آشنایی با شهر باستانی سوخوتای، تایلند

شهر باستانی سوخوتای در شمال تایلند که روزگاری پایتخت این کشور به شمار می‌آمد، پنجره‌ای رو به گذشته باشکوه این کشور می‌گشاید. این شهر که در میان چیانگ‌مای و بانکوک واقع شده است، ویرانه‌های شگفت‌انگیز و پراکنده‌ای را از تاریخ قدیم در سطح آرام شهر در خود جای داده و اطلاعاتی از چگونگی زندگی و نحوه پرستش خدایان در بین مردم 800 سال پیش را ارائه می‌دهد.

امروزه این شهر باستانی، در شمار فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد. اگر با تور تایلند سفر می‌کنید، حتما به این منطقه نیز سری بزنید و برای رفع گرسنگی ‌پس از گشت و گذاری لذت‌بخش و طولانی نیز، حتما به یکی از بهترین کافه و رستوران‌های شهر سوخوتای تایلند بروید.

 

پارک تاریخی سوخوتای

این پارک شامل بقایای 21 سایت تاریخی، عمدتا متعلق به قرن 13 و چهار دریاچه بزرگ است. همچنین دارای 70 سایت دیگر در شعاع 5 کیلومتری است. این منطقه به سه بخش تقسیم شده است: منطقه مرکزی، منطقه شمالی و منطقه غربی. بهتر است بدانید که ورود به هر منطقه، 100 بات برای شما هزینه خواهد داشت.

یکی از جالب‌ترین معابد تایلند در اینجا، معبد Wat Mahathat است. این مکان همچنین، بزرگ ترین معبد با طول 206 متر و عرض 200 متر است. معبد مشهور دیگری که باید در پارک تاریخی سوخوتای بازدید کنید، Wat Si Chum است. به دلیل وسعت پارک، می‌توانید از اسکوتر و دوچرخه یا tuk tuk برای گشت و گذار در این محوطه استفاده کنید.

 

 

Wat Mahathat

این مکان، مهمترین معبد سوخوتای است که در مرکز شهر واقع شده است، همچنین این مکان جز بزرگ‌ترین معابد جهان نیز هست.معماری بخش اصلی، به شکل یک نیلوفر آبی بسته است و در اطراف آن چندین بخش کوچک‌تر وجود دارد. این پایگاه، با مجسمه‌های بودائی احاطه شده است که دستان خود را به هم گرفته‌اند، گویی و در حالت نماز، مراقبه یا تسلیم هستند. ستون‌های بزرگ، بقایای سالن‌های نمازخانه باستانی را نشان می‌دهد و بسیاری از آنها، هنوز مجسمه‌های بزرگ بودا را در محل خود دارند.

 

 

Wat Si Chum

وات سی چوم که در پارک تاریخی سوخوتای در منطقه شمالی واقع شده، معبدی است که یکی از مهم‌ترین، جذاب‌ترین و بزرگ‌ترین مجسمه‌های بودا را در خود جای داده است. این مجسمه، در موقعیتی نشسته قرار گرفته و چهره بی‌نظیر آن از شکاف باریک دیوار قابل مشاهده است.

 

بخوانید: جذاب‌ترین محله‌های بانکوک؛ تایلند

 

 

پارک تاریخی Si Satchanalai

شهر باستانی Si Satchanalai که دومین شهر بزرگ پس از سوخوتای است، در گذشته از جلال و جبروت بسیاری برخوردار بوده است. پارک تاریخی Si Satchanalai، بقایای کاخ‌ها و معابد قرون گذشته را در خود جای داده است. از مهم‌ترین جاذبه‌های این پارک می‌توان به Wat Phra Si Mahathat ،Wat Chang Lom و Wat Chedi Jet Taew اشاره کرد که همگی از سبک‌های معتبر معماری سوخوتای برخوردار هستند.

