هر آنچه باید درباره قهوه ترک بدانید

قهوه ترک، نقش مهمی در جامعه ترکیه ایفا می‌کند که در سفر با تور استانبول میتوانید به درستی این موضوع پی ببرید. در گذشته کافه‌ها جایی برای ملاقات با هموطنان و صحبت در مورد سیاست، مذهب، مسائل اجتماعی و حتی علمی بود. اما حتی امروز، تقریباً 500 سال پس از اولین قهوه در ترکیه، هنوز هم این نوشیدنی نقش مهمی در زندگی اجتماعی ترکیه ایفا می‌کند.

 

اهمیت اجتماعی قهوه ترکیه

به طور سنتی، وقتی مردی قصد ازدواج با یک زن را داشت، والدین او برای خواستگاری به خانه همسر آینده مراجعه می‌کردند. قرار بود عروس برای نشان دادن مهارت‌هایش، بهترین قهوه ترکیه‌ای را که می‌تواند برای مهمانان سرو کند. امروزه هم بسیاری از مردم محلی ترکیه که تصمیم به ازدواج می‌گیرند، آن را به والدین اعلام می‌کنند و مراسم قهوه نیز به ندرت نادیده گرفته می‌شود.

یکی دیگر از سنت‌های شناخته شده و هم بسیار رایج در هنگام لذت بردن از یک فنجان قهوه ترک، فال قهوه است. مهم نیست که پیشگویی‌های فال قهوه واقعیت دارد یا خیر. مهم این است که این امر، بهانه‌ای برای گفتگو در بین مردم ترکیه به شمار می‌آید.

 

بخوانید: یک فنجان قهوه لذیذ در سمت آسیایی استانبول

 

 

مواد و امکانات لازم برای تهیه قهوه ترک

قهوه: در ابتدا، قهوه روی گدازه‌های ذغال سنگ پخته می‌شد. از آنجا که این کار در زندگی مدرن دیگر امکان‌پذیر نیست، از حرارت آتش اجاق گاز استفاده می‌شود. برای هر نفر، دو قاشق چایخوری قهوه بریزید. به خاطر داشته باشید که یک قاشق چایخوری ترکی، کمی کوچکتر قاشق‌های چایخوری‌هایی است که معمولاً در سایر نقاط جهان استفاده می‌شود: 1 سانتی‌متر طول و نیم سانتی‌متر عرض.

شکر: مقدار شکر به دلخواه است. بنابراین قبل از شروع به کار تهیه قهوه، حتما از میهمانان خود در این رابطه سؤال کنید. این گزینه‌ها، در بین مردم محلی ترکیه می‌توانند: ساده (بدون قند)، کمی شیرین (orta)، کاملا شیرین (şekerli) باشند.

آب: فقط از آب آشامیدنی بطری استفاده کنید، زیرا کلرید موجود در آب شیر باعث طعم و بوی ناخوشایند می‌شود. مقدار آب را با استفاده از فنجان‌های قهوه اندازه‌گیری کنید، یک فنجان برای هر نفر.

قهوه جوش: در گذشته در ترکیه، از قهوه جوش‌هایی موسوم به cezve  استفاده می‌شد. اما امروزه، می‌توانید انواع قهوه جوش‌های فلزی و آلومینیوم را در ترکیه پیدا کنید. هر آشپزخانه معمولی ترکی، مجموعه‌ای از قهوه جوش‌ها را در اندازه‌های مختلف برای تهیه مقدار مشخصی قهوه داراست.

 

بخوانید: ۸ مکان عالی برای لذت بردن از قهوه‌ی ترک در استانبول

 

 

طرز درست کردن قهوه ترک

ابتدا، قهوه و شکر را در قهوه جوش ریخته و سپس به آن آب اضافه کنید. شعله را تا حد ممکن پایین بیاورید. قهوه جوش را روی اجاق گاز بگذارید و مایع را هم بزنید. بعد از گذشت یک دقیقه یا بیشتر، یک لایه روی سطح مایع بسته می‌شود. هنگامی که کف تشکیل شد و رنگ مایع تیره‌تر شد، کف را به نسبت یکسان داخل لیوان‌ها بریزید. سپس قهوه جوش را از روی آتش برداشته و مابقی قهوه را درون فنجان‌ها بریزید، به نحوی که سر لیوان کمی خالی بماند.

