کلیسا‌های معروف و متفاوت در اقصی نقاط جهان را بشناسید

کلیساها به واسطه اهمیت بالایشان، بخش بزرگی از تاریخ هنرِ معماری را در خود جای داده‌اند. بیش از ۳۷ میلیون بنا از این کلیساها در دنیا وجود دارد و میلیون‌ها میلیون کلیسا نیز در طول تاریخ از دست رفته‌اند. در میان تمام سازه‌ها آن‌هایی که بیش از دیگران از معروفیت و محبوبیت بهره برده‌اند را می‌بینید و تنها دلایل مذهبی در این انتخاب‌ها دخیل نیستند و هنر معماری به کار رفته در آن‌ها یا جایی که در آن ساخته شده‌اند نیز از مهم‌ترین علل محبوبیت هر کدام به شمار می‌روند. این کلیساها در کشورهای مختلف از محبوبیت بالایی برخوردارند و هر ساله گردشگران زیادی را به خود جلب می‌نمایند.

 

 

Gergeti Trinity

 

 

gergeti-trinity

 

 

کلیسای بسیار معروف گرجستان اگر چه معماری خاص و زیبایی دارد، اما نه به واسطه معماری بلکه به خاطر جایی که در آن قرار گرفته تا این حد معروف است.این کلیسا را در تور گرجستان جایی میان کوهستان قفقاز در جلوی منظره‌ای بسیار زیبا که برای رسیدن به آن می‌توان کوه‌پیمایی در مسیری سرسبز را انجام داد. قصه‌های پشت این مکان نیز خود دلیلی مضاعف در معروفیت Gergeti Trinity است و از آن در افسانه‌های قدیم یونانی به جایی یاد می‌کنند که پرومتئوس زمانی زنجیر شده بود.

 

 

مهم ترین جاذبه‌های گرجستان که باید از آن‌ها دیدن کنید

 

 

Sagrada Familia

 

 

Sagrada Familia

 

 

این کلیسای با شکوه و بسیار زیبا که از معماری کم‌نظیری بهره می‌برد، در بارسلونای اسپانیا واقع شده و یکی از میراث جهانی یونسکو به حساب می‌آید. ساخت بنای این کلیسا در ۱۸۸۲ و به دست معمار بسیار معروف آنتونی گئودی آغاز شد، اما نکته بسیار جالب در مورد Sagrada Familia این است که این بنا هنوز به عنوان کلیسایی ناتمام باقی مانده است و دلیل تمام نشدن کار معماران بر رویش، بزرگی و شیوه‌های بسیار سخت معماری به کار رفته در آن است.

 

 

Basilica of Sacred Heart

 

 

Basilica of Sacred Heart

 

 

کلیسای معروف پاریس با معماری خاص رومی-کاتولیک، یکی از نمونه‌های باشکوه این سبک کلیساهاست. این بنا در سال ۱۹۱۹ و به طراحی لوسین ماگنه و هونور داموئت ساخته و از همان ابتدا به جایی بسیار محبوب در پاریس بدل گشت و هنوز هم به عنوان یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های پایتخت فرانسه از آن یاد می‌کنند.

 

 

Saint Basil’s Cathedral

 

 

Saint Basil’s Cathedral

 

 

نماد مسکو بدون شک یکی از معروف‌ترین کلیساهای دنیا است که در سال ۱۵۶۱ ساخت آن به اتمام رسید و با شیوه خاص معماری‌اش و رنگ‌های خاصی که در گنبدهای کوچک و بزرگش ساخته شده، بنایی متفاوت و در عین حال زیبا به حساب می‌آید. این کلیسا نیز یکی از میراث جهانی یونسکو است و از جمله مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی مسکو که بسیاری از مسافران تور روسیه، از آن بازدید می‌کنند. 