 

 

موزه ملی Ramkhamhaeng

این موزه، یکی از موزه‌های منطقه‌ای در زمینه هنرهای زیباست که در سال 1960 ساخته شده است و به کشف و نگهداری از یافته‌های کاوش شده در سوخوتای و پارک تاریخی Sri Satchanalai اختصاص یافته است. در این موزه، یک نمای کلی از توسعه سبک سوخوتای از Khmer  گرفته تا سبک Ayutthaya ارائه شده است. در میان این آثار، مجسمه‌های بودا در فیگورهای نشسته، ایستاده و در حال راه رفتن به چشم می‌خورند. در باغ موزه نیز، تعدادی مجسمه گچبری، یک کوره سرامیکی و تعدادی از سازه‌های بزرگ عتیقه به نمایش گذاشته شده‌اند.

 

بخوانید: جذاب‌ترین تفریحات آبی در کرابی

 

 

معابد دریاچه

این منطقه دارای مشهورترین معابد بودایی در دنیاست.این بناها در یک جزیره کوچک در کنار دریاچه قرار دارند که با عبور از یک پل چوبی، می‌توان به آنها دسترسی پیدا کرد. بخش مرکزی یکی از این معابد، دارای مجسمه بودا در هر طرف است و مجسمه‌هایی در انواع مختلف در این مکان وجود دارند. یکی دیگر از معابد دریاچه، وات Traphang Thong است که دارای یک اثر باستانی بودا در درون یک ساختمان مدرن است.

 

 

پروژه کشاورزی ارگانیک فرودگاه سوخوتای

این پروژه کشاورزی، برنده جوایز گردشگری تایلند به دلیل جاذبه‌های کشاورزی و گردشگری در شمال تایلند در سال‌های 2010، 2013 و 2015 بوده است. در این مزرعه که درست در خود فرودگاه سوخوتای واقع شده است، بازدیدکنندگان می‌توانند شاهد کاشت برنج، زراعت و نیز روند دقیق کشاورزی ارگانیک و بدون مواد شیمیایی باشند. همچنین، یک امکان اقامت خانگی نیز برای علاقمندان در نظر گرفته شده است.

 

بخوانید: ۷ ماجراجویی طبیعی و جذاب در کرابی

 

 

باید گفت که سال‌های طلایی سوخوتای فقط برای یک دوره نسبتاً کوتاه دوام داشت، اما پادشاهی در آن دوره آثار بسیاری را ایجاد کرد که به شکل دهی سبک زندگی در دوره‌های بعدی در این کشور کمک کرد. اغلب از این شهر، به عنوان مهد تمدن تایلند یاد می‌شود و نام سوخوتای به معنی "سپیده سعادت" است. پادشاه وقت در آن دوران که Ramkamhaeng نام داشت، بسیار به گسترش آیین بودیسم در اقصی نقاط تایلند کمک کرد. از او بعنوان پدر بنیانگذار تایلند یاد می‌شود. وی همچنین به دلیل رویکردهای دموکراتیک خود مورد تجلیل قرار می‌گیرد.

هنرمندان ساخوتای برای ساختن مجسمه‌های نفیس و طرح‌های دیگر، چندین سبک نظیر Thai ،Mon ،Khmer و Sri Lankan را ترکیب کردند. اگر امروزه به این شهر سفر کنید، با تصاویر شگفت‌انگیزی از مجسمه‌های بودا همراه با جزئیات بی‌نظیر و حکاکی‌ها در حالات مختلف ایستاده، نشسته و در حال راه رفتن مواجه خواهید شد. این مجسمه‌ها اغلب دارای نگاه رو به پایین، ابروان خمیده، بینی منحنی، صورت بیضی و شانه‌های پهن هستند. مجسمه‌سازان در صدد بودند ترکیبی از آرمان‌های معنوی، ویژگی‌های فوق بشری و شکل انسان را به تصویر بکشند.

 

بخوانید: آشنایی با معبدهای تماشایی بانکوک

 

مطالب مرتبط