معرفی کاخ باتونیس در گرجستان

کاخ باتونیس، یکی از مهمترین بناهای تاریخی فئودال در گرجستان است که در شرق این کشور قرار گرفته است. این مجموعه سلطنتی، شامل یک کاخ به سبک فارسی که از پادشاه ارکلی دوم به یادگار مانده، بقایای یک حمام و دو ساختمان کلیسا است. تور گرجستان فرصت مناسبی برای بازدید از این بنای تاریخی است.

 

 

شهر تلاوی میزبان کاخ بزرگ قرون وسطایی

تاریخ تاسیس شهر مدرن تلاوی، به نخستین سال قرن هجدهم میلادی باز می‌گردد؛ اما تاریخ مردم شناسی آن به سده‌های دورتر باز می‌گردد. تلاوی باستانی‌ترین شهر گرجستان است که از اوایل قرن دوم میلادی نام آن به عنوان مرکز تجاری مسیر کاروان‌هایی که از شرق به اروپا تردد می‌کردند، ثبت شده است.

از نیمه دوم قرن سیزدهم میلادی، پس از آنکه بخش‌های زیادی از منطقه به خاطر تهاجم مغول‌ها از میان رفت، شهر تلاوی هم جایگاه تجاری و اقتصادی خود را از دست داد و نام آن به فراموشی سپرده شد. با این حال بناهای باستانی ارزشمندی در این منطقه کشف شده‌اند که دوباره آن را به یک شهر گردشگری تبدیل کرده‌اند.

شهر کاختی در گرجستان بزرگترین منطقه باستانی این کشور است. کاخ باتونیس تسیخه، یک کاخ سلطنتی قرون وسطایی ارزشمند است که در همین منطقه واقع شده است. این قلعه در شهر تاریخی تلاوی که به عنوان مرکز منطقه کاختی شناخته می‌شود، قرار دارد.

 

بخوانید: مختصری بر تاریخ تفلیس

 

 

مرمت و بازسازی: کاخی که به موزه تبدیل شد

کاخ باتونیس یکی از کاخ‌های سلطنتی گرجستان است که اکنون مرمت و بازسازی آن به سرانجام رسیده است. باتونیس، حالا با موزه ای مدرن، برای بازدید افراد محلی و گردشگران بین المللی، بازسازی و بازگشایی شده است و یکی از موزه‌های مهم گرجستان است. برای مرمت این مجموعه، مبلغی معادل چهارده میلیون لاری (بیشتر از پنج میلیون دلار) از سوی بانک جهانی تامین شد و در اختیار وزارت توسعه منطقه‌ای و زیرساخت های گرجستان قرار گرفت.

یکی از اصلی‌ترین بخش‌هایی که در مرحله بازسازی در این مجموعه ایجاد شد، شامل فضای اصلی نمایشگاه در موزه جدید است که برای نگهداری از آثار کشف شده در باستان شناسی‌ها، مردم نگاری‌ها، نسخه های خطی، کتاب‌های کمیاب و تجهیزات نظامی ساخته شده است.

 

 

موزه باتونیس، یک گنجینه باستانی ارزشمند

در این موزه می‌توانید از حدود ۶۵ هزار اثر ارزشمند بازدید کنید. شاید برای شما جالب باشد که بدانید این موزه، در واقع کاخ ارکلی دوم است که پس از بازسازی به یک گنجینه ارزشمند از آثار گرانبهای تاریخی و باستانی تبدیل شده است. هنگام بازدید از این موزه، می‌توانید محل زندگی، اتاق های خواب و همچنین شمشیر و تخت معروف پادشاه را ببینند.

