بررسی زیباترین کلیساهای دنیا از نگاه روزنامه دیلی تلگراف

معمولا ساختمان‌هایی که مقاصد عبادت ساخته می‌شدند در تمام طول تاریخ از شکوه و جلال برخوردار بودند و هستند و این فارغ از هر دین و مذهبی، تقریبا جهان شمول است. کلیسا هم از این باب مستثنا نبوده و در طول دوره‌های مختلف بناهای باشکوهی توسط حکومت‌ها، هنرهای بومی و خلاقیت معماران ساخته شد. ما زیباترین کلیساهای دنیا را نگاه دیلی تلگراف بررسی خواهیم کرد تا بتوانید با سفر به کشورهای میزبان از آن‌ها دیدن کنید.

 

نروژ، کلیسای استاو بلگراد

 

 

نروژ، کلیسای استاو بلگراد

 

 

این کلیسای قرون وسطایی، برخلاف دیگر کلیساها، از چوب و بر روی زمینی سرد و برفی ساخته شده و به دلیل شرایط آب و هوایی دچار آسیب‌دیدگی‌هایی شده است. چنین کلیسایی را باید بر روی زمین سنگی می‌ساختند تا دوام بیشتری داشته باشد. البته این کلیسا امروزه مصرف خاصی جز جاذبه دیدنی نداشته اما به عنوان موزه توسط انجمن حفاظت از آثار تاریخی نروژی حفظ می‌شود. گفته می‌شود کارگران تا ۲ هزار قطعه چوب در ساخت آن به کار بردند و سپس بر رویش آب مقدس ریخته‌اند.

 

 

ایران، کلیسای بیت‌اللحم

 

 

ایران، کلیسای بیت‌اللحم

 

 

بیت‌اللحم را کلیسای بـِتقـِحـِم مقدس نیز می‌شناسند. این کلیسا در قرن هفدم میلادی در دوره صفویه توسط بازرگانی به اسم خواجه پطرس ولیجانیان برای ارامنه در اصفهان ساخته شد. بر روی در و دیوار کلیسا با ۷۲ نقاشی فوق‌العاده از شام آخر و اخراج از بهشت تزئین شده است. اما شگفت‌انگیزترین بخش آن مربوط به گنبد عظیم و خیره‌کننده‌اش است که با طرح‌های سنتی و پنجره‌های رنگی زینت داده شده است. در محله جلفای اصفهان ۷ هزار ارمنی زندگی می‌کنند که با حفظ حجاب اسلامی اما زبان، فرهنگ و هویت خودشان را دارند.

 

 

گرجستان، لیسای ترینیتی گرجی

 

 

گرجستان، لیسای ترینیتی گرجی

 

 

این کلیسا بر روی کوه‌های صخره‌ای و سرسبز قفقاز، پایین کوه کازبگی قرار گرفته که با تور گرجستان می توانید آن را ببینید این کلیسا شکوه چشمگیری به زمینه کوهستانی منطقه داده است. از قرن ۱۴ام به بعد این کلیسا یک برج ناقوس جاداگانه هم داشت، که اغلب مواقع به عنوان نقطه‌ای مشخص و راهنما برای مسافرانی که چند ساعت پیاده‌روی می‌کردند تا به بالا برسند شناخته می‌شد. اما در زمان اتحاد جماهیر شوروی عبادت و اعمال مذهبی ممنوع شد. بعد از استقلال گرجستان و فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی کاربری کلیسا دوباره به آن بازگشت. اگر عاشق پیاده‌روی، کوهنوردی و عکاسی هستید این کلیسا نه تنها جایی برای بازدید از یک اثر تاریخی، بلکه جایی برای گشت و گذار نیز هست.