 

 

زیباترین شهرهای روسیه برای تماشای طبیعت باورنکردنی آن

 

 

Borgund Stave

 

 

Borgund Stave

 

 

کلیسای خاص دهکده کوچک Borgund در نروژ، از بابت سازه‌ی چوبی‌اش که در میان کلیساهای بزرگ بسیار نامعمول بوده، معروف شده است. کلیسایی بسیار قدیمی که با اینکه از چوب است اما از سال ۱۱۸۰، هنوز با شکوه تمام در این دهکده زیبا خودنمایی می‌کند. گفته می‌شود در گذشته ۳۷ کلیسای این چنینی در این منطقه وجود داشت ولی در حال حاضر تنها همین یک نمونه باقی مانده است. حالا Borgund Stave به موزه‌ای بدل شده که بسیاری در طول سال از آن دیدن می‌کنند.

 

 

St. Peter’s Basilica

 

 

St. Peter’s Basilica

 

 

کلیسای اصلی واقع در واتیکان به عنوان پایتخت کاتولیک‌های جهان، جدا از اهمیت فوق‌العاده‌ای که دارد، از نظر معماری و زیبایی ظاهری نیز بسیار با ارزش است. شخص میکل آنژ در اوج رنسانس این کلیسا را طراحی و اجرایش را به عهده گرفت، جایی که به بلندترین گنبد کلیسای جهان بودن شهرت دارد و ارتفاعش تا ۱۳۸ متر تخمین زده می‌شود. میکل آنژ بخش زیادی از طراحی داخلی و بعضی پیکرتراشی‌ها را نیز خود به عهده گرفت و شاهکارهای بی‌بدیلی در این کلیسا به جا گذاشت.

 

 

Notre Dame De Paris

 

 

Notre Dame De Paris

 

 

این کلیسا به عنوان مثالی مهم برای معماری دوران گوتیک فرانسه شناخته می‌شود. طراحی بی‌نظیر آن را هنرمند معروف پیر د مونترویل انجام داده و شیوه خاص او در بخش‌بندی بنا و جهت قرارگیری نقاط مختلفش، به همراه ریزه‌کاری‌های بی‌نظیر در بخش‌بخش بنا، باعث شده این کلیسا به یکی از مهم‌ترین و در عین حال زیباترین کلیساهای جهان بدل شود که در تور فرانسه می‌توانید از آن بازدید کنید. 

 

 

Westminster Abbey

 

 

Westminster Abbey

 

 

معروف‌ترین کلیسای انگلیس که خود یکی از میراث جهانی یونسکو به حساب می‌آید در لندن واقع شده است. کلیسایی که در قرن دهم ساخته شده و با طراحی گوتیک بی‌نهایت زیبا و با جزییات فراوان و البته رنگ روشنش، همچون جواهری در قلب لندن می‌درخشد.

 

 

St. Sophia Cathedral

 

 

St. Sophia Cathedral

 

 

این کلیسا که در کیفِ اوکراین قرار دارد، قدیمی‌ترین و مهم‌ترین کلیسای این شهر بوده که در قرن ۱۱ و به دست معمار مشهور آن زمان، اوکتاویانو مانسینی ساخته شده است. یکی از نکات جالب در مورد کلیسا جامع سوفیای مقدس این است که این بنا به عنوان اولین میراث جهانی یونسکو در اوکراین به ثبت رسیده و از جمله مهم‌ترین جاذبه دیدنی این کشور مخصوصا نزد مسیحیان شناخته می‌شود.

 

 

Church of Nativity

 

 

Church of Nativity

 

 

کلیسای  ناتیویتی در بیت الحم، به این جهت بسیار معروف است که آن را محل تولد حضرت مسیح می‌دانند. کلیت این بنا محقر و در عین حال زیباست، اما خلاف دلایل اکثر کلیساهایی که در این لیست آوردیم، ناتیویتی از جهات مذهبی بسیار حائز اهمیت است و به همین دلیل در صدر لیست آورده شده.

مطالب مرتبط