 

 

سرو کردن قهوه ترک

بسیار مهم است که در کنار فنجان قهوه، یک لیوان آب نیز سرو شود. مردم محلی ترجیح می‌دهند قهوه ترک را پس از صرف شام‌، به همراه دوستان و یا اقوام بنوشند. این یک بهانه خوب است که از هم صحبتی با یکدیگر لذت ببرند و ایده‌ای است برای یک شروع یک مکالمه لذت‌بخش. برای ایجاد طعم بهتر و لذت بردن بیشتراز قهوه ترک، شکلات یا کلوچه‌های ترکی نیز همراه با قهوه سرو می‌شوند.

 

بخوانید: دنج‌ترین کافه‌های استانبول برای گردش‌های زمستانی

 

 

فواید قهوه ترک

مطالعه‌ای روی 20 ورزشکار که قهوه ترکی کافئین‌دار مصرف کرده بودند، انجام گرفته است. نتایج این مطالعه، زمان واکنش و سطح انرژی بالاتری را برای این افراد نسبت به کسانی که قهوه بدون کافئین استفاده کرده بودند نشان داد.

بعلاوه قهوه ترک، حاوی ترکیبات سودمندی نظیر اسیدهای کلروژنیک است که انواع آنتی اکسیدان‌های پلی‌فنول را شامل می‌شود و برای سلامتی بسیار مفید است. به عنوان مثال، اسیدهای کلروژنیک باعث بهبود التهاب، قند خون، سطح کلسترول و فشار خون بالا می‌شوند. قهوه حاوی ترکیبات قدرتمند دیگری نیز هست، از جمله دی ترپنوئیدها که می‌توانند باعث کاهش التهاب، مقابله با عفونت و منجر به سلامت قلب شوند.

یک مطالعه دیگر نشان داد که قهوه تهیه شده از دانه‌های ریز خرد شده، حاوی مقادیر بیشتری از اسیدهای کلروژنیک نسبت به قهوه تهیه شده با دانه‌های درشت است.

از مهم‌ترین اثرات مصرف قهوه ترک کافئین‌دار، جلوگیری از زوال عقل و آلزایمر است. این نظریه، نتیجه یک مطالعه روی 29000 نفر بوده است. مطالعات دیگر نیز نشان داده‌اند که مصرف قهوه ممکن است خطر سکته مغزی و بیماری پارکینسون را کاهش دهد. کاهش خطر دیابت، افسردگی، سرطان کبد، سرطان آندومتر و سیروز کبدی از دیگر اثرات قهوه ترک است.

در نهایت باید گفت که افزودن هل به قهوه ترک نیز می‌تواند برای سلامتی مفید باشد. در واقع هل، حاوی آنتی اکسیدان‌های قدرتمندی است که می‌تواند به کاهش التهاب کمک کند و در نتیجه خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را کاهش دهد.

 

بخوانید: فرهنگ قهوه در استانبول و یافتن بهترین کافه‌ها

 

مضرات قهوه ترک

اگرچه مصرف قهوه ترک می‌تواند روی سلامتی اثری مثبت بگذارد، اما اگر به طور مرتب با شکر مصرف شود دارای تاثیرات منفی می‌شود. در این صورت می‌تواند چاقی، سطح بالای تری گلیسیرید و دیابت نوع 2 را افزایش دهد. بنابراین بهتر است که این قهوه، بدون قند و یا با مقدار کمی مواد قندی استفاده شود. استفاده از ادویه‌هایی مانند هل یا دارچین و جایگزین‌های قند مانند استویا با قهوه ترک، در این راستا بسیار کارآمد است.

در ضمن برخی افراد که به اثرات کافئین حساس هستند، ممکن است هنگام نوشیدن قهوه کافئین‌دار دچار اختلال در خواب، اضطراب و سایر عوارض جانبی شوند. علاوه بر این، کافئین می‌تواند فشار خون را بالا ببرد. بنابراین، افرادی که فشار خون بالایی دارند، باید از خوردن قهوه ترک کافئین‌دار خودداری کنند.

 

 

در این مقاله به بررسی قهوه ترک و طرز تهیه و سرو آن پرداختیم. باید گفت که بسیاری از مردم محلی ترکیه برای شروع یک روز عالی و کسب انرژی در طول روز، خودشان را به قهوه ترک عادت داده‌اند. قهوه ترک در کنار طعم لذت بخشی که دارد، از مزایای فراوانی در زمینه سلامتی نیز برخوردار است. اما اگر شما هم می‌خواهید این نوشیدنی را به رژیم غذایی خود بیفزایید، حتما جانب اعتدال را رعایت کنید. 

مطالب مرتبط