بازدید از موزه پرا در استانبول

استانبول شهری تاریخی و جذاب است که با موزه‌های متعددی شما را با حال و هوای بیشتر گذشته و در مواردی هم با اوضاع معاصر خود آشنا می‌کند. در حالی که بسیاری از مسافران جذب موزه‌های اصیلی مثل موزه ایاصوفیه استانبول می‌شوند از بازدید موزه‌های ارزشمند دیگر مثل موزه پرا غافل می‌مانند. ما در اینجا شما را برای بازدید از این موزه راهنمایی کرده و مختصری بر آن ارائه می‌دهیم. شانس بازدید از این موزه را در تور استانبول امتحان کنید.

 

مختصری بر موزه پرا

موزه پرا در استانبول در اصل موزه‌ای خصوصی است که توسط سونا و اینان کیراچ در سال 2005 افتتاح شد. این موزه در تِپِباسی و در نزدیکی تقسیم واقع شده است. ساختمان سفید و قرن نوزدهمی این موزه توسط معمار آشیل مانوسوس ساخته شده که سابقا به عنوان هتل بریستول شناخته می‌شد اما سرانجام پس از بازسازی‌ها به موزه پرا تغییر کاربری داد. در این موزه نمایش‌هایی از آثار هنری در رشته‌های مختلفی مثل نقاشی، کاشی و سرامیک ارائه داده می‌شود. البته خدمات هنری و فرهنگی زیادی ا سطح کیفی بالا در این موزه برپا می‌شود.

 

بخوانید: معرفی موزه موزاییک کاخ بزرگ در استانبول

 

 

چیزهایی که در موزه خواهید دید

به طور کلی سه نمایشگاه دائمی در موزه پرا وجود دارد که هر زمان بروید می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید. این سه نمایشگاه به شرح زیر هستند:

نمایشگاه شرقی: در این نمایشگاه شما می‌توانید تاثیر نفوذ فرهنگ دوره عثمانی را بر روی هنر هنرمندان اروپایی به خوبی ببینید.

نمایشگاه ابزارآلات موسیقی آناتولی: این یکی از شگفت‌انگیزترین بخش‌های نمایشگاه است که شامل هزاران قطعه ابزارآلات موسیقی مربوط به آناتولی مرکزی می‌شود. شما در اینجا با دریایی از اطلاعات راجب فرهنگ و هنر موسیقی این منطقه آشنا می‌شوید.

 

بخوانید: معروف‌ترین گالری‌های استانبول

 

 

نمایشگاه سرامیک‌ها و کاشی‌های کوتاهیا: کوتاهیا (Kütahya) شهری تاریخی در ترکیه است که به سرامیک‌سازی هنرمندان و استادکارانش شهرت داشت. خوشبختانه در موزه پرا شما شانس تماشای بسیاری از سرامیک‌ها و کاشی‌های منتسب به این استادان زبردست را دارید. بخشی از این نمایشگاه به قهوه ترک هم اختصاص داده که بازدید از آن خالی از لطف نیست.

اما نمایشگاه‌های موقت را کجا باید پیدا کنید؟ سه طبقه بالایی موزه به نمایشگاه‌های موقت جذاب اختصاص دارد. این موزه از زمان تاسیس خود در سال 2005 میزبان نمایشگاه‌های موقت زیادی مثل نمایشگاه گویا در سال 2012، اندی وارهول در سال 2014 و سایر هنرمندان مهم از جمله جوان میرو، پابلو پیساکو، فرناندو بترو، فریده کاهلو و دیگو ریورا بوده است. شما می‌توانید در این نمایشگاه‌ها وقت بگذرانید و هر چقدر دل‌تان نگاه‌شان کرده و در مورد مواردی که توجه‌تان را جلب می‌کنند  در یکی از بهترین موزه‌های ترکیه با همراهان گفتگو کنید.

 

 

چه چیزی را نباید در این موزه از دست داد؟

در تاریخ نقاشی ترکیه هیچ اثری به اندازه "The Tortoise Trainer" اثر عثمان حمید بیگ (1906) شهرت ندارد. این نقاشی در سال 2004 با مبلغ 3.5 میلیون دلار خریداری شد و اسمش به عنوان گران‌ترین اثر هنری فروخته شده تا کنون، به ثبت رسید. این نقاشی که چنین ارزش بالایی دارد تصویری از یک درویش صوفی در حالت تفکر با قامتی کمی خمیده است. در بین تمام مجموعه‌هایی که در این موزه می‌توانید ببینید بی‌شک تابلوی حمید بی با چنین ارزش و اعتباری نظیر نخواهد داشت.

 

بخوانید: پنج قانون نانوشته برای گردشگران در فرهنگ استانبول

 

 

موزه شامل چه بخش‌های دیگری نیز می‌شود؟

این موزه از آن حالت سنتی موزه‌هایی که می‌شناسید کمی فاصله دارد. پس اگر نیاز داشتید زمان بیشتری در این ساختمان بگذرانید، خسته و یا گرسنه بودید می‌توانید در کافه داخل ساختمان از نوشیدنی و کیک‌های خوشمزه نوش جان کنید. اگر بخت با شما یار بود می‌توانید در مدت حضورتان از رویدادهای گاه گاه موسیقی، بحث و مبادله نظر در مورد موضوعات مشخص و همچنین تماشای فیلم‌های هنری بهره ببرید.

 

 

چه زمان‌هایی باید به موزه بروید؟

این موزه از سه‌شنبه تا شنبه ساعت 10 صبح تا 7 عصر، و همچنین یکشنبه‌ها از ساعت 12 ظهر تا 6 عصر آماده میزبانی از شماست. شما برای ورود باید 20 لیر بپردازید. البته جمعه شب‌ها بازدید از این موزه بین ساعات 6 عصر تا 10 شب رایگان است. از آنجایی که گاهی این موزه محل برگزاری کنسرت‌ها می‌شود ساعت کار آن‌ها نیمه شب به طول می‌انجامد. برای این که از قبل برنامه‌تان مشخص باشد می‌تواند از وبسایت موزه زمانبندی تمامی برنامه‌ها را بررسی کنید.

 

بخوانید: فرهنگ ترکیه در اقامتگاه‌های استانبول و آنتالیا

 

 

چگونه به موزه بروید؟

از ایستگاه میدان استقلال، خیابان استقلال را به سمت پایین پیاده بروید. درست در نزدیکی انتهای خیابان به سمت راست و خیابان اسماعیلی بپیچید. بعد از این که خیابان به چهارراه رسید به سمت چپ بپیچید و از مقابل هتل پرا پالاس عبور کنید. آنقدر بروید تا موزه را در سمت راست ببینید.

آدرس: Asmalı Mescit, Meşrutiyet Cd. No:65, 34430 Beyoğlu/İstanbul, Turkey

 

مطالب مرتبط