باشکوه‌ترین و زیباترین پل‌های ترکیه

ترکیه، بدون تردید یکی از زیباترین سرزمین‌های غرب آسیا است که نه تنها به خاطر تاریخ غنی، آب و هوا و طبیعت بی‌نظیرش مورد تحسین جهان قرار گرفته است، بلکه در سال‌های اخیر به خاطر پیشرفت‌های شهری و مدرنیته در صدر اخبار جهان جای گرفته است. شاید به همین دلیل است که هر سال مسافران زیادی از سراسر جهان، تور استانبول، تور آنتالیا، تور مارماریس، تور بدروم و تورهای ترکیبی ترکیه را برای بازدید از این کشور اعجاب انگیز انتخاب می‌کنند.

اما ترکیه، بخشی از آب و هوا و فرهنگ و تاریخ خود را مدیون رودخانه‌ها و دریاهایی است که در مرزهای آن جای گرفته‌اند. بسیاری از اماکن تاریخی ترکیه، در نزدیکی همین آب‌های جاری شکل گرفته‌اند. در این میان، پل‌های کوچک و بزرگ قدیمی و جدیدی برای تسهیل آمد و شد، تجارت و مراودات سیاسی و فرهنگی در این سرزمین ساخته شده است. بسیاری از این پل‌های ارزشمند، در شهر استانبول و بر روی تنگه بسفر ساخته شده‌اند تا دو سمت اروپایی و آسیایی استانبول را به یکدیگر متصل کنند. اما پل‌های بیشتری هم در ترکیه با مقاصد تجاری ساخته شده‌اند؛ آویسا در ادامه این مطلب، برخی از باشکوه‌ترین و زیباترین پل‌های ترکیه را معرفی کرده است.

 

پل بسفر در شهر استانبول (Bosphorus Bridge)

پل بسفر یکی از زیباترین پل‌های استانبول است. پل بسفر توسط معماری به نام گیلبرت رابرتز (Gilbert Roberts) ساخته شده است. این پل، در ترکیه به عنوان پل شهدای 15 ژوئیه شناخته می‌شود و به طور غیر رسمی به آن پل اول استانبول نیز می‌گویند. این پل بیست و پنجمین پل طولانی معلق در جهان است، که بخشی از اروپا و آسیا را به هم متصل کرده است. همان‌طور که از نام آن بر می‌آید، این پل بر روی تنگه بسفر ساخته شده است. جالب است بدانید که بر اساس آنچه در تاریخ آمده است، ساخت نخستین پل بر روی تنگه بسفور به دوره داریوش هخامنشی بازمی‌گردد. به گفته هرودت، دستور ساخت پل بر روی بسفور به این دلیل صادر شده بود تا راهی برای عبود سپاهیان هخامنشی فراهم شود. همچنین، این پل راهی برای ورود هخامنشیان به بالکان بود تا بتوانند مقدونیه را به تصرف خود در آوردند 

طول پل: هزار و پانصد و شصت متر

تاریخ افتتاح: سی‌ام اکتبر 1973 میلادی

ارتفاع: 165 متر

 

بخوانید: این دیدنی‌‌های استانبول را از دست ندهید

 

 

پل سلطان محمد فاتح (Fatih Sultan Mehmet Bridge)

پل سلطان محمد فاتح عثمانی یکی از دیدنی‌ترین و باشکوه‌ترین پل‌های ترکیه است. این پل در زمانی که ساخته شده بود، موفق به کسب جایگاه پنجمین پل معلق جهان (از نظر طول) شده بود؛ اما اکنون به عنوان بیست و چهارمین پل طولانی معلق جهان شناخته می‌شود. این پل، سومین پل ترکیه است که بخش اروپایی و آسیایی استانبول را به یکدیگر متصل کرده است. پل سلطان محمد فاتح عثمانی را فریمن فاکس و شرکا (Freeman Fox & Partners) ساخته‌اند.

