تماشای سماع درویشان در استانبول

سماع درویشان، به تصویری نمادین و مترادف با استانبول تبدیل شده است، هرچند که ریشه‌های آن مربوط به تصوف است و مبدع آن نیز مولونا جلال الدین رومی است. امروزه در بسیاری از کشورها به برگزاری مراسم سماع می‌پردازند تا از رهگذر این خلسه عارفانه، به آگاهی‌ها و اتصالاتی با عالم بالا دست پیدا کنند. هر چند که به نظر می‌رسد بسیاری از آنها، صرفا در شکل و ظاهر این مراسم مانده‌اند.

به هر حال در این مقاله قصد داریم به معرفی بهترین مکان‌ها برای دیدن سماع درویشان در استانبول بپردازیم. اگر با تور استانبول سفر می‌کنید و به عرفان و تماشای مراسم آیینی صوفیان علاقه‌مندید، پیشنهاد می‌کنیم که در این مقاله ما را همراهی کنید.

 

Galata Mevlevihanesi

این مکان، مهم‌ترین مرکز صوفیان استانبول برای برگزاری مراسم سماع است. این بنا، در سال 1491 تأسیس شد و به دلیل آتش سوزی و زلزله‌هایی که در طول زمان رخ داد، مورد بازسازی‌های متعددی قرار گرفت. گفتنی است که در زمان سلطنت سلطان عبدالمسید (1886-1618)، این لژ شکل نهایی خود را یافت و تا سال 1946 به‌عنوان مدرسه مورد استفاده قرار گرفت و پس از آن به موزه تبدیل شد. در حال حاضر، در این مکان نمایشگاه‌های بی‌نظیری برگزار می‌شود که به معرفی فرقه صوفیه و ارائه هنر و عکس و آثار تاریخی در این زمینه می‌پردازند. بعلاوه هر یکشنبه ساعت 5 بعد از ظهر، مراسم مسحورکننده سماع درویشان در آن برگزار می‌شود.

آدرس: Galip Dede Caddesi No.15, TüneŞahkulu Neighbourhood., Galip Dede St. Beyoğlu

 

بخوانید: راهنمای استفاده از کارت موزه استانبول

 

 

پایانه قطار Sirkeci

ایستگاه قطار سیرکجی، در سال 1890 ساخته شد و اکنون بخشی از نمادهای شهر در سمت آسیایی استانبول به شمار می‌آید. پس از جنگ کریمه، ایجاد راه‌آهنی که اروپا را با استانبول مرتبط کند، از سوی مقامات عثمانی ضروری به نظر می‌رسید. بنابراین یکی از مشهورترین راه آهن‌های این کشور یعنی "اورینت اکسپرس" از سال 1883 تا سال 1977 از پاریس به استانبول شروع به کار کرد. در حال حاضر این ایستگاه قطار در سیرکجی، بعنوان محیطی جالب توجه به طور منظم هر دوشنبه، سه شنبه، چهارشنبه و یکشنبه ساعت 7:30 بعدازظهر، با شکوه هر چه تمام‌تر به برگزاری مراسم سماع می‌پردازد.

آدرس: İstanbul, 34110, Turkey

 

 

Hodjapasha

دیدنی‌های جذاب استانبول در تمام شهر پراکنده است. این جا، یکی از مکان‌های معتبر در استانبول برای تماشای سماع درویشان است. این مراسم به گونه‌ای انجام می‌گیرد که مراسم اصلی را با جزئیات کامل منعکس کند، بنابراین شما در درجه اول باید با فرهنگ اسلامی آشنا باشید. همچنین نمایشگاه‌هایی از آثار مرتبط، از جمله اشیاء متعلق به دنیای دراویش (مانند لباس و وسایل) و تندیس‌های هایپررئالیستی دراویش را نیز می‌توانید در این مکان شاهد باشد. مراسم سماع هر سه شنبه، پنجشنبه و شنبه ساعت 7 عصر با در نظر گرفتن هزینه ورودی (که می‌توانید بصورت آنلاین نیز خریداری کنید) برگزار می‌شود. علاوه بر فرهنگ تصوف اسلامی، رویدادهای بسیاری از جمله رقص‌های کاخ عثمانی نیز در اینجا برگزار می‌شود.

آدرس: Ankara Caddesi Hamam Sokak No. 3B, Sirkeci

 

بخوانید: کاخ موزه تاریخی تکفور استانبول

 

 

Yenikapı Mevlevihanesi

بسیاری از دراویشی که پیرو فرقه تصوف و از دوست داران مولانا بودند، برای عبادت و پیگیری زندگی معنوی خود به مناطق مختلف استانبول سفر کردند. Yenikapı Mevlevihanesi نیز که بلافاصله پس از Galata Mevlevihanesi بازگشایی شد، مورد علاقه بسیاری از این درویشان برای برگزاری مراسم سماع قرار گرفت. شما می‌توانید نمایشی اصیل از این رقص را در این مکان تماشا کنید.

آدرس: Merkezefendi Mah. Fatih Sultan Mehmet Üniversite Kampüsü,  Zeytinburnu/İstanbul

 

بخوانید: معرفی میراث فرهنگی یونسکو در ترکیه

 

 

Les Arts Turcs Tours

این مرکز که به خاطر ترکیب هنر مدرن و سنتی در آتلیه‌های خود در استانبول شهرت دارد، از جنبه ارائه نمایش سماع درویشان نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته است. این مراسم، با کیفیتی بسیار بالا ارائه می‌شود و تا کنون رضایت بازدیدکنندگان را به دنبال داشته است. این مراسم، صرفا در روزهای پنجشنبه در این مکان برگزار می شود و رزرو به صورت تلفنی صورت می‌گیرد. به خاطر داشته باشید که در فصل تابستان، تقاضا برای شرکت در این مراسم بالاست و بنابراین لازم است که به موقع برای رزرو اقدام نمایید. 

آدرس: Alemdar Mah Incili Çavus St., Istanbul

 

بخوانید: پنج قانون نانوشته برای گردشگران در فرهنگ استانبول

 

 

Bahariye Mevlevihanesi

برای تجربه یک نمایش اصیل و سنتی از سماع درویشان، این مکان تاریخی در استانبول بسیار ایده‌آل است. این مرکز همچنین، بهترین نمایشگاه‌های هنری استانبول را هم ارائه می‌دهد، که در آن آثار هنری مذهبی و عرفانی به صورت دوره‌ای به نمایش گذاشته می‌شوند. در صورت تمایل در طول سفر با تور استانبول، یک روز را هم به بازدید از این مرکز اختصاص دهید تا هم از نمایش سماع و هم از گشت و گذار در بین آثار هنری نمایشگاه لذت ببرید.

 

 

در این مقاله، بهترین مکان‌ها برای دیدن سماع درویشان در استانبول را از نظر گذراندیم. واقعیت این است که وقتی به استانبول می‌آیید، مناطقی را مشاهده می‌کنید که زندگی مدرن شهری و آداب عجیب و خاص شرقی در کنار هم جمع شده‌اند. بافت تاریخی این شهر بی‌نظیر، با دقت حفظ شده و بسیاری از رویدادهای ویژه در چارچوب احترام به ارزش‌های تاریخی برگزار می‌شوند. در استانبول، کارگاه‌های مختلف هنری عثمانی و برخی مراسم مذهبی برگزار می‌شود که شما شانس حضور در آنها را دارید. همانطور که در این مقاله مشاهده کردید، دراویش نیز یکی از نمادهای مهم زندگی مذهبی در ترکیه به شمار می‌آیند.

مطالب مرتبط