معرفی خانه مولوی گالاتا، استانبول

در سفر با تور ترکیه گذشته از آسمان تزئین شده با مناره‌ها و گنبدها، منظره دودکش پری‌ها در کاپادوکیا و مجسمه‌های حکاکی شده غول‌پیکر کوه نمرود، چطور می‌توانید چند عکس کم‌تر دیده شده از ترکیه، عکس‌های با دراویش در لباس‌های سنتی نداشته باشید؟ رقص سما شاخه‌ای عرفانی از تصوف است که در سال 1273 توسط پیروان مولانا جلال‌الدین محمد بلخی شاعر و صوفی پرآوازه ایرانی تاسیس شد. حالا موزه مولانا در گالاتا یکی از جاذبه‌های اصلی استانبول است که هر گردشگری باید حداقل یک بار از آن دیدن کند. ما در اینجا به شرح این موزه و نحوه فعالیت آن می‌پردازیم.

 

مختصری بر پیدایش محفل دراویش

محفل دراویش مولانا در ابتدا سال 1491 برپا شده و در 1608 و 2009 نوسازی شده است. موزه تنها بخشی از مجموعه است. خانه مولوی شامل میدان شریف (حیاط)، چشمه (آبخوری)، مقبره و گورستان می‌شود.

روش‌های سما شامل موارد گسترده‌تری نسبت به روش‌های امروزه بود، اما حالا تنها 6 روش تاریخی سما در استانبول باقی مانده‌ که در نهایت به سال 1946 به شکل موزه در آمد. نمایش‌ها در این موزه شامل مردانی با پوشش سنتی دراویش، کلاه، و همچنین سازهای سنتی می‌شوند. برای علاقه‌مندان در این رابطه پینشهاد می‌کنیم مقاله راهنمای کامل آیین سماع صوفیان در استانبول را مطالعه فرمایند.

 

 

خانه مولوی گالاتا که در سال 1491 ساخته شد و اولین خانه مولوی در استانبول بود. این مرکز در سال 1925 به عنوان تکیه دراویش متوقف شد و در سال 1975 به عنوان موزه افتتاح شد. سپس بین سال‌های 2005 تا 2009 مورد بازسازی قرار گرفت و حالا به عنوان موزه‌ای در مورد فرقه صوفی مولوی فعالیت می‌کند. این موزه در رده جاذبه‌های کم‌تر دیده شده استانبول قرار دارد. با این همه بینشی که درباره فرهنگ، موسیقی و سنت‌های صوفی مولوی در استانبول ارائه می‌دهد، را در جای دیگر نمی‌توانید ببینید. به همین دلیل هم ارزش بازدید در گالاتا را دارد. در اوایل جمهوری ترکیه به دلیل سیاست‌های به شدت محافظه کارانه فعالیت دراویش متوقف شده بود. اگرچه حالا این محدودیت برداشته شده اما از روش‌های مختلف صوفی تنها تعدادی امروزه در استانبول باقی مانده است.

 

بخوانید: پنج قانون نانوشته برای گردشگران در فرهنگ استانبول

 

 

کجا می‌توانید رقص سمای دراویش را ببینید؟

در مقاله تماشای سماع درویشان در استانبول تعدادی از مراکزی که می‌توانید در آنها شاهد رقص سما باشید را مختصر توضیح داده‌ایم، اما شرکت در این مرکز لطف دیگری دارد. طبقه اول لژ سماخانه است که با چوب‌های کنده‌کاری شده تزئین شده است. دراویش رقص سما را به شکل دستانی رو به آسمان انجام می‌دهند که نشان‌دهنده سفر معنوی آن‌ها به سوی حقیقت خدا است. آن‌ها بر روی سه مولفه اساسی ذات انسان، قلب، ذهن، احساسات و بدن تاکید داشته و آن‌ها را با هم ترکیب می‌کنند. قدمت این رقص به قرن هفتم هجری برمی‌گردد و همچنان مردها در اجرا لباس سنتی بلند می‌پوشند.

 

بخوانید: بازدید از موزه تاریخ علم و فناوری اسلام در استانبول

 

 

چگونه خانه مولوی گالاتا را پیدا کنید؟

لژ گالاتا در خیابان Galipdede (که به خیابان موسیقی هم مشهور است) قرار دارد که در تونل، از قسمت انتهای خیابان استقلال به سمت ایستگاه ترموای کاراکوی و پل گالاتا ادامه می‌یابد. محیط گورستان و حیاط، آرام و صلح‌آمیز بوده و درِ آن نزدیکی بازارهای خیابانی استانبول که عمدتا ارزان هستند باز می‌شود. در واقع شما از سمت حیاط می‌توانید به ادامه کاوش در خیابان و خرید کردن بپردازید.

 

 

ساعت کار موزه به چه صورت است؟

موزه خانه مولوی گالاتا همه روزه به جز دوشنبه‌ها از ساعت 9 صبح تا 5 بعد از ظهر باز است و ورودی آن برای هر نفر 18 لیر است. رقص سما نیز معمولا یکشنبه‌ها در ساعت 5 عصر، در ماه‌های بهار، تابستان و پاییز برگزار می‌شود و در ماه‌های زمستان یک هفته در میان است. البته بهتر است قبلا رفتن برنامه کار موزه را جویا شوید. به علاوه می‌توانید بلیط‌های مراسم سیا را از طریق Biletix به صورت آنلاین خریداری کنید. فقط نکته‌ای که در اینجا باید به آن توجه کنید، این است که بلیط‌ها دارای شماره صندلی نیستند. بنابراین حتما 30 دقیقه زودتر در محل باشید تا بتوانید صندلی مناسبی برای نشستن انتخاب کنید.

 

بخوانید: معرفی میراث فرهنگی یونسکو در ترکیه

 

 

برخی از شرکت‌های گردشگری در تور استانبول در تور گالاتای خود رفتن به موزه را هم گنجانده‌اند، بنابراین اگر شهر را براساس تور خودمختار خودتان مدیریت می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم تا برای گردش در گالاتا زمانی را هم به این موزه کم‌تر دیده شده اما سحرانگیز کنار بگذارید. مخصوصا که مولانا از محبوب‌ترین و شناخته شده‌ترین شاعران ایرانی بوده و برای ما از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. یقینا شما بیش از هر شخص دیگری در آن سالن از تماشای این رقص روحانی و تاثیرگذار لذت خواهید برد.

آدرس: Şahkulu, Galip Dede Cd. No:15, 34420 Beyoğlu/İstanbul, Turkey

تلفن:41 41 245 212 90+

 

مطالب مرتبط