 تاریخ افتتاح: 1988 میلادی

طول پل: هزار و پانصد و ده متر

ارتفاع: 169 متر

 

 

پل عثمان غازی (Osman Gazi Bridge)

پل عثمان غازی به عنوان چهارمین پل معلق جهان از نظر طولانی بودن شناخته می‌شود. این پل، پرترددترین پل ترکیه است و بر فراز دریای مرمره ساخته شده است. عثمان غازی بنیانگذار و نخستین سلطان امپراتوری عثمانی بود و این پل به یادبود او نامگذاری شده است. ساخت این پل مقاوم در برابر زلزله در سال 2010 میلادی آغاز شد و در سال 2016 به پایان رسید. پل عثمان غازی از آن زمان به عنوان یکی از مهم‌ترین پل‌های اروپا و زیباترین پل‌های دنیا شناخته می‌شود. اگر از استانبول به سمت شهر ازمیت سفر کنید، حتما از روی این پل عبور خواهد کرد. به یاد داشته باشید که هنگام عبور از روی این پل، از منظره دریای مرمره لذت ببرید.

تاریخ افتتاح: سال 2016 میلادی

طول پل: دو هزار و ششصد و هشتاد و دو متر

 

بخوانید: دیدنی‌ترین ساختمان‌های استانبول با معماری متفاوت

 

 

پل وردا در آدانا (Varda Viaduct)

آدانا، یکی از بزرگترین و زیباترین شهرهای ترکیه است که اکنون علاوه بر مردم ترکیه، اقلیتی از کردها، عرب‌ها و ارامنه در آن‌جا زندگی می‌کنند. آدانا در حال حاضر پنجمین شهر پرجمعیت ترکیه پس از شهرهای استانبول، آنکارا، ازمیر و بورسا است. پل وردا در آدانا، یکی از دیدنی‌ترین پل‌های ترکیه است. این پل قدیمی، مسیر ویژه‌ای برای عبور راه‌آهن دارد، از نظر شباهت شاید بتوانیم این پل را با پل ورسک سواد کوه در استان مازندران مقایسه کنیم.

طراحی و ساخت این پل را مهندسان آلمانی انجام دادند. پل وردا به عنوان بخشی از راه‌آهن سراسری استانبول – بغداد بود، که قرار بود در نهایت برلین را به بصره متصل کند تا از طریق آن نفت مورد نیاز صنایع آلمان تامین شود. این پل از موادی مانند فولاد و سیمان ساخته شده است. ساخت پل وردا در سال 1905 میلادی آغاز شد، زیرساخت‌های اصلی آن در سال 1907 کامل شد، اما جزئیات فنی آن تا سال 1912 میلادی به طول انجامید. تکمیل شدن جزئیات بیشتری مانند پیاده‌راه، چهار سال دیگر طول کشید و در نهایت این پل در سال 1916 میلادی افتتاح شد.

تاریخ افتتاح: 1916 میلادی

طول پل: 172 متر

ارتفاع: 98 متر

 

 

پل سلطان سلیم یاووز در استانبول (Yavuz Sultan Selim Bridge)

پل سلطان سلیم یاووز استانبول، با هدف تسهیل رفت و آمد ریلی و موتوری بر روی تنگه بسفور ساخته شده است. مردم محلی، از این پل به عنوان پل سوم بسفر نیز نام می‌برند. این پل در نزدیکی ورودی دریای سیاه ساخته شده و دو بخش آسیایی و اروپایی استانبول را به یکدیگر متصل می‌کند. ساخت پل سلطان سلیم یاووز استانبول در ماه می سال 2013 میلادی شروع شد و در نهایت ساخت آن در ماه اوت سال 2016 به پایان رسید. این پل، پس از پل میلانو فرانسه و پل پینگ تانگ چین، سومین پل بلند جهان است. مهندس معروف سوییسی ژان فرانسوا کلاین با همراهی مهندس فرانسوی میشل ویرلوگوکس طراحی و ساخت این پل را بر عهده داشتند.

طول پل: دو هزار و صد و شصت و چهار متر

تاریخ افتتاح: 26 آگوست 2016 میلادی

 

بخوانید: تماشای ۱۳۰ میلیون دلاری استانبول

 

مطالب مرتبط