آشنایی با بزرگ‌ترین معابد جهان

از دیرباز سراسر کره زمین، مملو از آیین‌ها و ادیان متنوع بوده است. برخی تمدن‌ها بیش از سایرین در این زمینه غنی بوده‌اند و در عمق بناهای تاریخی‌شان می توان به حس پرستش و احساس نیاز بیشتری برای نزدیکی با خود برتر انسان رسید. اما شما درباره بزرگ‌ترین معابد جهان چه می‌دانید؟

 

معبد Confucius، چین

این معبد که در 479 سال قبل از میلاد مسیح و یک سال بعد از فوت کنفوسیوس ساخته شده، اصلی‌ترین، بزرگ‌ترین و مشهورترین معابد کنفوسیوس به شمار می آید.

ساختار این بنا، در طی قرن‌های متمادی تغییرکرده و پس از گذشت 2000 سال، شکل فعلی را پیدا نموده است. فضای بیرونی آن، متشکل از یک دروازه و 3 حیاط بوده و فضای داخلی نیز فاقد هر گونه تصویر و نقش و نگار است. این معبد در سال 1994، به عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

 

 

صومعه Taktsang Palphug، بوتان

صومعه Paro Taktstang که از بزرگ‌ترین معابد جهان است، بیشتر به عنوان لانه ببر شناخته می‌شود. این عبادتگاه، در کنار صخره‌ها در بالای دره پارو و در ارتفاعات هیمالایا واقع شده است. این صومعه، مشتمل بر 4 معبد و 8 غار است. این بخش‌ها توسط راهروهای سنگی و پل‌ها با یکدیگر مرتبط هستند. رنگ طلایی در فضای داخل صومعه موج می‌زند و در فضای بیرونی نیز، چرخی وجود دارد که راهبان هر روز صبح بعنوان تبرک و عبادت آنرا می‌چرخانند. در مورد این عبادتگاه گفته می‌شود پادما سامباوا به مدت سه سال، سه ماه، سه هفته، سه روز و سه ساعت در آن مراقبه داشته است. گورو پادماسباوا، به معرفی دین بودا در بوتان شهرت دارد.

 

بخوانید: معرفی بزرگ‌ترین کلیساهای آسیا 


 

 

معبد Prambanan، اندونزی

معبد Prambanan ، در قرن دهم ساخته شد. البته این معبد خودش مجموعه‌ای از 240 معبد کوچکتر است. Prambanan ، در شمار بزر‌گ‌ترین معابد دنیا به شمار می‌آید و به خدایان بزرگ هندو نظیر برهما، خالق (Creator)، ویشنو، شیوا و ویرانگر (destroyer) که نماد کارکردهای کیهانی خلقت ونگهداری و تخریب هستند اشاره دارد.

 

 

معبد Angkor Wat، کامبوج

این معبد که تا سال 1150 پس از میلاد مسیح بنا شد، با وسعت 200 هکتار، از بزرگ‌ترین معابد جهان به شمار می‌آید. در واقع این معبد، از مهم‌ترین افتخارات کامبوج بوده که حتی تصویر آن در پرچم ملی نیز ظاهر شده است.

 

بخوانید: با زیباترین کلیساهای اروپا آشنا شوید

 

 

معبد Karnak، مصر

معبد Karnak  بزرگ‌ترین معبد جهان و جز قدیمی‌ترین معابد دنیا است. این معبد، مجموعه‌ای که از سه معبد اصلی است. یکی از معروف‌ترین ویژگی‌های، آن تالار هیپوستیلی است که دارای 134 ستون عظیم است و تا 60 فوت ارتفاع و ده پا عرض دارد. ساخت معبد Karnak  سریع نبوده است. در واقع هزار و پانصد سال طول کشیده تا این بنای تاریخی تکمیل شود.

