گنجینه‌‌ی ارزشمند موزه فرش استانبول

موزه فرش استانبول، در کاخ باشکوه ابراهیم پاشا قرار دارد. این کاخ ارزشمند را، سلطان سلیمان در سال 1520 میلادی به او، که وزیر اعظم دربارش بود، هدیه کرده بود. موزه فرش استانبول، در سال 1979 میلادی، در همین عمارت بنا شد و به همین دلیل هم در بسیاری از سندها، این موزه به نام موزه فرش سلطان احمد نیز معروف شده است. در سفر با تور استانبول از این موزه بی‌نظیر دیدن کنید.

 

مجموعه‌های ارزشمند موزه فرش استانبول

موزه فرش استانبول یکی از بهترین موزه‌های ترکیه است. این موزه اکنون میزبان، حدود چهل هزار اثر هنری است. آثاری ارزشمند و غیر قابل قیمت‌ گذاری که یادگارهایی از هنر اسلامی، هنر ترکی و ترکیبی از این دو فرهنگ غالب در دوره امپراتوری عثمانی‌ها هستند. این آثار شامل مجموعه‌ای نفیس از انواع گلیم‌ها، فرش‌های عتیقه و دیگر بافته‌های دست بشر هستند که از سراسر دنیا در این مجموعه جمع شده و اکنون در مقابل دید گردشگران و علاقمندان به این هنر قرار گرفته‌اند.

بر اساس اطلاعات منتشر شده در سایت موزه فرش استانبول، بیشتر آثاری که در این موزه به نمایش درآمده‌اند، به دوره زمان قرن پانزدهم تا قرن نوزدهم میلادی تعلق دارند.

 

 

برنامه‌های خفاظتی برای آثار ارزشمند موزه فرش استانبول

همان‌طور که پیش‌تر هم پرداختیم، قدمت برخی از این آثار به قرن پانزدهم میلادی می‌رسد و به همین دلیل هم برای نگهداری و جلوگیری از آسیب از این آثار، شرایط ویژه‌ای مد نظر مدیران این موزه قرار گرفته است. از سوی دیگر خوب است بدانید که برخی از این فرش‌ها، در جهان نمونه مشابهی ندارند و از این نظر ارزش تاریخی بسیار بالایی دارند. در ادامه به برخی از محدودیت‌ها و برنامه‌هایی که برای محافظت از این فرش‌ها در نظر گرفته شده، خواهیم پرداخت:

  1. محافظت از رطوبت و پوسیدگی: لازم است دمای و تهویه محیط موزه به گونه‌ای باشد تا این فرش‌ها از رطوبت و پوسیدگی محافظت شوند.
  2. محافظت از پوسیدگی بر اثر نور: یکی دیگر از عوامل آسیب‌زا برای این فرش‌ها، نور است. این نور می‌تواند نور طبیعی و یا نور محیطی باشد. به همین دلیل هم بسیاری از این آثار، در محیط‌های بسیار کم نور به نمایش درآمده‌اند تا از این آسیب نیز در امان بمانند. علاوه بر این، محدودیت‌هایی برای عکاسی با فلش در نظر گرفته شده است که با هدف حفاظت از این آثار به طور جدی پیگیری می‌شود.

 

بخوانید: راهنمای استفاده از کارت موزه استانبول

 

 

گنجینه موزه فرش استانبول

تنوع آثار و گنجینه موزه فرش استانبول، یکی دیگر از دلایلی است که این موزه را به یکی از مشهورترین دیدنی‌های استانبول تبدیل کرده است. همان‌طور که گفتیم قدمت بیشتر این فرش‌ها به بازه زمانی قرن پانزدهم تا نوزدهم میلادی بازمی‌گردد، با این حال، آثار بی‌نظیری از قرن چهاردهم و قرن بیستم هم در این موزه به نمایش درآمده‌اند که تنوع آن را دو چندان می‌کنند.

