در ماه رمضان به استانبول سفر کنیم؟

ماه رمضان یکی از سنت‌های مشترک بین تمامی فرقه‌های اسلامی است و هیچ کسی بر سر آن اختلافی ندارد. در این ماه زندگی مردم مسلمان به مدت 29 یا 30 روز تغییر کرده و با روزه‌داری و کمک به هم‌نوع همراه است. در کشورهای چند ملیتی برعکس ایران که تمام شرایط کشور تغییر می‌کند، بخشی از زندگی مردم از روال عادی خارج می‌شود. اما آیا سفر با تور استانبول در ماه رمضان ایده خوبی است؟

 

آیا ماه رمضان زمان مناسبی برای سفر به استانبول است؟

ممکن است به هر دلیلی به فکر سفر به استانبول در ماه رمضان بیافتید، اما بی‌شک تردید و سوال‌هایی پیش می‌آید که در مورد آن‌ها مطمئن نیستید. آیا در طول روز رستوران‌ها باز هستند؟ جاذبه‌ها در طول روز فعالیت می‌کنند؟ آیا باید محتاطانه لباس پوشید؟

 

 

استانبول در رمضان جذاب‌تر است

حقیقت این است که استانبول در ماه رمضان حتی از مواقع عادی جذاب‌تر هم هست. به عنوان گردشگر مسلمان شما انعطاف‌پذیری بیشتری نسبت به غیرمسلمانان دارید و کاملا با جو آشنا هستید. در عین حال استانبول در ماه رمضان نسبت به جاهای دیگر خیلی آزادتر هم هست. در طول روز جو شهر همانطور است که انتظار می‌رود اما پس غروب آفتاب حال و هوای شهر به سمت جشنواره‌ها سوق پیدا می‌کند. درختان با چراغ‌های ریسه‌ای تزئین می‌شوند و مساجد بین مناره‌هایشان را آذین بندی می‌کنند. خانواده‌ها و دوستان به تفرجگاه می‌آیند و در بعضی مناطق، غرفه‌های موقت اقلام مذهبی، میان وعده‌های سنتی یا لوازم مربوط به کودکان را می‌فروشند.

 

بخوانید: با توجه به شخصیت‌تان به شهر‌های ترکیه سفر کنید

 

 

در سرتاسر شهر و در محله‌ها روحیه بالا می‌رود

معمولا رستوران‌ها، کافه‌ها و بهترین کلاپ‌‌های استانبول در طول روز به غیر از مسیرهای اصلی باز هستند. از غیر مسلمان‌ها و گردشگران خیلی خوب پذیرایی و استقبال می‌کنند و برعکس جاهایی مثل مالزی، در استانبول کد خاصی برای لباس پوشیدن وجود ندارد و می‌توانید هر سبکی که راحت هستید لباس بپوشید.

رستوران‌ها نیز در طول روز خلوت هستند و فقط از گردشگران و غیرمسلمانان پذیرایی می‌کنند اما هر چه که به غروب و زمان افطار نزدیک می‌شود، همهمه‌ها نیز بیشتر می‌شود. بسیاری از رستوران‌ها منوی مخصوص ضیافت رمضان را با غذاهای غیر معمول در دسترس قرار می‌دهند، بنابراین می‌تواند فرصتی عالی برای چشیدن چیزهای جدید باشد.

 

 

چگونه رمضان بر کیفیت سفر شما تاثیر می‌گذارد؟

در طول روز خیلی بهتر و پسندیده‌تر است که از نوشیدن و خوردن و سیگار کشیدن در مکان‌های عمومی و خیابان‌ها خودداری کنید. در عوض برای این کارها به همان رستوران‌ها و کافه‌ها بروید. در حالی که رستوران‌ها برای ناهار خلوت هستند، اما آن‌ها به محض این که متوجه می‌شوند شما گردشگر هستید از پذیرایی کردن از شما خوشحال می‌شوند. توجه داشته باشید که برخی از جاهایی که نوشیدنی سرو می‌کنند به احتمال قوی در این مدت منویشان را محدود می‌کنند. فقط این‌ها نیست از آن‌جایی که روزه‌داران نمی‌توانند شنا کنند، پس منطقه شنا خلوت‌تر از هر زمان دیگری خواهد بود. با این همه حوالی افطار شهر با سرعتی فزاینده به کارناوال مردم بشاش و بذله‌گو تبدیل می‌شود. در حالی که رستوران‌ها با منوی مخصوص پذیرای مردم می‌شوند، مسلمانان و غیر مسلمانان در کنار هم از خوردن غذا لذت می‌برند. این شلوغی ادامه دارد تا زمان نماز، چون آن‌ها نماز مغرب و اشاء را جدا از هم به جا می‌آورند. در این بین برای مدتی اطراف شما خلوت می‌شود و بعد مجددا دوباره شلوغی‌ها از سر گرفته می‌شود.

 

بخوانید: معرفی هتل برای سفر خانم‌ها به استانبول

 

 

آیا جاذبه‌های گردشگری باز هستند؟

البته که در طول این یک ماه همه مراکز دیدنی استانبول باز است. استانبول شهری توریستی است که اعم از درآمد خود را به واسطه گردشگران تامین می‌کند. عملا نمی‌توان شهر را برای مدت یک ماه (قمری) تعطیل کرد. تنها تعطیلی رسمی برای تعطیلات 4 روزه عید فطر است که به باشکوهی سال نو برگزار می‌شود. در بسیاری از جاها ساعت‌های بازدید شاید کمی تغییر کند، اما به طور کلی همه جا دایر است. اگر در تعطیلات عید فطر برنامه بازدید از جایی را دارید حتما سعی کنید از قبل ساعت کار مراکز دیدنی استانبول را بررسی کنید تا پشت درهای بسته جا نمانید.

 

 

جشن عید فطر چگونه است؟

عید فطر از اعیاد بسیار مهم و اصلی مسلمانان سراسر دنیا با هر گرایش و فرقه‌ای است. در حالی که ایران با دو روز تعطیلی پایان رمضان را جشن می‌گیرد، در ترکیه 4 روز تعطیلی رسمی برای عید فطر در نظر گرفته شده و جشن‌ها و شادی‌ها نیز بسیار گسترده‌تر از چیزی است که در کشور خودمان می‌بینیم. عید فطر در ترکیه و مشخصا مورد بحث ما استانبول، همراه با جشن‌های خیابانی و دید و بازدید همراه است. به طوری که کاملا حس می‌کنید در جشن سال نو شرکت کرده‌اید.

یکی از چیزهایی که باید برای آن آمادگی داشته باشید، نحوه بیدار کردن مردم برای خوردن سحری است. در واقع گروهی از طبل‌زنان با طبل‌ها به خیابان می‌آیند و مردم برای شروع روزه‌داری فرا می‌خوانند تا کسی خواب نماند. برای دقایقی ممکن است خواب شما به هم بریزد اما می‌توانید به عنون تجربه‌ای تکرارنشدنی و غیرمعمول به آن نگاه کنید. اما در مجموع هیچ دلیلی برای این که رمضان برای سفر به استانبول مناسب نیست وجود ندارد.

 

بخوانید: بهترین نرم‌افزارهای موبایل برای سفر به استانبول

 

مطالب مرتبط