آشنایی با موزه کاریه استانبول

موزه کاریه استانبول، یکی از ده‌ها موزه ارزشمندی است که در سفر با تور استانبول باید از آن بازدید کنید. این موزه حیرت انگیز نه تنها از نظر تاریخی و باستانی ارزش زیادی دارد بلکه ویژگی‌های طراحی، معماری و هنری آن، موزه کاریه را به یکی از ارزشمندترین بناهای به جای مانده از تمدن مردم ترکیه تبدیل کرده است. قدمت سازه اصلی این موزه به قرن ششم میلادی باز می‌گردد، هرچند که عده بسیاری معتقدند آثار به جای مانده در آن که شامل دیوارنگاره‌ها و نقاشی‌های مسیحی هستند در قرن‌های بعدی به آن افزوده شده‌اند.

البته یک دلیل گردشگری دیگر هم برای بازدید از موزه کاریه استانبول وجود دارد و آن قرار گرفتن این موزه در محله فاتیح استانبول است. اگرچه ممکن است دسترسی به این محله از میدان تکسیم با وسایل نقلیه عمومی، کمی زمان‌بر باشد، اما شانس این را خواهید داشت که از آثار دیدنی دیگری که در نزدیکی آن واقع شده‌اند، دیدن کنید. به عنوان مثال، کاخ موزه تکفور در فاصله حدود 300 متری، مسجد میهری ماه سلطان در فاصله حدود 350 متری، مسجد فتحیه در فاصله حدود 600 متری و کلیسای سنت ماری مغولان در فاصله حدود 800 متری موزه کاریه واقع شده‌اند.

 

تاریخچه و معماری موزه کاریه

سازه کنونی موزه کاریه استانبول در قرن ششم میلادی طراحی و به فاصله اندکی از آن ساخته شد. سبک معماری این بنا آنقدر شگفت‌انگیز است که موزه کاریه را به یکی از منحصربه فردترین کلیساهای استانبول تبدیل کرده است. البته در آن زمان، خبری از موزه کاریه نبود بلکه کلیسایی بود که مسیحیان در آن عبادت می‌کردند و به نام کلیسای مسیح در کلیسای کورورا شناخته می‌شد.

در سال 1453 میلادی، پس از آنکه عثمانی‌ها موفق به فتح شهر قسطنطنیه شدند، این کلیسای بیزانسی به محلی برای عبادت مسلمان‌ها تبدیل شد. برای آنکه طراحی داخلی این بنا با آیین اسلامی تضاد نداشته باشد، نقاشی‌ها و معرق‌ها به تدریج با لایه نازکی از آهک و رنگ پوشانده شدند، اما به لطف برخی از معماران آن زمان، هیچ وقت تمام این آثار هنری نقش بسته بر دیوارها و سقف کلیسا به طور کامل از بین نرفتند.

 

بخوانید: راهنمای استفاده از استانبول کارت

 

 

پس از آنکه این بنا در سال 1945 میلادی به عنوان یک اثر تاریخی ملی تحت عنوان جمهوری سکولار ترکیه ثبت و رسمی شد، برنامه حفاظت از میراث باستانی بنای کاریه را تحت پوشش خود قرار داد و از آن پس این بنا از تغییر و آسیب در امان ماند. نقاشی‌ها و موزاییک‌های بیزانسی به جای مانده از قرن چهاردهم، دوباره مرمت شدند و این بنا شکوه و جلال قدیمی خود را به دست آورد. امروز، موزه کاریه استانبول، یکی از جذاب‌ترین مقاصد گردشگری استانبول است.

 

 

از کلیسا به مسجد و از مسجد به موزه

در ادامه برنامه حفاظت از میراث باستانی ترکیه، حزب عدالت و توسعه رایزنی‌های زیادی انجام دادند تا بالاخره توانستند کاربری این بنا را از مسجد به موزه یا یک بنای باستانی تغییر دهند. این تلاش برای بناهای باستانی دیگری هم انجام شد و بسیاری از کلیساهای بیزانسی که به مسجد تبدیل شده بودند، دوباره تحت حفاظت قرار گرفتند. در همین تغییر و تحولات بود که این سازه ارزشمند، از یک مسجد به موزه کاریه تغییر کاربری داد.

 

بخوانید: راهنمای خرید سیم کارت در ترکیه

 

 

بازدید از آثار ارزشمند موزه کاریه استانبول

موزه کاریه استانبول، امروز میزبان آثار ارزشمند هنری فراوانی است، که یادگارهایی از دوره‌های مختلف تاریخی هستند و نشانه‌هایی از فرهنگ و تمدن ترکیه را به همراه دارند. اما پیش از همه این‌ها، بی‌تردید می‌توان گفت که نقاشی‌های دیواری، دیوارنگاره‌ها و طراحی‌های انجام شده بر روی سقف کلیسا بسیار ارزشمند و دیدنی هستند.

این موزه پنج بخش اصلی دارد: در قسمت شرقی این موزه، دو طبقه خواهید دید که هر کدام بخش‌های جداگانه‌ای دارند و آثار منحصر به فردی را به نمایش درآورده‌اند. یکی دیگر از جذاب‌ترین بخش‌های این موزه در قسمت شمالی آن ساخته شده است که شامل دو طبقه است. در طبقه زیرین، یک خانه قدیمی قرار دارد و طبقه بالا، گنجینه ارزشمندی از کتاب‌ها را در خود جای داده است.

هم‌چنین فراموش نکنید که در بازدید از موزه کاریه استانبول، حتما سری هم به قسمت جنوبی آن بزنید که یک آرامگاه دیدنی در آن‌جا ساخته شده است.  در بخش جنوبی ساختمان آرامگاهی وجود دارد. در نزدیکی همین آرامگاه، می‌توانید مناره‌های ساحتمان را هم تماشا کنید که بعدها و با سبک معماری که مسلمان‌ها به ترکیه آورده بودند، ساخته شده‌اند.

 

بخوانید: بایدها و نبایدهای غذایی در سفر به استانبول

 

 

بایدها و دانستنی‌های بازدید از موزه کاریه استانبول

  1. محله: این موزه تاریخی استنبول در محله فاتیح استانبول واقع شده است.
  2. بلیت ورودی برای سال 2020: برای بازدید از این موزه باید مبلغی معادل 50 لیر ترکیه پرداخت کنید. اگر قبلا کارت موزه استانبول را خریداری کرده باشید، بازدید از موزه کاریه برای شما رایگان خواهد بود.
  3. بازدید کودکان زیر هشت سال: نیاز به بلیت ورودی ندارد و کاملا رایگان است.
  4. روزهای بازدید: هر روز هفته به جز روزهای چهارشنبه.
  5. ساعت‌های بازدید: از ساعت 9 صبح تا هفت بعدازظهر در نیمه اول سال (یعنی از اول آوریل تا سی و یکم اکتبر) و از ساعت 9 صبح تا پنج بعدازظهر در نیمه دوم سال (اول نوامبر تا اول آوریل)
  6. نکته مهم برای گردشگران تور استانبول: این موزه در برخی از تعطیلات رسمی و ملی ترکیه نیز تعطیل است، پس بهتر است پیش از برنامه‌ریزی برای بازدید از آن، سری به وب سایت موزه بزنید. آدرس وب سایت: choramuseum.com

 

مطالب مرتبط