معرفی برج مایدن در استانبول

استانبول دارای چند برج تاریخی و دیدنی است که هر کدام‌شان در حال حاضر به منظوری مثل رستوران و گالری مورد استفاده قرار گرفته و به نوعی جاذبه تاریخی و فرهنگی استانبول شده‌اند. برج تاریخی مایدن یا دوشیزه که در زبان ترکی Kiz Kulesi خوانده می‌شود، در وسط دریا و در ورودی بسفر، در امتداد ساحل اسکودار در قسمت آسیایی استانبول واقع شده است. این برج که به نام Leandros شناخته می‌شود، یکی از جاذبه‌های برجسته تور استانبول است. ما در این مقاله به معرفی و بررسی این برج می‌پردازیم.

برج مایدن در طول روز به عنوان کافه و رستوران و شب‌ها به عنوان رستوران فعالیت می‌کند. به علاوه مردم شهر در این رستوران خاص و لوکس مراسم‌های مهمی همچون نشست‌های تجاری، کنفرانس‌های مهم، جشن ازدواج، تولد، نامزدی و مراسم ختم برگزار می‌کنند.

 

مختصری بر تاریخ برج مایدن

به گفته محققان و زمین‌شناسان این جزیره تکه‌ای از بخش آسیایی بوده که از آن جدا شده و به شکل جزیره در آمده است. طبق باورها، این برج توسط فرمانده آتنی Alkibiades حدود 340 قبل از میلاد ساخته شده تا ورود و خروج کشتی‌ها به بسفر را کنترل کرده و مالیات جمع‌آوری کند. مقبره بنای یادبودی که بر روی ستون‌های مرمری ساخته شده هم همین فرمانده یونانی در سال 340 قبل از میلاد برای همسرش ساخته است.

در دوره روم، سال 1110 نخستین برج این جزیره توسط امپرطور Manuel Comnenos ساخته شد. سپس در سال‌های 1143 و 1178، دو برج توسط امپراتور مانوئل برای دفاع از شهر ساخته شد، که یکی روی همین جزیره بود و دیگری در منطقه کاخ توپکاپی استانبول. برای جلوگیری از ورود کشتی‌های دشمن به بسفر، زنجیرهای گره خورده بین دو برج وجود داشته است که کشتی‌های تجاری بدون مالیات از آن عبور می‌کردند.

 

 

در دوره بیزانس این برج چندباری ویران و سپس بازسازی شده بود. در دوره فتح استانبول، ونیزی‌ها از این جزیره به عنوان پایگاه استفاده می‌کردند. در واقع وقتی که سلطان محمود فاتح در حال حمله به استانبول بود ونیزی‌ها برای کمک به بیزانس برای ناوگان‌های خود از آن استفاده می‌کردند. پس از فتح استانبول توسط سلطان محمود، او قلعه کوچک روی این جزیره را ویران کرد و قلعه کوچک جدیدی ساخت و داخل آن توپ‌های جنگی قرار داد. فندانسیون برج مایدن امروزی همانی است که سلطان محمود ساخته. روشن است که این برج در دوره عثمانی مورد تعمیر و بازسازی قرار گرفته است.

در قرن هفدهم این برج به عنوان فانوس دریایی خدمت می‌کرد و در سال‌های 1830-1831 به دلیل شیوع وبا به بیمارستان قرنطینه تبدیل شد. برج مایدن در سال 1833 مورد بازسازی جدی قرار گرفت و شکل معماری باروک عثمانی را به خود گرفت. سپس در سال 1857 توسط یک شرکت فرانسوی برای آن فانوس دریایی جدید ساخت. درباره این برج سه افسانه از دوره‌های یونان باستان، بیزانس و عثمانی نقل می‌شود.

 

بخوانید: کاخ موزه تاریخی تکفور استانبول

 

 

جاذبه‌های برج مایدن

  • کافه

شما می‌توانید در طول روز به کافه Kuledebar که در بالای برج با یک بالکن قرار گرفته بروید و ضمن خوردن خوراکی‌های خوشمزه از تماشای منظره پانوراما هم لذت ببرید. این کافه از بهترین کافه‌های استانبول است که طعم خوراکی‌هایش تا مدت‌ها زیر زبانتان می‌ماند. شما می‌توانید بدون رزرو (به جز برای شام) از این کافه رستوران دیدن کنید.

