کلیساهای منحصر به فرد چوبی در سراسر دنیا

 کلیساهایی هستند که با چوب ساخته شدند و ظاهری ساده ارائه می‌دهند. اما با کمی دقت می‌توان متوجه پیچیدگی‌های به کار رفته در آن‌ها شد. بعضی از آن‌ها حتی بدون استفاده از هیچ میخی ساخته شده‌اند. کلیساهای چوبی که در اروپا و بخش اوراسیا یافت می‌شوند، سبک‌های معماری قدیم را از دوران گذشته نشان می‌دهند و بسیار جذاب به نظر می‌رسند. ما در اینجا به بررسی کلیساهای منحصر به فرد چوبی می‌پردازیم.

 

 

بلاروس؛ گومل، کلیسای مقدس تثلیث

 

 

churches

 

 

چندین کلیسای چوبی در منطقه شهر گومل وجود دارد که در بین آن این کلیسای ارتدوکس سبز روشن جایگاه ویژای دارد. این کلیسا که به صورت رسمی کلیسای مقدس تثلیث نامیده می‌شود را معمولا با رنگ‌های آبی، صورتی، زرد و قرمز تزئین می‌کنند. در حالی که تعداد انگشت‌ شماری از این کلیساها نامزد عنوان میراث جهانی یونسکو شده‌اند، کلیسای مقدس تثلیث کاملا و رسما به خاطر ارزش تاریخی، معماری و زیبایی شناسی به رسمیت شناخته می‌شده و یکی از جذاب‌ترین کلیساهای اروپای شرقی محسوب می‌شود.

 

 

بهترین کشورهای دنیا برای سفر در سال ۲۰۱۹

 

 

روسیه؛ جزیره کیژی، کلیسای تغییر شکل

 

 

روسیه؛ جزیره کیژی

 

 

کلیسای تغییر شکل که در جزیره کیژی واقع شده بخش مهم تاریخی این جزیره در قسمت شمال غربی روسیه است. کل منطقه پُگُست که این کلیسا در آن واقع شده به خاطر این معماری شگفت‌انگیز و پیچیده در سال ۱۹۹۰ به ثبت میراث جهانی یونسکو رسیده است. نکته حائز اهمیت این است که در ساخت چنین کلیسای منحصر حتی از یک میخ هم استفاده نشده است. در ساخت این کلیسا از ۲۲ گنبد چوبی استفاده شده که بزرگ‌ترین آن ۳۷ متر ارتفاع دارد. دیوار طلاکاری شده آن نیز بیش از ۱۰۰ نشانه مذهبی را به نمایش می‌گذارد.

 

 

 

اسلواکی؛ دروس‌لاوا، کلیسای چوبی کاتولیک یونانی

 

 

اسلواکی؛ دروس‌لاوا، کلیسای چوبی کاتولیک یونانی

 

 

قدمت این کلیسای زیبا و منحصر به فرد که در قسمت شمال شرقی اسواکی واقع گردید به سال ۱۷۰۵ برمی‌گردد. البته در بازسازی سال ۱۹۳۲ به گنبد دیگر به این کلیسا اضافه شد. این کلیسای یونانی در سال ۲۰۰۲ مورد بازسازی سراسری قرار گرفت که طی آن ظاهر چوبی بیرونی و طراحی داخلی سبک باروک آن نوسازی شد. تمام سعی پروژه بر این بود تا کل کلیسا بدون ایجاد تغییر عین روز اول مرمت گردد. مطمئنا ظاهر چوبی و سرخ این کلیسا از دور توجه شما را به خودش جلب می‌کند. داخل کلیسا نیز درست به اندازه ظاهر بیرونی آن جذاب و تماشایی است.

 

 

بهترین مقاصد آسیا برای سفر در ایام کریسمس

 

 

اوکراین؛ پروگوف، کلیسای چوبی پیروگوف

 

 

اوکراین

 

 

پروگوف که بیشتر نام خانوادگیست به منطقه‌ای در اطراف پایتخت اوکراین گفته می‌شود که برای گردشی بیرون از شهر و یک روزه جای فوق‌العاده‌ای است. اگر برای گردش به این روستا بروید می‌توانید با یکی دیگر از کلیساهای چوبی و شگفت‌انگیز فهرست ما روبرو شوید. بیشتر کلیساهای چوبی قابل توجه بین قرن‌های ۱۷ تا ۲۰ میلادی در اوکراین ساخته شده‌اند. شما می‌توانید با گردش در محوطه این کلیسا دیگر ساختمان‌های متعلق به این مجموعه مثل آسیاب بادی، و کلبه‌های قرن ۱۶امی را هم بازدید کنید. این کلیسای چوبی تیره و جذاب در پس زمینه سرسبز جنگلی نمایی گیرا داشته و فرصت خوبی برای عکاسی به شما ارائه می‌دهد.

 

 

روسیه؛ مسکو، کلیسای سنت نیکولاس

 

 

moscow

 

 

در تور روسیه هر کسی که حتی چیزی درباره معماری‌های مسکو نداند حداقل کرملین واقع در میدان سرخ را می‌شناسد. این در حالی است که بیشتر مردم آگاه هم چیزی راجب این کرملین کوچک نمی‌دانند. شاید یکی از دلایلش این باشد که ساختار آن تا قبل از سال ۲۰۰۷ کامل نبود و یا این که بیشتر مرکزی فرهنگی شمرده می‌شد تا قلعه‌ دفاعی. در حین گردش میان بازارها، موزه‌ها و محله‌های شهر شما می‌توانید کلیسای بلند و زیبای سنت نیکولاس را در منطقه Izmailovo پیدا کنید. درست است که با چوب ساخته شده اما برخلاف موارد قبل، کاملا ظاهری رنگی و فانتزی از خود ارائه می‌دهد که چشم‌ها را به خود خیره می‌کند.

 

 

بهترین مقاصد گرمسیری دنیا برای سفر در تمام طول سال

 

 

رومانی؛ مارامورس، کلیسای چوبی مارامورس

 

 

رومانی

 

 

کلیسای چوبی مارامورس در واقع از مجموع ۸ کلیسایی تشکیل شده که هیچ کدام شبیه دیگری نیستند. این مجموعه منحصر به فرد با عناصر مذهبی ارتدوکس و سبک گوتیک به ثبت میراث جهانی یونسکو رسیده‌اند. همه این ۸ کلیسا دارای سقف‌های گوشه‌دار و ستون‌های نازک و بلند روی خود هستند که دقیقا سبک معماری شمال رومانی را به نمایش می‌گذارند. اگر به مارامورس رفتید حتما برای دیدن این ۸ کلیسای تاریخی و دیدنی برنامه‌ریزی کنید. کلیسای مارامورس با قرار گرفتن در فضایی روستایی و سرسبز فرصت خوبی برای گشت‌زنی‌های صمیمی و خانوادگی در اطراف را هم برای شما فراهم می‌کند.

مطالب مرتبط