منطقه کوهستانی راچا، بهشت پنهان گرجستان

منطقه راچا یکی از زیباترین دیدنی‌های کشور گرجستان است. این منطقه کوهستانی دارای سه بخش است که در میان مردم محلی به راچای پایین، راچای بالا و کوه راچا شناخته می‌شوند.

اگر با تور گرجستان سفر کرده و در این شهر مستقر هستید، با یک رانندگی چهار ساعته می‌توانید خودتان را به راچا برسانید. این منطقه کوهستانی در شمال غربی گرجستان واقع شده است. یک بهشت واقعی، که روز به روز گردشگران بیشتری را از اروپا و قاره‌های دیگر به سوی خود جذب می‌کند.

اگر با دیدن تصاویر راچا تصمیم گرفته‌اید از این منطقه بازدید کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که برای صرفه‌جویی در زمان خود، از اتوبوس برای این سفر استفاده نکنید چراکه در این صورت باید حداقل هشت ساعت زمان را در مسیر تفلیس – راچا بگذرانید. بهترین راه اجاره یک خودرو است که زمان رسیدن شما به مقصد را تا حد چشمگیری کاهش می‌دهد.

 

بخوانید: آشنایی با نقاط کوهستانی گرجستان

 

شاوری و نیکورتسمیندا (Shaori and Nikortsminda)

نخستین جایی که باید در این سفر ماجراجویانه از آن بازدید کنید، دریاچه با شکوه شاوری است. این منطقه دریاچه‌های زیادی دارد اما شاوری یکی از بزرگترین و زیبا ترین دریاچه‌های گرجستان است.

در فصل پاییز، تصویر حیرت انگیزی از درختان رنگارنگ که در آب رودخانه شاوری منعکس می‌شود، این منطقه را به سرزمین جادویی پریان شبیه می‌کند. اگر در تابستان به دیدار دریاچه شاوری بروید، با یک مکان رویایی مواجه خواهید شد که یک موقعیت ایده‌ آل برای پیک نیک و ماهیگیری را در اختیارتان خواهد گذاشت.

همان‌طور که گفتیم، در فصل تابستان، ماهی‌گیری بهترین تفریحی است که می‌توانید در اطراف دریاچه شاوری تجربه کنید. این‌جا یک محل محبوب برای ماهی‌گیرهای حرفه‌ای، آماتور و گردشگران است چراکه فراوانی ماهی‌ها به شما فرصت می‌دهد تا برای یک بار هم که شده، یک تجربه دل‌نشین و موفق ماهی‌گیری داشته باشید. شاید برای‌تان باور کردنی نباشد اما در این دریاچه می‌توانید ماهی‌های کپوری صید کنید که وزن‌شان به حدود ده کیلوگرم خواهد رسید!

هنگامی که از پیک نیک و ماهی‌گیری سیر شدید، بهتر است که راهی روستای نیکورتمسیندا شوید. این روستای کوچک کوهستانی میزبان یک معبد باستانی است که قدمت آن به قرن دهم میلادی باز می‌گردد؛ معبدی که اکنون کاندیدای ثبت در میراث جهانی یونسکو است.

 

 

آمبرولائوری (Ambrolauri)

آمبرولائوری، شهری کوچک است که حدود دو هزار نفر جمعیت دارد. این شهر تقریبا پانصد و پنجاه متر از سطح دریا ارتفاع دارد و همین ویژگی اقلیمی آن را به یکی از مکان‌های گردشگری محبوب در منطقه راچا تبدیل کرده است.

  • موزه هنرهای زیبا: موزه هنرهای زیبا و کلیسای ارتدکس گرجستان دو نمونه از جاذبه‌های گردشگری تاریخی و مردم‌شناسی این منطقه هستند. در موزه هنرهای زیبا می‌توانید نقاشی‎های ارزشمندی از هنرمندان مشهور گرجستان مانند گودوادیاشویلی (Gudiashvili)، اخوندیانی (Akhvlediani)، کاکاباده (Kakabadze)، وارازی (Varazi) و دیگران را تماشا کنید. این موزه هر روز به جز روزهای دوشنبه از ساعت ده صبح تا پنج بعدازظهر میزبان بازدید کنندگان است.