 

 

معبد Borobudur، اندونزی

این معبد که در قرن نهم میلادی به ارتفاع 29 متر ساخته شد، در جاوای مرکزی در اندونزی واقع  شده است و از مشهورترین معابد بودایی دنیا به حساب می‌آید. معبد، ساختاری پلکانی و هرمی دارد و 6 تراس در پایین به شکل مکعب و 4 تراس در بالا به شکل دایره در آن وجود دارد. تزئینات آن نیز شامل 504 مجسمه بودا و 2672 تابلو است. این معبد با وسعت 2500 متر مربع، بعنوان یکی از بزرگ‌ترین معابد جهان در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

 

 

معبد Akshardham، هند

می‌توانیم این معبد بتونی را معبدی مدرن بنامیم، زیرا بین سال‌های 2000-2005 با کار و فعالیت 3000 داوطلب و 7000 صنعتگر در دهلی نو ساخته شد. این پروژه، نشان دهنده هزاران سال فرهنگ و معماری هند و هندو است. معبد Akshardham با وسعت 30 هکتار، یکی از بزرگ‌ترین معابد جهان و بزرگ‌ترین معبد در هند به شمار می‌آید. این بنا، مجسمه شخصیت‌های معروف هندی را در خود جای داده است.

 

بخوانید: معرفی مدرن‌ترین پدیده‌های مهندسی جهان

 

 

معبد Sri Ranganathaswamy، هند

این بنا، یک معبد هندو است که از معابد ویشنو به شمار می آید و به یکی از خدایان هند به نام رانگاناتا اختصاص دارد. عرض آن بیش از 6 مایل بوده و دور تا دور این معبد را دیواری فرا گرفته که طول آن به 1000 متر می‌رسد. جالب است بدانید که این بنا که جزو بزرگ‌ترین معابد جهان است، دارای 21 برج (گوپارام)، 39 عمارت، 50 حرم  و چندین منبع آب در داخل است.

 

 

کلیسای Saint Sava، بلگراد

این کلیسا به بنیانگذار کلیسای ارتدکس صربستان اختصاص یافته و در بلگراد واقع شده است. گفته می‌شود که این ساختمان با مساحت 3500 متر مربع، 91 متر ارتفاع و 81 متر عرض، از بزرگ‌ترین معابد جهان و جزو بزرگ‌ترین کلیساهای ارتدکس به شمار می‌آید. ساخت Saint Sava در سال 1985 آغاز شد و در سال 2004 به پایان رسید.

 

 

معبد Christ the Saviour، مسکو

معبد Christ the Saviour یا مسیح نجات بخش، در اواسط قرن نوزدهم ساخته شد. اما بعدها در سال 1931 به دستور یوسف استالین تخریب گشت تا بنای سوسیالیسم، بنام کاخ شورویان ساخته شود. البته این کاخ هرگز ساخته نشد، اما مرمت این کلیسا از سال 1990 آغاز شد و در سال 2000 به اتمام رسید. ارتفاع 105 متر، آن را به بلندترین کلیسای ارتدکس جهان تبدیل کرده است.

 

بخوانید: معرفی مرموزترین مقاصد گردشگری آسیا

 

 

معبد Baalbek، لبنان

این معبد که با نام هلیوپولیس هم شهرت دارد، بزرگ‌ترین معبد امپراتوری روم باستان به شمار می‌آید. معبد Baalbek در جمهوری لبنان در خاورمیانه و در ساحل شرقی دریای مدیترانه واقع شده است. رومی‌ها طی دو قرن، در اینجا مجموعه‌ای از سه معبد را ساختند: مشتری، باکوس و زهره. این معبد غول پیکر که از 54 ستون گرانیتی تشکیل شده است، دارای 69 متر ارتفاع و 36 متر عرض است.

 

 

در پایان باید گفت که بزرگ‌ترین معابد جهان، در جذب گردشگران، گوی سبقت را از سایر جاذبه‌ها می‌ربایند و در کنار معرفی آیین و دین مربوطه، دنیا را با هنرها و قابلیت‌های بالای بشری آشنا می‌کنند. 

مطالب مرتبط