 

 

  • صبحانه

می‌توانید بهترین صبحانه ترکی را در برج با بهترین منظره استانبول در دریا میل کنید. سرویس صبحانه از ساعت 09:00 (10:00 در تعطیلات آخر هفته) آغاز می‌شود و ساعت 13:00 به پایان می‌رسد. صبحانه معمولی برای هر نفر 75 لیر (حدود 12 یورو) و صبحانه مخصوص و گسترده (آخر هفته فقط بین 10 صبح تا 13 ظهر) 95 لیر (حدود 14،5 یورو) برای هر نفر است. به علاوه در صورت رزرویشن هزینه ورودی برج را هم باید بپردازید.

 

 

  • ناهار

می توانید ناهار را در رستوران اصلی زیر برج بدون نیاز به رزرو میل کنید. ناهار از ساعت 12 ظهر سرو می‌شود.

 

بخوانید: بی‌نظیرترین مکان‌های تاریخی استانبول

 

 

  • شام

شما می‌توانید در رستوران برج مایدن یک شام عاشقانه و به یادماندنی را تجربه کنید. تجربه‌ای بی‌نظیر و رویایی همراه با آهنگ‌های دلنشینی که گروه ارکستر می‌نوازند. سرویس شام از ساعت 20:15 همراه با غذاهای بین‌المللی آغاز می‌شود. دو نوع منو با نرخ ثابت در اینجا وجود دارد. قیمت‌ها برای هر نفر 225 لیر (حدود 35 یورو) و 275 لیر (حدود 41 یورو) است. توجه داشته باشید که افراد زیر 7 سال و مهمانان مرد با شلوارک و صندل اجازه ورود به رستوران را ندارند.

 

 

ساعت بازدید و پذیرش

  • بخش موزه هر روز بین ساعت 9 صبح تا 19 باز است.
  • برای شام، مراسم‌های ویژه، عروسی و جلسات سازمانی نیاز به رزرو دارید.

قیمت بلیط موزه: برای بازدید از موزه باید بلیطی به مبلغ 30 لیر (4.5 یورو) از باجه واقع در محل خریداری نمایید.

 

 

چگونه به برج مادین برویم؟

برج دوشیزه در حدود 150-200 متر فاصله  با سواحل اسکودار، در وسط دریا در منطقه Salacak و در ورودی بسفر واقع شده است.

حمل و نقل

عملی‌ترین راه برای رسیدن به برج دوشیزه از طریق سرویس قایق برج مایدن از اسکله کاباتاش و اسکله اسکودار سالاکاک است. برای رسیدن به کاباتاس، از سلطان احمد سوار ترموا شوید. از تقسیم، سوار قطار برقی (funicular) شوید و به کاتاباش بروید. برای رسیدن به اسکودار، از بشیکتاش با کشتی‌های عمومی یا قایق‌ها، و از سلطان احمد و امینونو با ترموای Bagcilar-Kabatas (خط 1) به سیرکچی (Sirkeci) بروید و از آنجا از مرمره یا امینونو با قایق‌های عمومی به اسکودار بروید. در نهایت برای رسیدن به اسکله سالاکاک از اسکودار، 5 دقیقه با اتوبوس عمومی، تاکسی و پیاده‌روی حدود 1،8 کیلومتر از خط ساحلی را طی کنید.

خدمات قایق برج Maiden (برای بازدید کنندگان برج)

  • خدمات قایق از اسکله کاباتاش (فقط در آخر هفته) و ساحل سالاک است.
  • ساعت عزیمت کشتی مایدن از کاباتاش: ساعت 10:00، 10:30، 11:0 ، 12:00، 13:00، 14:00، 15:00، 16:00، 17:00 و در نهایت 18:00
  • زمان عزیمت قایق‌های کاباتاش از برج مایدن: 10:45، 11:45، 12:45، 13:45، 14:45، 15:45، 16:45، 17:45، 19:00
  • از ساحل سالاکاک، سرویس رفت و برگشت قایق در هر 15 دقیقه بین ساعت 09:15 تا 18:30 انجام می‌شود.

 

بخوانید: معرفی موزه موزاییک کاخ بزرگ در استانبول

 

 

خدمات قایق برج مایدن برای شام (با رزرو)

  • یک سرویس قایق برای وعده شام از اسکله کاباتاش و ساحل سالاکاک وجود دارد.
  • ساعت عزیمت قایق شام از کاباتاش تا برج مادین: 20:00، 20:45، 21:30
  • ساعت عزیمت قایق شام از برج مادین تا کاباتاش: 23:00، 23:45، 00:30
  • از ساحل سالاکاک، سرویس رفت و برگشت قایق شام از ساعت 20:15 آغاز می‌شود.

آدرس: Salacak, Uskudar, Istanbul

 

مطالب مرتبط