 

بخوانید: معرفی موزه هنرهای زیبای تفلیس

 

 

  • کلیسای ارتدکس گرجستان: کلیسای ارتدکس گرجی‌ها هم در نزدیکی همین موزه واقع شده است و تنها دوازده دقیقه با ماشین از مرکز شهر فاصله دارد.

 

 

اونی (Oni)

شهر اونی در فاصله سی کیلومتری شمال شرقی آمبرولائوری و مرکز شهری منطقه کوهستانی راچا است. بر اساس آنچه در افسانه‌ها آمده، این شهر در قرن دوم پیش  از میلاد تاسیس شده است. اگرچه احتمالا این تاریخ، بسیار قدیمی‌تر است چراکه بر اساس یافته‌های باستان شناسی، این سرزمین از عصر برنز ساکنانی را در خود جای داده بود.

  • موزه محلی اونی: یکی از جاذبه‌های گردشگری که باید در این شهر از آن بازدید کنید، موزه محلی اونی است. این موزه که در سال ۱۹۳۷ میلادی راه‌اندازی شده، پانزده هزار اثر باستانی شامل عناصر معماری و اشیاء‌نگاری مانند پارچه، سکه و کتاب‌های نقاشی را در خود جای داده است.

موزه محلی اونی، هر روز هفته، به جز روزهای دوشنبه، از ساعت ده صبح تا پنج بعد از ظهر باز است.

 

 

  • ویرانه‌های قلعه قدیمی و کنیسه: همچنین در این منطقه از گرجستان، می‌توانید ویرانه‌های قلعه‌های قدیمی قرون وسطایی و یک کنیسه که قدمت آن به سال ۱۸۸۰ میلادی می‎رسد را تماشا کنید. با این حال به خاطر داشته باشید اگر زمان اندکی دارید، حتما طوری برنامه ریزی کنید که برای بازدید از روستاهای اوسترا و شووی زمان کافی داشته باشید. این مناطق دارای برخی از مسیرهای پیاده‌روی شگفت انگیز و استراحتگاه‌های دیدنی هستند.

 

کجا اقامت کنیم؟

هتل خانوادگی خانه هنرمندان در اونی یک اقامت‌گاه بی‌نظیر برای کسانی است که می‌خواهند علاوه بر بازدید از این منطقه، با تاریخ و فرهنگ محلی کوهستان‌ راچا هم آشنا شوند. همین که پای خود را به هتل بگذارید، احتمالا احساس می‌کنید که وارد یک موزه شده‌اید. همه جزییات استفاده شده در این بنا و دکوراسیون داخلی آن، منعکس کننده فرهنگ محلی مردم هستند.

اتاق‌های دو نفره و سه نفره این هتل ارزشمند خانوادگی، حدود سی تا چهل دلار قیمت دارند. در صورتی که بخواهید، می‌توانید غذاهای خانگی و نوشیدنی‌های محلی را در این هتل نوش جان کنید. علاوه بر این، این هتل تورهای پیاده روی کوتاهی برگزار می‌کند که فرصت خوبی برای دیدن گوشه و کنار این شهر کوهستانی است.

هنگام بازدید از راچا به خاطر داشته باشید که حتما غذاهای محلی این منطقه را هم امتحان کنید.

 

بخوانید: معرفی هتل های کوهستانی و خوش ساخت در گرجستان

 

 

بهترین زمان برای بازدید از راچا

فصل تابستان، زمان اوج بازدید از منطقه کوهستانی راچا است.

با این حال، در فصل پاییز و به ویژه در ماه‌های سپتامبر و اکتبر رنگ‌های پاییزی، منطقه را به یک تابلوی نقاشی زیبا تبدیل خواهند کرد. تابلوی نقاشی که راچا را به دیدنی‌ترین مکان این منطقه از گرجستان تبدیل می‌کند.

 

مطالب مرتبط