برخی از این فرش‌ها، مانند آثار و کتاب‌های مصوری هستند که داستان‌های تاریخی را برای شما بازگو کرده‌اند. به عنوان مثال تخته فرش ارزشمندی در این موزه نگهداری می‌شود که سرنوشت مردم را در برشی از تاریخ دوره سلجوقیان به تصویر کشیده است و یا آثار دیگری که بازگو کننده حکایت‌های دوره پر فراز و نشیب امپراتوری بزرگ عثمانی هستند.

در فرش‌های قدیمی‌تر که پیش‌بینی می‌شود قدمت برخی از آن‌ها به قرن چهاردهم و اوایل قرن پانزدهم میلادی باز می‌گردد، نقش و نگارهایی از طبیعت، گیاهان، گونه‌های منحصر به فرد گل و گیاه، حیوانات وحشی و ... به تصویر کشیده شده است.

 

 

بخش‌های موزه فرش استانبول

از نظر زمان‌بندی تاریخی، آثار ارایه شده در این موزه، در سه دوره تاریخی تقسیم‌بندی می‌شوند. بخش اعظم آثار موزه به دوره اول سلطنت امپراتوری عثمانی اختصاص دارند. آثار دیگری نیز به دوره گسترش امپراتوری عثمانی‌ها در منطقه آناتولی و به ویژه آناتولی شرقی و مرکزی تعلق دارند. بخش سوم نیز به آثار مختلف دیگری می‌پردازد که از این میان می‌توان به دوره سلجوقی‌ها، دوران پایانی امپراتوری عثمانی و دوره اوج اسلام در سرزمین‌های همسایه ترکیه اختصاص دارند.

بخش اول، آغاز دوران آناتولی: در بخش اول، یا نخستین سالن این موزه، آثاری را خواهید دید که بیشتر طرح‌های انتزاعی و هندسی دارند. در این بخش، می‌توانید برخی از ارزشمندترین و منحصربه فردترین فرش‌های بافته‌ دست بشر را تماشا کنید که از آن میان می‌توانیم از نمونه فرش‌های اوشاک (قرن شانزدهم و هفدهم میلادی) نام ببریم که به خاطر ظرافت چشم‌نوازشان محبوب هستند.

 

بخوانید: کاخ موزه تاریخی تکفور استانبول

 

 

بخش دوم، آناتولی شرقی/ آناتولی مرکزی: در این سالن، متوجه تغییراتی در نقوش و رنگ‌های غالب به کار رفته در فرش‌ها خواهید شد. نقش ستاره، یکی از پرکاربردترین نقوشی است که در این فرش‌ها به کار رفته که به نظر می‌رسد الهام گرفته از طرح‌های به کار رفته درتزئین مساجد آن دوران باشد.

 

 

بخش سوم، دوران متاخر: در سومین سالن موزه فرش استانبول، می‌توانید آثاری را ببینید که بیشتر از مسجد سلیمانیه و مسجد ایاصوفیه به این مجموعه آورده شده‌اند و قدمت‌شان به قرن هفدهم و هجدهم میلادی می‌رسد. علاوه بر این مجموعه‌ای از قدیمی‌ترین فرش‌ها و گلیم‌های کشف شده در سراسر جهان هم در این بخش به نمایش درآمده‌اند.

 

بخوانید: آشنایی با موزه کاریه استانبول

 

 

دانستنی‌های بازدید از موزه فرش استانبول برای گردشگران

ساعت بازدید از موزه: نیمه اول سال از ساعت 9 صبح تا پنج عصر و نیمه دوم سال، از ساعت 9 صبح تا چهار بعدازظهر است.

بلیت بازدید از موزه: در آغاز سال 2020 میلادی، قیمت بلیت بازدید از این موزه برای بزرگسالان معادل، ده لیر ترکیه در نظر گرفته شده است.

بازدید از این موزه برای کودکان زیر هشت سال، کاملا رایگان است.

 

 

مطالب مرتبط