع شده است و یکی از جاذبه‌های گردشگری است که در تور استانبول حتما باید از آن دیدن کنید. البته علاوه بر آثار ارزشمندی که در این موزه به نمایش در آمده است، ساختمان موزه نیز یک اثر دیدنی جالب است. این موزه، گنجینه‌ای ارزشمند از مجموعه‌های نقاشی، ابزار کار و اندازه‌گیری، تصاویر قدیمی استانبول و ترکیه و ... است، که از سراسر جهان جمع‌آوری شده‌اند. خبر خوب برای شما اینکه، این موزه خصوصی استانبول هم، با همکاری گوگل، یک نمایشگاه مجازی برگزار کرده که از طریق آن می‌توانید از هفت نمایشگاه آنلاین موزه دیدن کنید.

برای بازدید مجازی و رایگان از هفت نمایشگاه موزه پرا در استانبول، باید روی این لینک کلیک کنید:

https://www.peramuseum.org/digital-exhibitions

 

 

مطالب مرتبط