علاوه بر بخش‌های ثابت موزه، یک گالری هم برای برگزاری نمایشگاه‌های موقت در نظر گرفته شده است. آثاری از سراسر جهان برای نمایشگاه‌های دوره‌ای به این گالری آورده می‌شوند. به عنوان مثال یکی از نمایشگاه‌های ارزشمند برگزار شده در این گالری، نمایش آثار هنرمندان اروپایی قرن هفدهم تا نوزدهم میلادی بود. علاوه بر این موزه و نمایشگاه، حیاط این مجموعه سلطنتی نیز بازسازی و مرمت شده است. با توجه به معماری کاخ، تاریخ و اهمیت آن، باتونیس یک بنای بسیار مهم میراث فرهنگی گرجستان است.

 

بخوانید: معرفی موزه هنرهای زیبای تفلیس

 

 

تاریخچه اساطیری کاخ باتونیس

کاخ باتونیس تسیخه که در بعضی منابع به نام قلعه باتونیس هم شناخته می‌شود، بین قرن هفدهم و هجدهم میلادی، محل سکونت پادشاهان کاهوتی بود که بر این منطقه فرمان‌روایی می‌کردند.

بر اساس آنچه در اسناد تاریخی آمده است، ساخت این کاخ سلطنتی از سال‌ ۱۶۶۷ میلادی آغاز شد. این مجموعه بزرگ در دو مرحله جداگانه ساخته شده است. کاخ ارکلی دوم، دروازه شرقی و یک حمام سلطنتی در فاصله سال‌های ۱۶۶۷ تا ۱۶۷۵ میلادی ساخته شد. در مرحله دوم، کلیسای جدید، حصارها و دروازه غربی ساخته شد. منابع تاریخی، زمان ساخت بخش دوم را نیمه دوم قرن هجدهم می‌دانند.

 

 

در آن زمان، کاخ باتونیس نه تنها اقامتگاه سلطنتی پادشاهان بود، بلکه جایگاه نظامی ویژه‌ای برای حفاظت از منطقه کسب کرده بود. به خصوص در دوره سلطنت شاه ارکلی  که حصار ساخته شده وظیفه محافظت از شهر و جمعیت آن در برابر تهاجمات را بر عهده داشت.

  • مجسمه ارکلی دوم

هنگامی که برای بازدید از این مجموعه به کاختی بروید، متوجه یک مجسمه عظیم خواهید شد. این مجسمه، تندیسی از ارکلی دوم است که در خارج از کاخ  واقع شده است و با افتخار شما را به شهر تلاوی دعوت می‌کند.

 

 

  • چنار کهنسال ۹۰۰ ساله در نزدیکی کاخ سلطنتی

هنگامی که وارد منطقه کاختی و سپس شهر تلاوی شوید، احتمالا یکی از نخستین پیشنهادهایی که گردشگران حرفه‌ای به شما خواهند گفت، بازدید از یک چنار کهنسال است. این درخت چنار در شهر تلاوی در محدوده کاختی واقع شده است و تنها حدود ۳۰۰ متر با کاخ سلطنتی پادشاه ارکلی دوم فاصله دارد.

تاریخ شناسان از سراسرجهان برای تخمین سن این درخت پژوهش و بررسی کرده‌اند، معتقدند که این درخت حدودا ۹۰۰ سال سن دارد و ارتفاع این درخت عظیم به حدود ۴۰ متر می‌رسد. قطر تنه چنار کهنسال حدود سه و نیم متر است.

 

بخوانید: دانستنی‌های جالب درباره فرهنگ گرجستان

 

 

هزینه ورودی برای بازدید از مجموعه سلطنتی باتونیس

هزینه ورودی برای بازدید از این کاخ، کمتر از یک دلار است. با پرداخت این ورودی علاوه بر موزه که اصلی‌ترین ساختمان این مجموعه است، می‌توانید از هر دو کلیسا، و بقایای حمام سنتی هم بازدید کنید. همچنین یک تونل مخفی خواهید دید که در هنگام تهاجم دشمنان، به عنوان یک خروجی مخفی ساخته شده بود.

 

 

مطالب مرتبط