 

 

با توجه به شخصیت شناسی خودتان به این شهر‌های گرجستان سفر کنید

 

 

کلمبیا، کلیسای لاس لاجاس

 

 

کلمبیا، کلیسای لاس لاجاس

 

 

این کلیسا در ارتفاع ۱۰۰ متری در داخل دره رودخانه Guáitara ساخته شده است. در حقیقت پس از آن که مریم مقدس در این مکان جلوی یک زن و دختر ناشنوایش ظاهر شد به عنوان مکانی مقدس در نظر گرفته شد که در قرن 8ام با خشونت زیادی روبرو گردید. کلیسای کنونی که ما امروزه می‌بینیم سازه‌ای به سبک گوتیک است که بین سال‌های ۱۹۱۶ تا ۱۹۴۹ ساخته شد. پلی از بالای دره عبور کرده و دو سمت را برای عبور و مرور به هم متصل کرده است.

 

 

روسیه، کلیسای Transfiguration

 

 

روسیه، کلیسای Transfiguration

 

 

عجیب و غریب بهترین وصفی است که می‌توان برای این کلیسای بزرگ و چوبی به کار برد که با تور روسیه می‌شود از آن بازدید کرد. این کلیسا در حقیقت بزرگ‌ترین کلیسای چوبی در جزیره Kizhi، کنار دریاچه اونگا در غرب روسیه است. این کلیسا با داشتن ۲۲ گنبد به ارتفاع ۳۷ متر در اوایل قرن ۱۸ام بدون هیچ میخی ساخته شد. کلیسای قبلی که در این محل وجود داشت به خاطر رعد و برق از بین رفته بود. داخل کلیسا ۱۰۲ مجسمه وجود دارد. به طور کلی کلیسا بر روی یک سطح سنگی ساخته شده تا از پوسیدگی و خرابی آن جلوگیری شود. محیط اطراف کلیسا هم زیبا بوده و بستر مناسبی برای گشت و گذار و گردش فراهم می‌آورد. شما می‌توانید اول از کلیسا دیدن کنید و بعد اطراف جزیر و مناطق جنگلی‌اش را دیدن کنید.

 

 

زیباترین شهرهای روسیه برای تماشای طبیعت باورنکردنی آن

 

 

فرانسه، کلیسای سنت شاپل

 

 

فرانسه، کلیسای سنت شاپل

 

 

تمام دنیا پاریس را به برج ایفل‌ش می‌شناسند در حالی که اگر بخواهیم کلیسای سبک گوتیک سنت شاپل را در مقایسه قرار دهیم می‌بینیم که ایفل با عظمتش شکست خواهد خورد. این کلیسا با شیشه‌های رنگارنگ و سقف آبی پر از موارد زینتی و تزئینات متنوع از شهیدان و افراد مقدس و مورد احترام دین مسیحی است.  طبق گفته‌ها لوییس ۹ام این کلیسا را ساخت تا بتواند در آن آثار هنری و قطعه‌های نفیسش را جمع‌آوری و نگه‌داری کند. اون این ساختمان را پر از لوازم قیمتی کرد تا امروزه ما بتوانیم از دیدن و مطالعه آن‌ها لذت ببریم. توجه داشته باشید که ارزش این لوازم از آن زمان تاکنون چندین برابر شده‌اند.

 

 

ایران، کلیسای سنت استفانوس

 

 

ایران، کلیسای سنت استفانوس

 

 

کلیسای استفانوس مقدس یا سنت استپانوس دومین کلیسای ارمنی ایران است که در استان آذربایجان شرقی در نزدیکی رودخانه ارس قرار گرفته است. این کلیسا در سده ۹ام ساخته شد اما به دلیل زلزله شدیدی که منطقه به خود دید دچار آسیب‌های فراوانی شد که به لطف کوشش‌های حکومت صفوی مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت. سنت اسفانوس از کلیساهای مهم ارمنی است که طی نراسم سالانه هزاران ارمنی برای انجام مراسم مذهبی خود در آن دورهم جمع می‌شوند.

مطالب مرتبط