معرفی بزرگ‌ترین کلیساهای آسیا

کلیساها جایی برای عبادت پیروان دین مسیحیت است اما همیشه این عبادتگاه‌ها چیزی بیش از این بوده‌اند. در تمام مذاهب دنیا سعی می‌شود عبادتگاه‌ها با هر اسم و عنوانی که هستند باشکوه هر‌چه‌ بیشتر ساخته و تزیین شوند و کلیساها نیز از این قاعده مستثنی نبوده‌اند. در حالی که شما در سراسر دنیا می‌توانید زیباترین کلیساها، بلندترین و بزرگ‌ترین آن‌ها را پیدا کنید و حتی به دنبال عجیب‌ترین آن‌ها را باشید ما در اینجا توجه شما را به بزرگ‌ترین کلیساهای آسیا جلب می‌کنیم.

 

کره جنوبی، سئول، Kwanglim

ما می‌خواهیم فهرست‌مان را با کلیسای کوانگلیم در سئول آغاز کنیم که توسط سون دو کیم تاسیس شد. در حال حاضر، کشیش فعلی کلیسا چونگ سوک کیم پسر کشیش بنیانگذار است. پس از تأسیس کلیسا در سال 1953 با مشکلاتی روبرو شد که روند کار آن تا 1977 طول کشید. این کلیسای بزرگ با سالن سخنرانی دلبازش که بی‌شباهت به سالن همایش هم نیست گنجایش تا 2 هزار نفر بازدیدکننده را دارد. با این همه بعد از این که کلیسا کم کم شناخته شد و به شهرت رسید بازدیدکنندگان زیادی را به سمت خود کشاند و به یکی از کلیساهای معروف جهان تبدیل شده تا این که امروزه شاهد بازدید 35 هزار نفر در طول هفته از این کلیسا هستیم.

 

 

هند، چنای، New Life Assembly of God

کشیش بنیان‌گذار این کلیسا دکتر دیوید موهان است. این کلیسای بزرگ هندی دارای 8 هزار عضو بوده و دانشگاه بانگالور هند را هم سرپرستی می‌کند. دفتر مرکزی کلیسا در چنای ظرفیت پذیرش 4500 عبادت‌کننده را به طور همزمان دارد اما به صورت هفتگی 40 هزار نفر از این کلیسا دیدن می‌کنند. هر تصوری از کلیسا دارید در مورد این مورد دور بریزید زیرا در اینجا با ساختمانی سفید و بی‌شباهت با کلیساها روبرو هستید که کاملا فضایی کنفرانسی ارائه می‌دهد.

 

بخوانید: با زیباترین کلیساهای هند آشنا شوید

 

 

اندونزی، سورابایا، Bethany Church of God

در هفته 50 هزار نفر از کلیسای Bethany Church of God بازدید می‌شود. کشیش بنیان‌گذار کلیسا ابراهیم الکس تانوسپوترا، یکی از روحانیون بسیار مشهور در منطقه است. البته اشاره کنیم که دفتر اصلی این کلیسا در جاکارتا واقع شده است اما کلیسای واقع در سورابایا با 50 هزار بازدیدکننده در هفته به عنوان بزرگ‌ترین کلیسای آسیا در فهرست ما جای می‌گیرد. به علاوه کلیسای سورابایا 2.5 میلیون عضو دارد که در 5 هزار کلیسای دیگر پخش شده‌اند.

 

بخوانید: کلیساهای منحصر به فرد چوبی در سراسر دنیا

 

 

هند، الله‌آباد، Yeshu Darbar

کشیش بنیانگذار این کلیسا Rajendra B. Lal است که در اصل به صورت هفتگی کتاب مقدس را تدریس می‌کرد اما ناگهان این کلاس درس به تجمعی بزرگ در فضای باز تبدیل شد که در نهایت به تاسیس Yeshu Darbar به معنی دادگاه سلطنتی عیسی انجامید. از آن زمان این کلیسا محبوبیت زیادی پیدا کرد و چند شعبه دیگر آن در سراسر هند تاسیس شد. آمارها می‌گوید این کلیسا در هفته به 50 هزار نفر خدمت می‌کند. آخر هفته‌ها خیلی از مردم روستاهای دورافتاده برای شرکت در جلسات به اینجا می‌آیند.

 

 

فیلیپین، مانیل

این کلیسای برجسته و شناخته شده در مانیل پایتخت فیلیپین واقع شده است. از آنجایی که مانیل شهر پر جمعیتی است این کلیسا نیز دارای ساعت‌های شلوغ جذابی با برنامه‌ها و گفتگوهای مختلف است. این کلیسا که در سال 1984 توسط کشیش استیو مورل تأسیس شده و حدود 69 ملت مختلف کلیساها و دفاتر اداری خود را دارند. این کلیسا با 110 هزار نفر عضو و بازدید هفتگی 65 هزار نفری در رتبه 5ام بزرگ‌ترین کلیساهای آسیا قرار دارد.

 

بخوانید: افسانه کلیسای سفیدپوش کاشوتی در شهر تفلیس

 

 

هند، حیدرآباد، Calvary Temple Church

این کلیسای نسبتا تازه تاسیس که سال 2005 راه اندازی شده است در حیدرآباد هند واقع شده و در لیست  بزرگترین کلیساهای آسیا رتبه دوم را از آن خود کرده است. در این مدت بسیار کوتاه کلیسا توانسته طوری موفق شود که به یک کلیسای بزرگ تبدیل شده و به طور میانگین در هر هفته به بیش از 130 هزار نفر خدمت می‌کند. به علاوه این کلیسا در حال راه‌اندازی دانشگاهی زیر نظر خودش است تا گستره خدمت‌رسانی‌اش را وسعت ببخشد.

 

 

کره جنوبی، سئول، Yoido Full Gospel Church

و اما بزرگ‌ترین کلیسای آسیا در سئول پایتخت کره جنوبی واقع شده است. این کلیسا در سال 1958 توسط دیوید یونگی چو تاسیس شد. در واقع کلیسای مذکور حدود 480 هزار نفر عضو دارد و در طول هفته 200 هزار بازدیدکننده را خدمت می‌کند. برخلاف تصور عمومی مردم اما دین رسمی کره جنوبی هیچ ربطی به مذاهب شرقی نداشته و مسیحیت است. بنابراین هیچ جای تعجب نیست که بزرگ‌ترین کلیساهای آسیا را در خود جای داده باشد.

 

مطالب مرتبط