مشهورترین معابد بودایی را در کجاها پیدا کنید؟

بوداییسم یکی از دین‌های بزرگ و کهن دنیا است که حدود ۵ قرن قبل از میلاد مسیح در قسمت شمال شرقی هند ظهور کرده است. این دین بر اساس آموزه‌های سیدارتا گوتاما که به بودا معروف بوده و در نپال کنونی به دنیا آمده، استوار است. طبق تخمین‌ها حدود ۲۳۰ تا ۵۰۰ میلیون بودایی در سراسر دنیا زندگی می‌کنند، همین مقدار از کثرت کافیست تا بتوانند در طول سالیان با ساخت سازه‌های سنتی همچون معابد جذابه‌های دیدنی فراوانی در قسمت‌های آسیای جنوب شرقی و هند به وجود بیاورند. ما در این مطلب به معرفی مشهورترین معابد بودایی خواهیم پرداخت که شاید دوست داشته باشید از آن‌ها بازدید کنید.

 

 

کره جنوبی، معبد هائینسا

 

 

کره جنوبی، معبد هائینسا

 

 

هائینسا به معنی بازتاب در دریای صاف بوده و یکی از مهم‌ترین معابد بودایی واقع در کره جنوبی محسوب می‌شود. این معبد در سال ۸۰۲ میلادی ساخته شد اما بعد از آتش سوزی سال ۱۸۱۷، در قرن ۱۹ام مورد بازسازی و تعمیرات قرار گرفت. این محل که مجموعه‌ای از ساختمان‌ها را در برگرفته و در دل طبیعت واقع شده، جدا از زیبایی‌های طبیعی و معماری خود، از آن جهت شهرت دارد که میزبان یک کپی کامل از کتاب مقدس بودا است که بر روی ۸۱۲۸۵ لوح چوبی نوشته، و به طور کامل از حادثه آتش سوزی جان سالم به در برده‌اند.

 

 

تایلند، وات آرون

 

 

تایلند، وات آرون

 

 

وات آرون که به عنوان معبد سپیده دم شهرت دارد، یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین معابد که با تور تایلند در بانکوک از آن دیدن خواهید کرد این معبد که در حاشیه رودخانه چائو پرایا قرار گرفته است. فرقی نمی‌کند با کدام تور تفریحی به گردش در شهر بپردازید در نهایت بازدید از این معبد مهم در فهرست تمامی آن‌ها جای گرفته است. این معبد به عنوان یکی از نمادهای بانکوک در سراسر دنیا شناخته می‌شود و برخلاف اسمش که اشاره به طلوع خورشید دارد، زیباترین نمای آن در شب و با روشن شدن چراغ‌های زرد نمایان می‌شود.

 

 

محبوب‌ترین غذاهای تایلند که باید آن‌ها را امتحان کنید

 

چین، جوکهانگ

 

 

چین، جوکهانگ

 

 

یکی از معابد بسیار مشهور بودایی که در لهاسای تبت واقع شده و با تور چین از آن دیدن ‌می‌کنید، معبد جوکهانگ است. این معبد سالانه زائرین بودایی و گردشگران کنجکاوی را از سراسر دنیا به خود می‌بیند. این معبد در قرن ۷ام توسط شاه Songtsän Gampo ساخته شد که در طی سالیان دراز بارها مورد هجوم مغول‌ها قرار گرفت. مجموعه ساختمان‌هایی که امروزه به عنوان معبد جان سالم به در برده‌اند مساحتی حدود ۲۵ هزار متر مربع را در بر می‌گیرند. استفاده از رنگ‌های طلایی و درخشان، گل‌کاری بسیار زیبا و استفاده از فضای سبز داخل محوطه و همچنین نمای کوهستانی از این معبد یک مجتمع زیبای باارزش دینی و گردشی ساخته است.

 

 

زیباترین پارک‌های ملی چین که باید ببینید

 

 

ژاپن، معبد تودایجی

 

 

تودایجی

 

 

Todaiji به معنی معبد بزرگ شرقی واقع در نارا، یکی از مهم‌ترین معابد تاریخی و مشهور بودایی در ژاپن شناخته می‌شود. این معبد در قرن ۸ام توسط شاه Shomu به هدف برتری از تمام معابد بودایی استان ساخته شد. البته امروزه از ساختمان‌های اصلی مجموعه تعداد کمی برجای مانده‌اند که Daibutsuden به معنی سالن بزرگ بودا از مهم‌ترین بخش‌های آن، از سال۱۷۰۹ تا به کنون به قوت خود باقی مانده است. همچنین این معبد میزبان یکی از دو بزرگترین مجسمه‌های بودا در ژاپن نیز هست. البته اشاره کنیم تنها علت شهرت تودایجی وابسته به دین بودا نیست، بلکه این مجموعه عنوان بزرگ‌ترین ساختمان چوبی دنیا را نیز به خود اختصاص داده که همین ویژگی باعث محبوبیت آن در بین گردشگران غیر دینی شده است.

 

 

نپال، معبد بودا

 

 

نپال، معبد بودا

 

 

معبد بودا در حومه شهر کاتماندو نپال واقع شده و در واقع مرکز بوداییسم تبتی در نپال محسوب می‌شود. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این معبد سقف گنبدی عظیم آن به طول ۳۶ متر است که از بزرگترین گنبدهای دنیا نیز شناخته می‌شود. یکی از برجستگی‌های دیگر برج که باعث شهرت بیش از پیش آن شده وجود چشم‌های بیدار بودا است که در چهارگوشه آن کار شده است. بخش زیادی از معبد و همچنین برج گنبدی در حمله قرن ۱۴ مغول‌ها ویران شد اما آنچه که امروزه از آن باقی مانده هنوز از اهمیت تاریخی، مذهبی و معماری فراوانی برخوردار است.

 

 

هند، معبد ماهابودهی

 

 

هند، معبد ماهابودهی

 

 

با تور هند از معبد ماهابودهی دیدن کنید این معبد به معنی روشن فکری، یک معبد بودایی‌ست که در Bodh Gaya واقع شده است. این مجموعه شامل یک برج برگ در وسط و برج‌های کوچکتر در گوشه‌های آن می‌شود. درختان این معبد جایی است که بودا به روشنگری دست یافت و تقریبا ۲۵۰ سال بعد شاه آسوکا در این محل معبد را بنا نهاد. در حقیقت نه تنها سازه این معبد باشکوه و دارای طراحی شگفت‌انگیز و معماری کهن هندی است، بلکه از جهت مذهبی نیست یکی از برجسته‌ترین معابد کل هند شمرده می‌شود.

 

 

۷ جاذبه‌‌ی گردشگری هند که دنیای شما را تغییر می‌دهد

 

اندونزی، بُرُبودور

 

 

اندونزی، بُرُبودور

 

 

Borobudur بزرگترین و مشهورترین معبد بودایی هندی در جهان است که در جزیره جاوا اندونزی واقع شده است که با تور بالی میتوان از آن دیدن کرد. اگر می‌خواهید شکوه و اهمیت آن را بهتر درک کنید شاید بد نباشد بدانید بیش از ۷۵ سال زمان در قرن‌های ۸ام و ۹ام میلادی صرف ساختن این معبد شده است. بربودور از حدود ۲ میلیون سنگ بلوک و به دستور پادشاه Sailendra ساخته شد. البته از قرن ۱۴ام به بعد بنا به دلایلی که هنوز کسی از آن خبر ندارد در اعماق جنگل رها شد و کم کم به صورت متروک در آمد.

مطالب مرتبط